Vilde Schanke Sundet

Bilde av Vilde Schanke Sundet
English version of this page
Mobiltelefon +47 91632127 91632127
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 Forskningsparken 0349 Oslo
Postadresse Postboks 1093 Blindern 0317 Oslo

Bakgrunn

Vilde Schanke Sundet er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO og førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag, OsloMet. Hun forsker på  endringer i mediebransjen, mediepolitikk, og publikum/ fans. Sundet er en ekspert på tv.

Sundet er prosjektleder for forskningsprosjektet Unge som innfødte i en global mediekultur (Global natives? Serving young audiences on global media platforms) finansiert av Norges forskningsråd (2021-2025). Prosjektet studerer ungdoms bruk av underholdningsmedier og hva medieprodusenter og mediepolitiske aktører gjør for å (for-)bli relevante for en ny mediegenerasjon.

Sundet har publisert i flere internasjonale tidsskrifter og er forfatter av boka Television Drama in the Age of Streaming (2021) og medforfatter av boka TV - en innføring (2010). 

Fra 2010-2014 jobbet Sundet som sekretær i Mediestøtteutvalget og rådgiver og seniorrådgiver i Kulturdepartementet. Sundet er i dag nestleder av Kringkastingsrådet.

Akademisk bakgrunn

  • 2023-dd: Førsteamanuensis i medievitenskap, OsloMet
  • 2021-dd: Forsker ved IMK, UiO (Global natives-prosjektet)
  • 2019-2021: Forsker ved IMK, UiO (STREAM-prosjektet)
  • 2019-2020: Gjesteforsker ved Institutt for samfunnsforskning (DISC-prosjektet)
  • 2018-2019: Forsker ved Høyskolen i Innlandet (DISC-prosjektet)
  • 2014-2017: Postdoktor ved Høyskolen i Innlandet (SIFTI-prosjektet)
  • 2012: PhD i medievitenskap, UiO (PaP-prosjektet)  
  • 2005-2006: Vitenskapelig assistent, IMK, UiO
  • 2004: Cand. polit i medievitenskap

Faglige interesser

Allmennkringkasting, Fans, Globale plattformer, Kreative industrier, Medieendring, Mediepolitikk, Medieproduksjon, Nettdrama, Publikum, Strømming, TV, Underholdning, Ungdomskultur

Utenlandsopphold

  • Høsten 2021: Gjesteforsker ved Institut for Kommunikation, Københavns Universitet. 
  • Høsten 2017: Gjesteforsker ved Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet. 
  • Våren 2003: Gjesteforsker ved Annenberg Center for Communication, University of Southern California, LA. 

Verv

Akademiske nettsider og sosiale medier

Emneord: Medier og kommunikasjon, Mediebransjene, TV, Medieinnovasjon, Strømmetjenester, Populærkultur, Fans, Netflix, Sosiale medier, Medie- og kulturpolitikk, Globale plattformer, YouTube, TikTok

Publikasjoner

  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Public service youth content on social media platforms: Reaching youth through YouTube. I Jensen, Pia Majbritt; Redvall, Eva Novrup & Christensen, Christa Lykke (Red.), Audiovisual Content for Children and Adolescents in Scandinavia: Production, Distribution, and Reception in a Multiplatform Era. Nordicom. ISSN 978-91-88855-80-0. s. 79–98. doi: 10.48335/9789188855817-5.
  • Lüders, Marika & Sundet, Vilde Schanke (2022). Globalt innfødte som en tapt generasjon? En konseptualisering av unge som en mediegenerasjon. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 30(1/2023), s. 1–12. doi: 10.18261/nmt.30.1.1. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sundet, Vilde Schanke & Lüders, Marika (2022). “Young people are on YouTube”: industry notions on streaming and youth as a new media generation. Journal of Media Business Studies. ISSN 1652-2354. doi: 10.1080/16522354.2022.2125262. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Sundet, Vilde Schanke & Gjelland, Marit Eriksdatter (2024). Hvorfor elsker vi True Crime? [Radio]. Aftenposten Dypdykk.
  • Sundet, Vilde Schanke; Jensen, Hanne Drange & Dahle, Caroline Jensen (2024). Frokost-trenden tar av: – Voldsom respons. [Internett]. TV 2.
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeannette Mellbye (2024). Else gifter seg, Love is blind og dating-reality. [Radio]. NRK Arena.
  • Sundet, Vilde Schanke & Leine, Jan Erlend (2024). Enda mer kjendis-tv. [Radio]. NRK Ekko.
  • Brandal, Kamilla & Sundet, Vilde Schanke (2024). Mediehusene kjemper om å nå de unge. Her er de tre mest brukte strategiene. [Internett]. forskning.no.
  • Sundet, Vilde Schanke & Kamilla, Brandal (2024). Mediehusene kjemper om å nå de unge. Her er de tre mest brukte strategiene. [Internett]. Forskning.no.
  • Flaatten, Camilla & Sundet, Vilde Schanke (2024). «Mean Girls» er tilbake – men er de fortsatt relevante? [Avis]. Aftenposten.
  • Sundet, Vilde Schanke & Undheim, Ingeborg (2024). Joe Biden på TikTok: – Dummeste du har gjort. [Internett]. NRK.
  • Sundet, Vilde Schanke & Wolter, Stina Thueland (2024). Erotisk fan-litteratur sprer seg: Fantaserer om politikere. [Internett]. TV 2.
  • Sundet, Vilde Schanke (2024). Tre bransjestrategier for å nå de unge.
  • Wictorsen, Mari Lund & Sundet, Vilde Schanke (2024). Serien som viste alt. [Avis]. A-magasinet.
  • Sundet, Vilde Schanke (2024). Ung-utfordringen, et ekte dilemma. M24.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Global Natives – Hvem er framtidens publikum, og hvordan når vi dem?
  • Sundet, Vilde Schanke & Løkke, Gabriella (2023). Feminin ekstraganza: Nå har girlsa tatt over. [Avis]. Dagsavisen.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Globalt innfødte? Hvem er fremtidens publikum, og hvordan når vi dem?
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeanette (2023). Er det for mange kjendiser på tv? [Radio]. NRK Arena.
  • Sundet, Vilde Schanke & Aas, Vilde Aardahl (2023). Slik bruker vi media til å flykte fra virkeligheten. [Internett]. Ung.forskning.no.
  • Glans-Dore, Mari & Sundet, Vilde Schanke (2023). Slik ble Taylor Swift alles bestevenninne. [Avis]. A-magasinet.
  • Sundet, Vilde Schanke & Aas, Vilde Aardahl (2023). Hva ønsker unge å se på skjermen? [Internett]. Ung.forskning.no.
  • Sundet, Vilde Schanke & Espeland, Anett Johansen (2023). Stadig meir kjendis-TV: – Det kan bli for mykje. [Internett]. NRK.
  • Barka, Even Hye T & Sundet, Vilde Schanke (2023). Olaf (24) håver inn millioner på YouTube: Slik kan du gjøre det samme. [Internett]. Nettavisen.
  • Aas, Endre Ugelstad & Sundet, Vilde Schanke (2023). Lokker ungdommen med «se så mye du vil»-tilbud. [Avis]. Klassekampen.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Fra Exit til Luksusfellen? M24.
  • Sundet, Vilde Schanke & Dam, Freja (2023). Et nyt fænomen har bredt sig: Er du også seriestresset? [Avis]. Jyllands-Posten.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Tingenes tilstand: vinteren har kommet - et kjapt nåtidsbilde.
  • Bølstad, Linn; Sundet, Vilde Schanke & Berge, Vida Lill (2023). Reality-tv som karrierevei. [Radio]. NRK Studio 2.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Perspektiver på barn og unges medievaner.
  • Bamle, Pelle & Sundet, Vilde Schanke (2023). Metoden som endrer norske kulturinstitusjoner. [Avis]. Morgenbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeanette (2023). Vil streiken endre Hollywood for alltid? [Radio]. NRK Arena.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Keynote: Growing up on big tech - how global platforms define youth entertainment culture.
  • Kolseth, Hans Ivar Moss & Sundet, Vilde Schanke (2023). – Det er ein skandale kor dårleg ein fersking tener i reality-program. [Avis]. Morgenbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke & Engelsvold, Sven Ole (2023). Kjendis-tv. [Radio]. NRK P2-pulsen.
  • Buset, Simen Barstad & Sundet, Vilde Schanke (2023). Oppfører seg som spillkarakterer - tar av på TikTok. [Internett]. Tek.no.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). It’s A Picnic Basket, Not A Fridge? Strategies From Norway For Reaching A New Media Generation. I Kirkham, Hannie & Woodfall, Ashley (Red.), The Children's Media Yearbook 2023. The Children's Media Foundation. ISSN 978-1-9161353-5-2. s. 130–134.
  • Sundet, Vilde Schanke & Maren, Rise (2023). YouTube stjerner i Oslo. [TV]. TV 2 21-Nyhetene.
  • Strømme, Simen Hunding & Sundet, Vilde Schanke (2023). Flere besvimte da Logan Paul og KSI gjestet Oslo. [Internett]. TV 2.
  • Sundet, Vilde Schanke; Simonsen, Endre; Olsen, Kent & henriksen, torill (2023). Viaplay-krisen: - Kan være de må selge om de ikke klarer å betale. [Internett]. M24.
  • Sundet, Vilde Schanke & Aaser, Kristian (2023). Børsras for Viaplay etter melding om færre abonnenter. [Internett]. E24.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Audience and fan studies: Methodological reflections.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Industry studies and elite/exclusive interviews: Methodological reflections.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Commissioning Screen Stories for Youth.
  • Sundet, Vilde Schanke & Andersen, Ida Yasin (2023). Ny rapport frå Medietilsynet: Fleire unge vel podkast-mediet som nyhetskjelde. [Radio]. NRK Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Screenwriting for Children and Teenagers.
  • Tvedt, Ida-Kristin & Sundet, Vilde Schanke (2023). Var direkte på TikTok – så dukket det opp meldinger fra hennes avdøde «far». [Internett]. TV 2.
  • Bogen, Annika Celin & Sundet, Vilde Schanke (2023). Hvorfor bruker vi så mye tid på TikTok? [Internett]. Ung.forskning.no.
  • Sundet, Vilde Schanke & Aas, Espen (2023). Kringkastingsrådet behandlet NRK-klager. [Radio]. NRK Dagsnytt 18.
  • Sundet, Vilde Schanke & Arnesen, Zahra Katrine (2023). Hvorfor hater "alle" Velma? [Internett]. NRK.
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeanette (2023). Kan det bli for mye kjendiser? [Radio]. NRK Arena.
  • Sundet, Vilde Schanke & Lunde, Anders Firing (2022). En ny type kjendis har overtatt underholdningen også hos NRK: profilen. [Avis]. Morgenbladet.
  • Broen, Sara Marie & Sundet, Vilde Schanke (2022). Øyunn Krogh om influenserrollen: – En jobb jeg ikke vil ha på sikt. [Internett]. NRK.
  • Sundet, Vilde Schanke (2022). Hvis influenser er svaret, hva var spørsmålet?
  • Sundet, Vilde Schanke & Jerijervi, Dag Robert (2022). Sophie Elise sluser lyttere over til annet NRK-innhold: - Avgjørende for at vi skal fylle vårt oppdrag. [Internett]. Kampanje.
  • Sundet, Vilde Schanke & Marie Askeland, Lauvdal (2022). Nordmenn strømmer nå mer enn under pandemien. [Avis]. Aftenposten.
  • Sundet, Vilde Schanke (2022). Ungdom + underholdning = sant.
  • Sundet, Vilde Schanke (2022). Fans. Store Norske Leksikon.
  • Hagen, Knut-Øyvind & Sundet, Vilde Schanke (2022). The Crown fakta og fiksjon. [Radio]. NRK P2 Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Lüders, Marika (2022). The 'adoption' of personally branded media players in the Norwegian television industry.
  • Sundet, Vilde Schanke & Lüders, Marika (2022). Young people are on YouTube: Industry notions on streaming and youth as a new media generation.
  • Sundet, Vilde Schanke (2022). Playing the game while staying true: Personally branded media players navigating across industries and platforms.
  • Sundet, Vilde Schanke & Saude, Kari Anne (2022). Netflix 10 år i Norge. [TV]. NRK Dagsrevyen.
  • Østensvik, Kristin Sverre & Sundet, Vilde Schanke (2022). Netflix Norge er 10 år. [Radio]. NRK Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Eriksen, Lars (2022). Netflix giver efter i England: "Det er en gamechanger". [Avis]. Politiken.
  • Sundet, Vilde Schanke & Berg, Tarjei (2022). Andreas (28) har en spesiell lidenskap som trender på Instagram: - Jeg vet ikke hvorfor. [Avis]. Romerikets blad.
  • Sundet, Vilde Schanke & Ingebrethsen, Christian (2022). Emmy-prisene. [TV]. NRK Dagsrevyen.
  • Sundet, Vilde Schanke (2022). Frekk og folkelig tenåring har blitt voksen – 30 år med TV 2. M24.
  • Sundet, Vilde Schanke; Aas, Endre Ugelstad & Larsen, Dag Eivind Undheim (2022). BBC i hardt vær. [Avis]. Klassekampen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Hofsrud, Øyvind (2022). Amazon tar opp kampen med HBOs drager med tidenes mest påkostede tv-serie: - Stort, eksklusivt og dyrt. [Internett]. Kampanje.
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeannette (2022). Hvorfor elsker vi ikoner? [Radio]. NRK Arena.
  • Sundet, Vilde Schanke & Glans-Doré, Mari (2022). Cosplayere som ikler seg en annen etnisk opprinnelse, risikerer netthat: – Det er bare trist. [Internett]. Aftenposten.
  • Sundet, Vilde Schanke & Våge, Martha (2022). Verdiane i nye «Paradise». [Radio]. NRK P2 Kompass.
  • Sundet, Vilde Schanke; Nordanger, Karoline & Ludvigsen, Elin (2022). Politikerne florerer på TV: – Det er et sjansespill. [Internett]. TV2.no.
  • Eriksen, Lars & Sundet, Vilde Schanke (2022). Netflix hæver prisen: Har de ramt en stor mur? . [Avis]. Politiken.
  • Sundet, Vilde Schanke; Ludvigsen, Elin & Bergesen, Eirik (2022). Reality er en risikosport for toppolitikere. [TV]. TV 2 Norske tilstander.
  • Sundet, Vilde Schanke & Mangelrød, Nils Christian (2022). Ingen norske medier på topp blant ungdom. Den nye NRK-sjefen frykter at de kan miste dagens unge for godt. [Avis]. Aftenposten.
  • Yildiz, Munevver & Sundet, Vilde Schanke (2022). Unge nyhetsunnvikere. [Radio]. NRK P1 Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke; Karlsen, Rune & Slangsvold, Einar Lie (2022). Unge som nyhetsunnvikere . [Radio]. NRK P2 Studio 2.
  • Sundet, Vilde Schanke & Kvien, Elise (2022). Netflix-serie fekk dei til Barcelona. [Radio]. NRK Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Støyva, Andreas Brattåker (2022). Netflix pustes i nakken av konkurrentene. Nå tar de grep. [Avis]. Aftenposten.
  • Sundet, Vilde Schanke; Laache, Camilla & Lundegaard, Marte (2022). TV-serier som virkelighetsflukt. [TV]. TV 2 Nyhetskanalen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Krogh, Aurora Henni (2022). Derfor elsker alle "Euphoria". [Internett]. Subjekt.
  • Sundet, Vilde Schanke; Gimse, Lars Martin & Stoveland, Kjetil (2022). Netflix: slik forklares gigantens fall. [Internett]. Dagbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke & Fejerskov, Johan Moe (2022). "Folk er forundret": Hvad er det egentlig, der sker med Netflix? [Internett]. Politiken.
  • Sundet, Vilde Schanke & Svelstad, Oda Elise (2022). Dei ukjente heltane. [Internett]. NRK.
  • Sundet, Vilde Schanke & Aaronovitch, David (2022). BBC Funding. [Radio]. BBC.
  • Sundet, Vilde Schanke & Kjøstelsen, Ida (2022). Premiere på siste sesong av Rådebank. [TV]. NRK Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Brække, Jonas (2022). Kjemper om tv-kontrollen. [Avis]. Klassekampen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Simonsen, Endre (2021). Derfor havner TV 2 så ofte i konflikt med distributørene. [Internett]. M24.
  • Sundet, Vilde Schanke; Aschim, Thorvald & Nematpoor, Siamak (2021). Bekrefter ny sesong av suksesserien «Exit». [Internett]. NRK.
  • Sundet, Vilde Schanke & Jåsund, Birger Kolsrud (2021). Hvorfor ble "EXIT" så populært? [Radio]. NRK Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Aschim, Thorvald (2021). Lørdags-TV hele uka. [TV]. NRK Dagsrevyen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Aschim, Thorvald (2021). Vi trenger at innholdet lever gjennom hele uken. [Internett]. NRK.
  • Sundet, Vilde Schanke (2021). Norsk tv-drama i strømmingens tidsalder - konsekvenser for produksjon, publisering og publikum.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 5. apr. 2019 16:01 - Sist endret 19. jan. 2024 15:01

Prosjekter