60 millioner til fri humanistisk forskning

I konkurransen om fri prosjektstøtte fra Forskningsrådet (FRIPRO) har en rekke søknader fra forskere ved Det humanistiske fakultet vunnet fram. Ti ulike prosjekter får til sammen 60 millioner kroner.

Konkurranse om FRIPRO-tildelinger er hard. Under ti prosent av søknadene blir innvilget i denne åpne konkurransearenaen for alle fag og disipliner. Det finnes ingen tematiske føringer, og det stilles ingen krav om anvendelse og umiddelbar nytteverdi. Målet er å stimulere fri forskning som favner bredt, å støtte dristig og nyskapende fri forskning, som er en forutsetning for all annen forskning.

Innenfor humaniora og samfunnsvitenskap (FRIHUMSAM) er tildelingen for 2017 slik: 264 millioner kroner fordeles på 35 prosjekter. Av dette beløpet får seks institutter ved Det humanistiske fakultet (HF) ved Universitetet i Oslo ti tildelinger på til sammen rundt 60 millioner kroner.

Smilende kvinne med briller og langt, flagrende hår. Foto
Forskningsdekan Ellen Rees er fornøyd med 60 millioner kroner til til fri forskning ved Det humanistiske fakultet.

– Dette gledelige resultatet kommer av målrettet innsats med skriving av søknader, sier forskingsdekan Ellen Rees. Hun er særlig stolt over at unge forskertalenter ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier får to av de totalt tre tildelingene som UiO har fått i denne kategorien.

De øvrige tildelingene er til fire forskningsprosjekter, tre mobilitetsstipend, og en tildeling av arrangementsstøtte. I tillegg støtter Forskingsrådet prosjektet Political Philosophy Looks to Antarctica: Sovereignty, Resource Rights and Legitimacy in the Antarctic Treaty System, med midler fra programmet POLARPROG.

Søknadene om forskerprosjekt, unge forskertalenter og mobilitetsstipend er faglig vurdert av ekspertpaneler. Underveis har Forskningsrådet lagt særlig vekt på vurderingen av vitenskapelig kvalitet – samt dristighet og faglig fornyelse – ved siden av de øvrige føringene i utlysningene.

Tildelingene for 2017

Forskingsprosjekt

• IKOS / Dag Henrik Tuastad og Brynjar Lia: Rebel Governance in the Middle East: The role of kinship groups in sociopolitical organization of insurgent proto-states
  • ILOS/ Kristin Bech: Constraints on syntactic variation: noun phrases in early Germanic languages