Her er alle lukene i adventskalenderen

Hvorfor ble juletreet populært? Hvorfor har mange polakker fisk i badekaret før jul? Og hva skålte øldrikkende vikinger for i juletiden? Se alle lukene i adventskalenderen "Forskere om jul" her.

Forskerne ved Det humanistiske fakultet sitter på mye spennende kunnskap om julen. Nedenfor kan du se alle lukene i adventskalenderen "Forskere om jul" om igjen.

1. Hvorfor ble juletreet populært?

De tyske kongene som alle het Georg, spilte en viktig rolle i utbredelsen av juletreet, forklarer språkforsker Kristin Bech.

2. Hvorfor får du julestemning av bjelleklang?

Lyder fremkaller bilder inne i hodene våre. Musikkforsker Alexander Jensenius forklarer hvorfor bjelleklang gir oss julestemning.

3. Et 1000 år gammelt dikt gir et sjeldent glimt av førkristen jul

Det var ikke greit å være kristen i de dype svenske skogene. En av Olav den helliges utsendte havnet midt i hedningenes julefeiring, forteller historiker John McNicol.

4. Kan du nå julenissen via en app?

Svaret er ja. Du kan spore hvor julenissen reiser, sende ham ønskeliste og få ham til å ringe hjem til deg for å høre hvordan barna har oppført seg. Men appene åpner også for alvorlige problemstillinger, forteller medieforsker Niamh Ni Bhroin.

5. Koptiske kristne forter seg ekstra mye hjem fra julegudstjenesten

Og det er veldig forståelig, sier professor i Midtøsten-studier, Berit Thorbjørnsrud. Koptiske kristne feirer jul nemlig etter en 40 dagers vegetarfaste, da de altså ikke spiser kjøtt, fjærkre og melkeprodukter.

6. Hvorfor var folk i Norge motstandere av julenissekostymet?

Og hvor i Norge var motstanden størst? Kulturhistoriker Ane Ohrvik gir oss svarene.

7. Hvorfor feirer vi ikke jul i mars?

Jesus ble født 28. mars, ifølge en biskop på 200-tallet. Hvorfor feirer vi da i desember? Papyrusforsker Agnes Tothne Mihálykó gir oss to forklaringer.

8. Derfor lot konger og keisere seg krone på 1. juledag

Karl den store ble overrumplet av paven under julemessen i Roma i år 800, mens Vilhelm Erobreren utsatte kroningen til julen i år 1066. Språkforsker Christine Meklenborg Salvesen forklarer hvorfor.

9. Ser du juletreet som et barn eller en voksen?

Dikteren Claes Gill satte ord på forskjellen mellom barn og voksnes blikk i diktet «Et barn ser juletreet». Pensjonert professor i nordisk litteratur, Liv Bliksrud, leser og tolker diktet.

10. Nisje-komponister brukte julen til å tjene penger

Også smale komponister trengte penger og da var juletiden god å ha. En av komponistene som brukte juletiden godt, var Fartein Valen. Musikkforsker Astrid Kvalbein forklarer og fremfører en Valens sangarrangementer sammen med Institutt for musikkvitenskaps Vokalensemble ledet av Åshild Watne.

11. Hvor kommer ordet «jul» fra, egentlig?

Ordet «jul» er skrekkelig gammelt – så gammelt at det er vanskelig å vite sikkert hva det betyr. Men det finnes en forklaring, sier professor i norrøn filologi, Jon Gunnar Jørgensen.

12. Polakker har fisk i badekaret før jul

Hvorfor denne tradisjonen? Professor i polsk, Knut Andreas Grimstad, forklarer.

13. Pass deg for mørkemakten Lussi!

Dersom du ikke har alt klart til jul, kan du få et svært ubehagelig besøk. Kulturhistoriker Line Esborg finner frem en gammel historie fra norsk folkeminnesamling.

14. Amerikansk julemusikk er gladere enn den norske

Mens amerikansk musikk er lystig, er norsk musikk mer reflekterende og høytidelig. Men hva gjør forskjellen i julemusikk med feiringen? Musikkpsykolog Jonna Vuoskoski forklarer.

15. En spesiell julaften i middelalderen

Den største kvinnelige forfatteren i middelalderen, Birgitta av Sverige, begynte å skrive etter en opplevelse på julaften. Professor i idéhistorie, Unn Falkeid, forklarer.

16. Hvorfor dropper noen læstadianske kristne juletreet?

Læstadianisme er en streng luthersk kristendom, og veldig mange samer følger denne religionen. Så hva gjør de for å skape jul i stuen når de ikke har juletre? Forsker Liisa-Rávná Finbog forklarer.

17. Hva skålte vikingene for i julen?

Juleøl var viktig for vikingene. Arkeolog Unn Pedersen forklarer.

18. Hvorfor er Mummifamilien redd for Julen?

Fortellingen om Mummifamilien kan lære oss noe viktig om julen, mener bibliotekar Marie Alming.

19. Hvorfor elsker vi "Reisen til julestjernen"?

Filmforsker Ove Solum, som for øvrig er fetter til regissøren av "Reisen til julestjernen"-filmen fra 1976, gir sin forklaring.

20. Hvorfor får du gåsehud av "Deilig er jorden"?

Og hvorfor får du kanskje ikke like mye gåsehud av "Et barn er født i Betlehem"? Musikkforsker Hans Zeiner-Henriksen gir deg forklaringen.

21. Juleevangeliet er også en fortelling om storpolitikk

Fortellingen om Jesu fødsel viser hvordan beslutninger tatt i Roma fikk betydning for vanlige folk langt unna. Førstelektor i gammelgresk, Eirik Welo, forklarer.

22. Siste frist for husvask i dag!

22. desember er Svartjulaften. Og dette er ikke en dag for å ligge på sofaen, sier pensjonert professor i nordisk språkvitenskap, Arne Torp.

23. Julen er også dyrenes høytid

Hvordan fuglene spiste av juleneket ga bonden tegn for det kommende året, forteller professor i kulturhistorie, Arne Bugge Amundsen.

24. Hvordan var Jesus egentlig som barn?

Det står lite i Bibelen, men en tekst fra det andre århundret gir mange svar. Professor i idéhistorie, Reidar Aasgaard, forklarer.

Av Fillip-André Baarøy
Publisert 27. des. 2017 10:27 - Sist endret 5. sep. 2022 08:31