Søren Handberg er ny førsteamanuensis i arkeologi

Handberg skal undervise i Middelhavsområdets arkeologi og kulturarv. Han skal blant annet forske på grunnleggingen av tidlige greske kolonier i det vestlige Middelhavsområdet. Handberg presenterer seg på dansk.

Hva slags bakgrunn har du?

– Jeg er uddannet fra Aarhus Universitet i 2006 med en kandidatgrad i Klassisk Arkæologi og Socialantropologi. I 2010 færdiggjorde jeg min Ph.d. ved Danmarks Grundforskningsfonds Center for Sortehavsstudier. Min afhandling bestod af en omfattende revision af keramikproduktionen i de antikke græske bystater i Sortehavsområdet. I perioden 2012-2015 var jeg ansat som assisterende direktør for Det Danske Institut i Athen, som er én af de 16 udenlandske arkæologiske skoler i Grækenland, sier Søren Hanberg

Siden 2011 har jeg deltaget i de dansk-græske arkæologiske udgravninger i den antikke græske by Kalydon i Ætolien i Vestgrækenland. Jeg har været involveret i flere større internationale forskningsprojekter blandt andet omkring landskabsrekognoscering på Krim, et forskningsprojekt om pilgrimsfærd i antikken og udgravning af en helligdom fra Jernalderen i Calabrien i Syditalien.

Hva skal du ta fatt på i den nye jobben din?

– Udover at varetage undervisning i Middelhavsområdets arkæologi og kulturarv kommer jeg de næste par år først og fremmest til at beskæftige mig med to forskellige forskningsprojekter.

For det første skal jeg fortsætte de arkæologiske udgravninger i Kalydon, hvor vi bland andet er i færd med at udgrave et hus fra 2. århundrede før vår tid. Det andet forskningsprojekt, jeg arbejder med, handler om kulturmøder i forbindelse med de tidlige græske kolonigrundlæggelser i det vestlige Middelhavsområde i 7. og 8. århundrede før vår tid, avslutter Handberg.

Av Olaf Christensen
Publisert 21. sep. 2015 12:18 - Sist endret 11. apr. 2023 08:45