Douwtje L van der Meulen

Konservator - Konservering
Bilde av Douwtje L van der Meulen
English version of this page
Telefon +47-22859337
Brukernavn
Besøksadresse Frederiksgate 3 0164 Oslo
Postadresse Postboks 1008 Blindern 0315 OSLO

Faglige interesser

  • Kulturarv

  • Museum

  • Samlingsforvaltning

  • Forebyggende konservering

  • Gjenstands konservering

  • Undervisning og læring

Bakgrunn

2003-         Universitetslektor, Konservering, IAKH, Universitetet i Oslo 
2003-2005 Master i Museologi, Universitetet i Leicester
1997-2003 Konservator, Konservering, IAKH, Universitetet i Oslo
1992-1997 Arkeologisk konservator, Ashmolean Museum, Oxford
1989-1992 BSC i Arkeologisk konservering, University College London
1983-1989 Master i Mediterrane Arkeologi, Universitet i Groningen
1985-1999 Jobbet på arkeologiske utgravinger i Italia, Hellas, Egypt,
         Tyrkia, Storbritannia og Island både som arkeolog og konservator.
 
Verv:
2014-         Undervisningskoordinator Konservering
2009-2012 Leder for Konservering, IAKH
 
2009-         Vurderingskomite Norske Konservator Forbundet
2009-         Representant Konservering UiO i European Network for
                  Conservation-Restoration Education (ENCoRE)
2009-         Representant Konservering UiO i Nordic Network of
                  Conservation Education

Undervisning og veiledning

Priser

2013  Nominert til årets UiO-underviser
2016  Nominert til Morgenbladets kåring av beste formidler

Pågående prosjekter

Flipping Conservation with iNovative and sustainable ICT Tools (FliNT)

Prosjektet har som mål å utvikle tre introduksjonsemner på bachelornivå etter modellen av omvendt klasserom. Undervisningsstrategier som brukes er blandet læring og constructive alignment. Læring utenfor klasserommet vil bli tilrettelagt ved bruk av IKT verktøy og fokuserer hovedsakelig på teori, mens frigjort tid i klassen vil brukes for undervisning i praktiske og generiske ferdigheter. Ved bruk av denne undervisningsmodellen forventes det at nye studenter får bedre veiledning i sin læringsprosess mht både teori og praksis og økt motivasjon til læring.

Emner under utvikling er KONS1000 Introduction to conservation and collection care, KONS1001 Science for conservators and archaeologists I og KONS1005 Science for conservators and archaeologists II.

Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Francesco Caruso og har fått midler fra Norges Universitetet for 2018-2019.

Emneord: Konservering, Gjenstandskonservering

Publikasjoner

  • Meulen, Douwtje L van der (2017). Teaching undergraduates Research skills by doing and reflecting. Conservation, exposition et Restauration d'Objets d'Art.  ISSN 1784-5092.  HS/2017
  • Meulen, Douwtje L van der (2015). Monumental Theatre Sceneries: Big Groups Big Problems?, In Anna Rajainmaa; Marleena Vihakara; Satu Haapakoski; Stina Björklund; Erika Tiainen & Kaarina Holmqvist (ed.),  Monumental Treasures. Preservation and Conservation..  The Nordic Association of Conservators Finnish section.  ISBN 978-952-93-6194-6.  Artikkel.  s 228 - 235
  • Meulen van der, Douwtje L & Haugerud, Trond (2009). Nettstøtte som motiverer til læring: Slik lagde vi et vellykket læringsprogram, I: Susanne Anette Kjekshus Koch (red.),  Ringer i vann. Lenge leve fleksibel læring ved Universitetet i Oslo.  Fleksibel læring, UiO.  ISBN 978-82-997407-3-9.  5.  s 59 - 71 Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Meulen, Douwtje L van der (2016). Teaching undergraduates research skills by doing and reflecting.
  • Meulen, Douwtje L van der (2015). Bevaring i samlingsforvaltning..
  • Meulen, Douwtje L van der (2015). Hva er konservering og hva gjør en konservator..
  • Meulen, Douwtje L van der (2015). Monumental Theatre Sceneries: big Groups big problems?.
  • Meulen, Douwtje L van der (2013). Veien til et vellykket emne..
  • Meulen, Douwtje L van der (2012). Hvordan ta vare på lærgjenstander..
  • Meulen, Douwtje L van der (2012). University of Oslo International Summer School Conservation of Theatre Sceneries of Halden 2012.
  • Meulen, Douwtje L van der (2009). Internasjonalisering. Å få undervisning på engelsk- Hva betyr det for studenter med norsk som morsmål?.
  • Meulen van der, Douwtje L (2006). Disaster preparedness and emergency response.
  • Meulen van der, Douwtje L (2006). Evakueringsplaner, føre var!.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. juni 2005 00:00 - Sist endret 19. feb. 2018 11:28

Prosjekter