Heidi Bale Amundsen

Stipendiat kunsthistorie
Bilde av Heidi Bale Amundsen
Telefon +47 - 22 85 5113
Mobiltelefon +47 - 47 23 46 22
Rom 533
Brukernavn
Besøksadresse Georg Morgenstiernes hus Blindernveien 31

Faglige interesser

Kunsthistorie, samtidskunst, estetikk, nyere kunstteori, fotografi, fotoboken, fenomenologi, nymaterialistisk teori, kuratering

PhD-prosjekt

Photobook commentators have proved to have a hard time approaching the transtemporal quality of photobooks; the performative interrelation between visuality and reader that unfolds over the act of reading. As I see it, an important reason for this is that the dominant models for reading photographic works were developed in relation to individual, rather than sequential forms of imagery. Leaning on Roland Barthes, Jacques Rancière, Henri Bergson, and Bruno Latour, Reality re-composed: On transtemporal displacement in three contemporary American photobooks is an attempt to develop a reading method that enables capture of the transtemporal dimension of three particular photobooks. These are Nan Goldin's The Ballad of Sexual Dependency (1986), Collier Schorr's Jens F. (2005), and Christian Patterson's Redheaded Peckerwood (2011). They are all structured by repeated motifs - postures, prosthesis and frames. By drawing attention to the way in which these forms are redefined over the act of reading, what I will argue is that all three books individually suggest a redefinition of photographic truth as process.

Emneord: Kunsthistorie, Samtidskunst, Estetikk, Fotografi, Fotobøker, Fenomenologi, Kuratering

Publikasjoner

  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2015). Request for a radical redefinition: Curatorial politics after institutional critique, In Heidi Bale Amundsen & Gerd Elise Mørland (ed.),  Curating and politics beyond the curator: Initial reflections.  Hatje Cantz Verlag.  ISBN 978-3-7757-4079-1.  Kapittel 1.  s 15 - 28
  • Amundsen, Heidi Bale (2011). Sontag og Barthes: Melankolske meditasjoner over fotografiet. Agora : Journal for metafysisk spekulasjon.  ISSN 0800-7136.  (2-3), s 68- 84
  • Amundsen, Heidi Bale (2009). Fotografiet som kroppslig erfaring: En lesning av Roland Barthes' Det lyse rommet (1980) på bakgrunn av Maurice Merleau-Pontys fenomenologi. Kunst og kultur.  ISSN 0023-5415.  92(3), s 162- 173
  • Amundsen, Heidi Bale (2008). "Joel-Peter Witkin og fotografiets nærvær", I: Christian Refsum & Ellinor Bent Dalbye (red.),  Kritikk, dømmekraft og intervensjon. En artikkelsamling fra Estetikkprogrammets konferanse på Tyrifjord 8. og 9. mai 2008.  Universitetet i Oslo.  Artikkel nr. 11.  s 123 - 131
  • Amundsen, Heidi Bale (2006). ”Spenningsfylt sameksistens mellom form og innhold”. Filosofisk supplement.  ISSN 0809-8220.  (4), s 15- 22

Se alle arbeider i Cristin

  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (ed.) (2015). Curating and politics beyond the curator: Initial reflections. Hatje Cantz Verlag.  ISBN 978-3-7757-4079-1.  128 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Amundsen, Heidi Bale (2015). Seminaret "Geography of Time: Experience and Memory" på Samtidskunstmuseet. I forbindelse med Fiona Tan-utstilling..
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2015). A Fresh Perspective on Curatorial Politics.
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2015). Preface, In Heidi Bale Amundsen & Gerd Elise Mørland (ed.),  Curating and politics beyond the curator: Initial reflections.  Hatje Cantz Verlag.  ISBN 978-3-7757-4079-1.  Forord.  s 4 - 10
  • Karlsen, Stina Gregersen & Amundsen, Heidi Bale (2015, 05. november). Vurderer å politianmelde Astrup Fearnley-museet for ‘pornografisk bilde av en 10-åring’.  Dagbladet.
  • Amundsen, Heidi Bale (2014). "Mangelen på fotobokkritikk i norske medier." Jeg ledet paneldebatt om mangelen på fotobokkritikk i norske medier.
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2014). Organisering av konferansen Curating and Politics: In Theory, avholdt ved Henie Onstad Kunstsenter 5. april 2014, samt åpningsforedrag. Begge deler ved Gerd Elise Mørland, HiOA, og Heidi Bale Amundsen, UiO.
  • Amundsen, Heidi Bale (2013). Truth, lies and thwarted fables: Nan Goldin’s Ballad of Sexual Dependency and the dual poetics of the photobook.
  • Amundsen, Heidi Bale (2012). Om forsinkelsen i fotobokfeltet og meningsfulle mellomrom.
  • Amundsen, Heidi Bale (2012). Tentativ tilnærming til fotobokfeltet. Objektiv. Tidskrift for kamerabasert kunst.  ISSN 1891-6198.  (6)
  • Amundsen, Heidi Bale (2011). Forhandlinger om forsvarets identitet/Negotitating the identity of the armed forces, I: Line Ulekleiv (red.),  Rena leir. Fotografi i militære rammer.  KORO, Forsvarsbygg.  ISBN 978-82-93033-02-8.  Kapittel 3.
  • Amundsen, Heidi Bale (2011). Konseptuelle kunstnerskap i objektiv ramme. Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Amundsen, Heidi Bale (2011). Mellom det synlige og det sagte: Roland Barthes’ fenomenologiske undersøkelse av fotografiet.
  • Amundsen, Heidi Bale (2011). Negotiations on the identity of the armed forces, In Line Ulekleiv (ed.),  Rena leir. Fotografi i militære rammer.  KORO, Forsvarsbygg.  ISBN 978-82-93033-02-8.  Kapittel 3.  s 153 - 158
  • Amundsen, Heidi Bale (2010). "Amy, Amy, Amy...". Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Amundsen, Heidi Bale (2010). Det synliges gåte. Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Amundsen, Heidi Bale (2010). "Forsøk på en relasjonell aktivisme". Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Amundsen, Heidi Bale (2010). "Fotobøkenes minste felles multiplum". Objektiv.  (2), s 62- 67
  • Amundsen, Heidi Bale (2010, 30. september). "Fotografi, fenomenologi og nærværserfaring". [Internett].  www.masterbloggen.no.
  • Amundsen, Heidi Bale (2010). Fotografi, kroppserfaring og nærvær.
  • Amundsen, Heidi Bale (2010). "Fotografiske klisjéer". Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Amundsen, Heidi Bale (2010). "Smalt perspektiv på fotofeltet". Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Amundsen, Heidi Bale (2010). "Ti spørsmål: Marte Aas". Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Amundsen, Heidi Bale (2010). Каролін Хрістов-Бакарджиєв: «Професіоналізація кураторської практики – один із найреакційніших моментів в історії сучасного мистецтва». KORYDOR.
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2010). "A twist of paradox: Interview with Carolyn Christov-Bakargiev". On-Curating.org.  (4), s 10- 12
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2010). Bygg en sann historie.
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2010). "Denial, delusion and curating in the U.S.: Interview with Mary Anne Staniszewski". On-Curating.org.  (4), s 2- 4
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2010). "Det samtidiges paradoks". Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2010). "Det som skjer her og nå". Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2010). "The political potential of curatorial practise: Introduction". On-Curating.org.  (4), s 1- 2
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2010). "The politics of the small act: Interview with Paul O'Neill". On-Curating.org.  (4), s 6- 10
  • Amundsen, Heidi Bale & Mørland, Gerd Elise (2010). "The potential of the curatorial articulation: Interview with Simon Sheik". On-Curating.org.  (4), s 4- 6
  • Amundsen, Heidi Bale (2009). "Dette er ikke en bok, det er en utstilling". Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Amundsen, Heidi Bale (2009). Fotografi, fenomenologi og nærværserfaring: En undersøkelse av Roland Barthes’ punctumbegrep på bakgrunn av Joel-Peter Witkins og David Nebredas postmoderne kunstfotografi.
  • Amundsen, Heidi Bale (2009). Zoom – En videoutstilling. [CD].
  • Amundsen, Heidi Bale (2008). Joel-Peter Witkin og fotografiets nærvær.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 20. jan. 2011 10:02 - Sist endret 27. okt. 2017 13:15

Prosjekter

  • Reality re-composed: On transtemporal displacement in three contemporary American photobooks