Tidligere

Tid og sted: , P.A.Munchs hus semrom 6

Vi inviterer til NFS nettverksmøte med tema kulturforskning, teknologi og bærekraft.

Forsker Ingun Grimstad Klepp ved Senter for velferds og arbeidslivsforskning, Forbruksinstituttet SIFO, OsloMet foreleser!

Tid og sted: , PAM

Tradisjonen tro inviterer Norsk Folkeminnesamling sammen med kulturhistorie og museologi til Lussifest torsdag 13.desember fra kl 17.00 i PAM 454. Det blir selvsagt opptog, god mat og drikke.

Påmelding kreves

Tid og sted: , PAM 489

Hekser og trollmenn, spøkelser, varulver, smådjelver og troll.

30 januar 2018 har sagnkartet Norgespremiere, en digital plattform med tusenvis av fortellinger fra Norge og Sverige fra våre folkeminnesamlinger.

Tid og sted: , PAM

Bokslipp, mat og drikke

Sammen med kulturhistorie og museologi inviterer vi tradisjonen tro til juleavslutning ved det runde bord i PAM 4 etg fra kl 16.30 onsdag 13. desember.

s.u innen fredag 8 desember til folkeminner@ikos.uio.no

Tid og sted: , PAM 425

Visste du at IKOS-arkivet Norsk Folkeminnesamling også har en kunstsamling?

Tid og sted: , PAM 454 (Kantina)

NFS nettverksmøte (og juleavslutning) 13 desember

Tid og sted: , PAM 425

Walking back to the future: The revival in pilgrimage and its potential  for research and archival outreach

Tid og sted: , Forskningsparken

Dette er en åpen invitasjon til seminaret 23 September. For program og påmelding -klikk her

Tema for NFS Nettverksmøte 6.juni er skillingstrykk som forskningsmateriale

- Lett servering.

Tid og sted: , University of Oslo and the Norwegian National Library

The first conference on Digital Humanities in the Nordic Countries. The purpose is to strengthen research, education and communication in the field of Digital Humanities and make Nordic Digital Humanities more visible internationally. Registration is required.

Ideen om tradisjonsarkivet

Den digitale revolusjonen snur opp ned på mange bransjer. Aviser,

forlag og plateselskap har måttet omstille seg raskt og kraftig. Nå ser

det ut til at drosjenæringen står for tur. Hvordan endrer ny teknologi

vilkårene for hvordan vi driver kulturhistoriske arkiv? Noe som er

sikkert, er at vi blir tvunget til å gå oss selv etter i sømmene. Hva

finner vi da? Hva er egentlig kulturhistoriske arkiv? Hvorfor skal vi ha dem?

Hvem eier innholdet i dem?

Hva slags glede og nytte kan disse virksomhetene gi oss i årene som kommer?

Audun Kjus fra NEG innleder.

Tid og sted: , PAM 425

Vi fortsetter suksessen og inviterer til Norsk Folkeminnesamlings nettverksmøte onsdag 9.desember. Tema denne gang er digitale kart og kartlegging.

Folklorist og webdsigner Trausti Dagsson som blant annet har laget islandske sagnagrunnur.com kommer. Det gjør også Fabian Schwabe fra eScience-center ved Eberhard Karls Universität Tübingen.

Enkel servering

Tid og sted: , P.A.Munch hus, rom 425

Er du interessert i Norsk Folkeminnesamling? Velkommen til årets første nettverksmøte. Åpent for alle.

Tid og sted: , Nils Treschows hus, 12.etg

Norsk Folkeminnesamling feirer 100 år og ønsker i den forbindelse velkommen til workshop. Arrangementet er kun åpent for inviterte.

Tid og sted: , Gamle Festsal, Domus Academica, Karl Johans Gate 47

Norsk Folkeminnesamling har 100 års jubileum. Det feires med jubileumskonferanse som åpnes av Ragnhild Hennum, prorektor ved UiO. Konferansen er åpen for alle.