Jubileumsworkshop: Digitalisert tradisjon og nye perspektiver på tradisjonsmateriale

Norsk Folkeminnesamling feirer 100 år og ønsker i den forbindelse velkommen til workshop. Arrangementet er kun åpent for inviterte.

Workshop: Fra gårsdagens festtaler går vi nå over i arbeidsmodus: Hver av innlederne til de to sesjonene får ca 15. minutter til disposisjon før vi åpner for diskusjon i plenum. Vi legger opp til diskusjon etter hver enkelt innleder. Hensikten med workshop'en er å samle forskere som vil lufte ideer, presentere pågående eller planlagte prosjekter. Slik håper vi at det også blir rom for å tenke i baner av mulige samarbeid fremover.  Ordstyrere er Dirk Johannsen og Line Esborg.

Del I: Digitalisert tradisjon

Kl 09.30-12.00

Innledere

Øyvind Eide, Vitenskaplig medarbeider, Universitetet i Passau: Modellering av digitalisert historisk kildemateriale som humanvitenskaplig metode.

Fredrik Skott, forskningsarkivarie, Institutet för språk och folkminnen Göteborg: Finns det på nätet? Nätpublisering som historieproduktion

Timothy Tangherlini, professor, UCLA: Udfordring for en digital folklore: Klassifikation og kartlægning

Audun Kjus, seksjonsleder for Norsk etnologisk gransking, førstekonservator ved Norsk Folkemuseum: Tradisjonsarkivets digitale fremtid.

Lunsj 12.00-13.00

Del II: Nye perspektiver på tradisjonsmateriale

kl 13.00-16.00

Innledere:

Kyrre Kverndokk, Forskningsbibliotekar Nasjonalbiblioteket & Line Esborg, førsteamanuensis, IKOS: Stifinner - på sporet av Moltke Moes Telemark

Ane Ohrvik, Førsteamanuensis, Høgskolen i Telemark: Slitte permer, krokete signaturer og blanke ark: Om å stille nye spørsmål til gammelt materiale

Dirk Johannsen, Førsteamanuensis, IKOS:  Det overnaturlige mellom fiksjon og religion

John Ødemark, Postdoktor, IKOS: Om Oral Tales from Anthropological Localities. Folklore and the Epistemology of Comparative Culture Research".

Arrangementet er gratis, men det er viktig at du registrerer deg innen 18.august slik at workshop-lunsj kan bestilles!

Festmiddag 1. september

Ønsker du å delta på festmiddagen kvelden før workshoppen?

Tid og sted: 1. september, kl 18.00, Det Norske Vitenskapsakademiet.

Festmiddagen koster 300 kr og inkluderer middag, drikke og jubileumsboken.

Begrenset med plass. Påmeldingsfrist for festmiddag er 18. august

Publisert 8. juli 2014 14:08 - Sist endret 6. mai 2021 14:25