NFS nettverksmøte 9.desember

Vi fortsetter suksessen og inviterer til Norsk Folkeminnesamlings nettverksmøte onsdag 9.desember. Tema denne gang er digitale kart og kartlegging.

Folklorist og webdsigner Trausti Dagsson som blant annet har laget islandske sagnagrunnur.com kommer. Det gjør også Fabian Schwabe fra eScience-center ved Eberhard Karls Universität Tübingen.

Enkel servering

Bratsberg amt 1857. Kilde:Kartverket

Vi har to innledere:

Folklorist og webdsigner Trausti Dagsson som jobber med å utvikle interaktive kart og designe systemer og databaser rundt dem. Han har blant annet utviklet prosjektet Sagnagrunnur. Gjennom dette Digital Humaniora-prosjektet har han redesignet en database med over 6ooo sagn: hva de handler om, hvilke steder som blir nevnt og hvem som var fortellerne. Data om fortellere og fortellinger koblet til geografisk informasjon åpner på dette vis et stort vindu av muligheter. For mer informasjon se: http://sagnagrunnur.com/is/

Historiker og skandinavist Fabian Schwabe fra eScience-center ved Eberhard Karls Universität Tübingen. Et satsningsområde for eScience-Center er Digital Humaniora med vekt på ‘Spatial Humanity’ der tekst, objekt og rom forbindes. Schwabe vil presentere ulike Digital Humaniora Prosjekter ved e-Science-Center, fortelle om hvordan prosjektene er del av undervisningen og om hvordan han kombinerer sin kompetanse i historisk språkvitenskap med Digital Humaniora og produksjon av ulike former for digitale kart.

Schwabe har bland annet arbeidet med en digital edisjon av et Isidor-håndskrift og i doktoravhandlingen har han analysert Egils saga gjennom håndskriftet som befinner seg i Herzog August biblioteket i Wolfenbüttel.

Publisert 4. nov. 2015 15:48 - Sist endret 6. mai 2021 14:25