Elisabeth Selj

Emerita
Image of Elisabeth Selj
Norwegian version of this page
Phone 22854289
Mobile phone 91325720
Room 411
Username
Visiting address ILN Henrik Wergelands hus Niels Henrik Abels vei 36 N-0313 oSLO
Postal address ILN Postboks 1102 Blindern N-0317 Oslo

Publications

 

 

Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. (Hovedredaktør, sammen med E. Ryen.)Cappelen Akademisk Forlag 2008 (ISBN 978-82-02-27707-9) 318 s.

Minoritetselevene, språket og skolen. I boka nevnt over, s. 13-46.

Skriving når norsk er andrespråk.I boka nevnt over, s. 131-156.

Å lese fagtekster på andrespråket.(Sammen med V. Alver) I boka over,  s. 107-129.

Uttrykk for logiske relasjoner i norsk som andrespråk hos voksne. I: MONS 9. Utvalgte artikler fra Det niende møtet om norsk språk i Oslo 2001. Novus Forlag 2002 ISBN 82-7099-357-3, s. 198-110.

Lesetilnærminger. Utfordringer i møte med episke tekster. I Aamli, R (red.): Litteraturmøte. LNU7Cappelen 1998. ISBN82-456-0543-3, s.40 - 62.

Ta spranget. Norsk samtidslitteratur i utvalg. (Red. sammen med E. Maagerø.) Yrkeslitteratur as 1994 ISBN 82-584-0149-1. 368 s.

Ta spranget. Lærerens bok - metode og elevoppgaver. (Sammen med E. Maagerø.) Yrkeslitteratur as 1995 ISBN 82-584-0201-3. 85 s.

Vi og byen vår. O-fag og norsk for elever i 2.-4. klasse med norsk som andrespråk. Universitetsforlaget 1985. ISBN 82-00-07450-1. 96 s.

Vi og byen vår. Lærerveiledning med oppgaver. ISBN 82-00-02602-7. 127 s.

  • Selj, Elisabeth (2021). Språklige minoriteter i auditoriet. Utfordringer, håndtering og muligheter. Københavnerstudier i Tosprogethed. ISSN 0901-9731. 12, p. 56–84.
  • Selj, Elisabeth (2019). Språklige minoriteter i auditoriet (SmiA): Utfordringer, håndtering og muligheter. UNIPED. ISSN 1500-4538. 42( 4-2019), p. 381–399. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2019-04-05. Full text in Research Archive
  • Selj, Elisabeth (2019). Å lese og å arbeide med fagtekster på andrespråket. In Selj, Elisabeth & Ryen, Else (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-61583-3. p. 178–200.
  • Selj, Elisabeth (2015). Elevtekster, teksttyper og skriveopplæring i yrkesfag. In Golden, Anne & Selj, Elisabeth (Ed.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-48966-3. p. 163–182.
  • Selj, Elisabeth (2015). Skrivekyndighet og de nye skriverne i utdanningssystemet. In Golden, Anne & Selj, Elisabeth (Ed.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-48966-3. p. 11–31.
  • Selj, Elisabeth (2010). Challenges in narrative writing in Norwegian as a second language. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. ISSN 0809-9227. 5(2), p. 35–59.
  • Alver, Vigdis Rosvold & Selj, Elisabeth (2008). Å lese fagtekster på andrespråket. In Selj, Elisabeth & Ryen, Else (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-27707-9. p. 107–129.
  • Selj, Elisabeth (2008). Skriving når norsk er andrespråk. In Selj, Elisabeth & Ryen, Else (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-27707-9. p. 131–156.
  • Selj, Elisabeth & Alver, Vigdis (2008). Å lese fagtekster på andrespråket. In Selj, Elisabeth & Ryen, Else (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-27707-9. p. 107–129.
  • Selj, Elisabeth (2008). Minoritetselevene, språket og skolen. In Selj, Elisabeth & Ryen, Else (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-27707-9. p. 13–46.
  • Selj, Elisabeth (2004). Skriving som en dynamisk prosess i andrespråksfaget. In Selj, Elisabeth; Ryen, Else & Lindberg, Inger (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 82-02-21772-5. p. 187–214.
  • Selj, Elisabeth & Lindberg, Inger (2004). Minoritetselevene, språket og skolen. In Selj, Elisabeth; Ryen, Else & Lindberg, Inger (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 82-02-21772-5. p. 19–76.
  • Selj, Elisabeth (2002). Uttrykk for logiske relasjoner i norsk som andrespråk hos voksne, MONS 9. Utvalgte artikler fra Det niende møtet om norsk språk i Oslo 2001. Novus Forlag. ISSN 82-7099-357-3. p. 198–110.
  • Selj, Elisabeth (1999). Uttrykk for logiske relasjoner i norsk som andrespråk. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284.
  • Selj, Elisabeth (1998). Lesetilnærminger. Utfordringer i møte med episke tekster. In Aambø, Reidun (Eds.), Litteraturmøte. Cappelen forlag.

View all works in Cristin

View all works in Cristin

  • Selj, Elisabeth (2023). Elevtekster, teksttyper og skriveopplæring i yrkesfag. In Golden, Anne & Selj, Elisabeth (Ed.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-79538-2. p. 197–221.
  • Selj, Elisabeth (2023). Skrivekyndighet og de nye skriverne i utdanningssystemet. In Golden, Anne & Selj, Elisabeth (Ed.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-79538-2. p. 13–47.
  • Selj, Elisabeth (2019). Skriving på andrespråket. In Selj, Elisabeth & Ryen, Else (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-61583-3. p. 152–177.
  • Selj, Elisabeth (2019). Minoritetselevene, språket og skolen. In Selj, Elisabeth & Ryen, Else (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-61583-3. p. 11–39.
  • Selj, Elisabeth (2015). Skriving på norsk som andrespråk Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.
  • Selj, Elisabeth (2015). Minoritetsstudentens møte med universitetsfagene. Kan vi som faglærere tilrettelegge for bedre læring?
  • Selj, Elisabeth (2014). Min vei til dosentopprykk.
  • Selj, Elisabeth (2014). Elevtekster i yrkesfag på videregående skole.
  • Selj, Elisabeth (2014). Fra primærdiskurs til sekundærdiskurs når norsk er andrespråk.
  • Selj, Elisabeth (2014). Opplæring i akademisk skriving for internasjonale studenter.
  • Selj, Elisabeth (2014). Når norsk ikke er morsmelkmål.
  • Selj, Elisabeth (2013). Skriving i yrkesfag på videregående skole. Skriveoppgaver, krav og mestring i yrkesfagene.
  • Selj, Elisabeth (2013). Skriving i yrkesfag. Analyse av elevtekster.
  • Selj, Elisabeth (2013). Skriving i yrkesfag på videregående skole.
  • Selj, Elisabeth (2013). Ikke morsmål, ikke andrespråk men norsk 3? Fagforståelse og språkutvikling i klasserommet. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. p. 44–52.
  • Selj, Elisabeth & Ryen, Else (2012). Andrespråksskriving i yrkesfag.
  • Selj, Elisabeth (2011). Skriving og skriveopplæring på universitetet når norsk er andrespråk.
  • Selj, Elisabeth (2011). Grammatikkens posisjon i andrespråksopplæring.
  • Selj, Elisabeth (2010). Skriving på universitetet og studieerfaringer hos/med andrespråksstudenter.
  • Selj, Elisabeth (2009). Noen sentrale utfordringer ved narrativ skriving når norsk er andrespråk.
  • Selj, Elisabeth (2007). Forgrunn, bakgrunn og tempus i narrative andrespråkstekster.
  • Selj, Elisabeth (2007). Grep om tiden i andrespråkstekster. Struktur og tempus.
  • Selj, Elisabeth (2002). Texts in Norwegian as a second language by the young second generation.
  • Selj, Elisabeth (2001). Uttrykk for logiske relasjoner i norsk som andrespråk hos voksne.
  • Selj, Elisabeth (2000). Uttrykk for logiske relasjoner hos voksne med norsk som andrespråk.
  • Selj, Elisabeth (1999). Elevtekster og skriving i norsk som andrespråk.
  • Selj, Elisabeth; Brautaset, Anne; Grimstad, Birgitte Fondevik; Husby, Olaf & Nistov, Ingvild (2005). Rapport fra referansepanelet for norsk som andrespråk og norsk for utenlandske studenter. UHR.

View all works in Cristin

Published Dec. 14, 2010 3:14 PM - Last modified Aug. 2, 2023 11:15 AM