Faglige interesser
- Norsk som andrespråk
- Andrespråkstilegnelse
- Innlærerkorpus
- Bærekraftige tilbakemeldinger
- Språktesting og språkvurdering
- Nettkurs
Undervisning
Faglig utvikling, prosjekter, priser
I 2014, da Tomson ble ansatt ved Institutt ved lingvistiske og nordiske studier (ILN), utviklet hun NORINT-korpuset sammen med Liv Andlem Harnæs og Else Ryen samt Tekstlaboratoriet. I 2016 mottok Tomson ILNs undervisningspris for MOOC-kurset Introduction to Norwegian sammen med Erik Juriks og Roger Solberg. Året etter, i 2017, var Tomson, Solberg og Juriks tildelt Universitetet i Oslos utdanningspris for Introduction to Norwegian. Siden 2018 har Tomson vært ansvarlig for nettsiden Interaktive grammatikkoppgaver for internasjonale norskstudenter (IGIN). I perioden 01.08.2017–31.07.2020 var Tomson undervisningsleder og nestleder ved ILN. 01.01.2019–30.04.2021 ledet hun et EU-prosjekt om didaktikk, "Mestere i didaktikk", og Tomson var en av bidragsyterne til "Mestere i didaktikk" ut 2022.
Annet
- 2018–d.d.: IGIN-ansvarlig
- 01.09.2018–31.12.2022: 2. vararepresentant til styret ved Universitetsbiblioteket
- 2017–2020: Det humanistiske fakultets vararepresentant til styret ved Den internasjonale sommerskole
Emneord:
Norsk for internasjonale studenter,
Norsk som andrespråk,
Andrespråkstilegnelse,
Innlærerkorpus,
Nettkurs,
Språkpedagogikk
Publikasjoner
-
Tomson, Annely; Szymanska, Oliwia & Hagen, Kristin
(2021).
NORINT-korpuset – et elektronisk innlærerkorpus til bruk i andrespråksforskning.
NOA - Norsk som andrespråk.
ISSN 0801-3284.
37(1–2/2021),
s. 235–257.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
NORINT1-korpuset (Universitetet i Oslo, 2020) er et forholdsvis nytt innlærerkorpus utviklet ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) ved Universitetet i Oslo (UiO). NORINT-korpuset inneholder muntlig og skriftlig norsk innlærerspråk av voksne internasjonale studenter med norskferdigheter på eller over nivå B1 i henhold til det felles europeiske rammeverket (Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)) (Council of Europe, 2001). I denne artikkelen beskriver vi datamaterialet i korpuset, hvordan det er trans- kribert og annotert, og hvordan man kan anvende det brukervennlige søkeprogrammet det er lagt inn i. I tillegg viser vi hvordan man kan bruke mulighetene i NORINT-korpuset i forskning. Avslutningsvis sammenlikner vi NORINT-korpuset med ASK – Norsk andrespråks- korpus (ASK) (Universitetet i Bergen, 2020) for å diskutere muligheter og begrensninger i NORINT-korpuset.
Nøkkelord: innlærerkorpus, talespråkskorpus, skriftspråkskorpus, andrespråkskorpus
Se alle arbeider i Cristin
-
Tomson, Annely
(2022).
Acquisition of Norwegian as a second language: What are the differences between written and spoken language of the learners?
-
Tomson, Annely
(2022).
Syntaktiske avvik fra målspråket: Forskjell på innlærernes skriftlige og muntlige produksjon?
-
Tomson, Annely
(2021).
Plenary: Designing Sustainable Feedback.
-
Tomson, Annely & Leirvåg, Siren
(2020).
Plenary: Masters of Didactics: The participants’ learning outcomes and experiences with the programme.
-
Wapinska, Ewa & Tomson, Annely
(2017).
Assessing B2 exam papers at B2 level through the CEFR lens.
-
Harnæs, Liv Andlem & Tomson, Annely
(2014).
Muntlig korpus - voksne deltakere på norskkurs ved UiO.
-
Tomson, Annely; Brdulak, Jakub; Glińska-Lewczuk, Katarzyna; Janus-Sitarz, Anna & Uriasz, Janusz
(2022).
Introducing sustainable feedback.
Ministry of Education and Science, Poland.
Se alle arbeider i Cristin
Publisert
12. feb. 2014 12:16
- Sist endret
14. juli 2023 11:08