Hilde Hasselgård

Professor - Britisk-amerikansk
Bilde av Hilde Hasselgård
English version of this page
Telefon +47-22856736
Faks +47-22856804
Rom NT 917
Brukernavn
Besøksadresse Niels Treschows hus 9. etasje Niels Henrik Abels vei 36
Postadresse Postboks 1003 Blindern 0315 OSLO

Undervisnings- og veiledningsområder

Moderne engelsk grammatikk, tekstlingvistikk, korpuslingvistikk, kontrastiv lingvistikk, systemisk-funksjonell lingvistikk, engelsk innlærerspråk.

Faglige kompetanseområder

Moderne engelsk grammatikk, tekstlingvistikk, korpuslingvistikk, kontrastiv lingvistikk, systemisk-funksjonell lingvistikk, engelsk innlærerspråk.

Pågående og planlagte forskningsprosjekter ved ILOS

Idiomaticity in English and Norwegian: Corpus-based approaches. Medlem av Corpus Linguistics Group. Sammen med Signe O. Ebeling er jeg norsk partner i prosjektet VESPA for å bygge opp et korpus av fagtekster på engelsk skrevet av innlærere. Var med i de avsluttede prosjektet  Språk i Kontrast (SPRIK) og Språk i Utdanning (SPRING), del av det tverrfakultære satsningsområdet Kunnskap i Skolen.

Annet
Redaktør i Languages in Contrast
Review editor i Functions of Language

Medlem av redaksjonsrådet for International Journal of Learner Corpus Research, Nordic Journal of English Studies, Norsk lingvistisk tidsskrift, Oslo Studies in Language (OSLa), Translation: Computation, Corpora, Cognition (TC3), Corpora and Language in Use (bokserie)

Visepreseident i Learner Corpus Research Association.

Leder av arrangementskomiteen for ICAME-konferansen i Oslo 2011

Tidligere styremedlem i ICAME (International Corpus Archive of Modern and Medieval English)

 

Personlig hjemmeside: http://folk.uio.no/hhasselg

Emneord: Engelsk, Engelsk språk, Kontrastiv lingvistikk, Korpuslingvistikk, Funksjonell lingvistikk, Engelsk grammatikk, Innlærerspråk

Publikasjoner

Fullstendig liste her

  • Hasselgård, Hilde (2017). Adverbial Clauses in English and Norwegian Fiction and News . Yearbook of Corpus Linguistics and Pragmatics.  ISSN 2213-6819.  5, s 119- 139 . doi: 10.1007/978-3-319-54556-1_6
  • Hasselgård, Hilde (2016). Conditional clauses in novice academic English: A comparison of Norwegian learners and native speakers . Nordic Journal of English Studies (NJES).  ISSN 1654-6970.  15(2), s 95- 112
  • Hasselgård, Hilde (2016). Discourse-organizing metadiscourse in novice academic English, In Maria Jose Lopez-Couso; Belén Méndez-Naya; Paloma Núñez-Pertejo & Ignacio M. Palacios-Martínez (ed.),  Corpus linguistics on the move: Exploring and understanding English through corpora..  Brill Academic Publishers.  ISBN 9789004308077.  6.  s 106 - 131
  • Hasselgård, Hilde (2016). The way of the world: The colligational framework “the N1 of the N2” and its Norwegian correspondences. Nordic Journal of English Studies (NJES).  ISSN 1654-6970.  15(3), s 55- 79
  • Aijmer, Karin & Hasselgård, Hilde (2015). Cross-linguistic studies at the interface between lexis and grammar. Nordic Journal of English Studies (NJES).  ISSN 1654-6970.  14(1), s 1- 8
  • Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (2015). Cross-linguistic perspectives on verb constructions, In Signe Oksefjell Ebeling & Hilde Hasselgård (ed.),  Cross-Linguistic Perspectives on Verb Constructions.  Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 978-1-4438-7808-1.  Chapter 1.  s 1 - 6
  • Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (2015). Learner corpora and phraseology, In Sylviane Granger; Gaëtanelle Gilquin & Fanny Meunier (ed.),  The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research.  Cambridge University Press.  ISBN 9781107041196.  10.  s 207 - 230
  • Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (2015). Learners' and native speakers' use of recurrent word-combinations across disciplines . Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS).  ISSN 1892-2449.  6, s 87- 106
  • Hasselgård, Hilde (2015). Coming and going to the future: Future-referring expressions in English and Norwegian, In Signe Oksefjell Ebeling & Hilde Hasselgård (ed.),  Cross-Linguistic Perspectives on Verb Constructions.  Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 978-1-4438-7808-1.  chapter 5.  s 88 - 115
  • Hasselgård, Hilde (2015). Lexicogrammatical features of adverbs in advanced learner English. ITL. Institut voor toegepaste linguistik.  ISSN 0019-0829.  166(1), s 163- 189 . doi: 10.1075/itl.166.1.05has
  • Hasselgård, Hilde (2014). Additive conjunction across languages: ‘dessuten’ and its correspondences in English and French . Oslo Studies in Language (OSLa).  ISSN 1890-9639.  6(1), s 69- 89
  • Hasselgård, Hilde (2014). Conditional clauses in English and Norwegian, In Hans Petter Helland & Christine Meklenborg Salvesen (ed.),  Affaire(s) de grammaire. Mélanges offerts à Marianne Hobæk Haff à l'occasion de ses soixante-cinq ans.  Novus Forlag.  ISBN 978-82-7099-753-4.  9.  s 185 - 204
  • Hasselgård, Hilde (2014). Discourse-structuring functions of initial adverbials in English and Norwegian news and fiction. Languages in Contrast : International Journal for Contrastive Linguistics.  ISSN 1387-6759.  14(1), s 73- 92 . doi: 10.1075/lic.14.1.05has
  • Hasselgård, Hilde (2014). It-clefts in English L1 and L2 academic writing: The case of Norwegian learners , In Kristin Davidse; Caroline Gentens; Lobke Ghesquière & Lieven Vandelanotte (ed.),  Corpus Interrogation and Grammatical Patterns.  John Benjamins Publishing Company.  ISBN 9789027203717.  Part 4:2.  s 295 - 320
  • Hasselgård, Hilde (2014). Verbal and nominal expressions in an English-Norwegian translation perspective , In Kerstin Kuntz; Elke Teich; Silvia Hansen-Schirra; Stella Neumann & Peggy Daut (ed.),  Caught in the Middle – Language Use and Translation. A Festschrift for Erich Steiner on the Occasion of his 60th Birthday.  Universitätsverlag des Saarlandes.  ISBN 978-3-86223-145-4.  10.  s 147 - 160
  • Hasselgård, Hilde (2014). Å bruke korpus i språkundervisningen, I: Camilla Bjørke; Magne Dypedahl & Gro Anita Myklevold (red.),  Fremmedspråksdidaktikk.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-42450-3.  10.  s 139 - 156
  • Ebeling, Jarle; Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (2013). Using recurrent word-combinations to explore cross-linguistic differences, In Karin Aijmer & Bengt Altenberg (ed.),  Advances in Corpus-based Contrastive Linguistics: Studies in honour of Stig Johansson.  John Benjamins Publishing Company.  ISBN 978 90 272 0359 5.  10.  s 177 - 199
  • Hasselgård, Hilde; Ebeling, Jarle & Ebeling, Signe Oksefjell (2013). Introduction, In Hilde Hasselgård; Jarle Ebeling & Signe Oksefjell Ebeling (ed.),  Corpus Perspectives on Patterns of Lexis.  John Benjamins Publishing Company.  ISBN 978 90 272 0363 2.  Introduction.  s 1 - 9
  • Paquot, Magali; Hasselgård, Hilde & Ebeling, Signe Oksefjell (2013). Writer/reader visibility in learner writing across genres: A comparison of the French and Norwegian components of the ICLE and VESPA learner corpora. Corpora and Language in Use.  ISSN 2034-6417.  s 377- 388
  • Ebeling, Signe Oksefjell; Ebeling, Jarle & Hasselgård, Hilde (2012). Aspects of corpus linguistics: compilation, annotation, analysis - Introduction . Studies in Variation, Contacts and Change in English.  ISSN 1797-4453.  12
  • Hasselgård, Hilde (2012). Crosslinguistic Differences in Grammar , In C.A. Chapelle (ed.),  The Encyclopedia of Applied Linguistics.  Wiley-Blackwell.  ISBN 978-1-4051-9473-0.  DOI: 10.1002/9781405198431.wbeal0290.
  • Hasselgård, Hilde (2012). Facts, ideas, questions, problems, and issues in advanced learners’ English . Nordic Journal of English Studies (NJES).  ISSN 1654-6970.  11(1), s 22- 54
  • Hasselgård, Hilde (2012). Kommentaradjunkter i kontrastivt perspektiv, I: Thomas Hestbæk Andersen & Morten Boeriis (red.),  Nordisk socialsemiotik : pædagogiske, multimodale og sprogvidenskabelige landvindinger.  Syddansk Universitetsforlag.  ISBN 978-87-7674-657-5.  9.  s 177 - 198
  • Hasselgård, Hilde (2012). Possessive absolutes in English and their Norwegian correspondences, In Cathrine Fabricius-Hansen & Dag Trygve Truslew Haug (ed.),  Big events, small clauses : the grammar of elaboration.  Walter de Gruyter.  ISBN 978-3-11-028586-4.  Chapter 6.1.  s 229 - 259
  • Hasselgård, Hilde & Johansson, Karl Albert Stig (2011). Learner corpora and contrastive interlanguage analysis, In Fanny Meunier; Sylvie De Cock; Gaëtanelle Gilquin & Magali Paquot (ed.),  A Taste for Corpora. In honour of Sylviane Granger.  John Benjamins Publishing Company.  ISBN 978-90-272-8708-3.  3.  s 33 - 62
  • Hasselgård, Hilde (2010). Contrastive analysis / contrastive linguistics, In Kirsten Malmkjær (ed.),  The Routledge Linguistics Encyclopedia. Third Edition.  Routledge.  ISBN 978-0-415-42104-1.  Contrastive analysis.  s 98 - 101
  • Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (2009). On-campus teaching and off-campus online self-study, In Susanne Anette Kjekshus Koch (ed.),  Ringer i vann. Lenge leve fleksibel læring ved Universitetet i Oslo.  Fleksibel læring, UiO.  ISBN 978-82-997407-3-9.  Complementing forms of learning.  s 87 - 100
  • Hasselgård, Hilde (2009). A textual perspective on the pragmatic markers 'in fact' and 'faktisk', In Stef Slembrouk; Miriam Taverniers & Mieke Van Herreweghe (ed.),  From WILL to WELL. Studies in Linguistics offered to Anne-Marie Simon-Vandenbergen.  Academia Press.  ISBN 9789038214962.  20.  s 257 - 266
  • Hasselgård, Hilde (2009). Temporal and spatial structuring in English and Norwegian student essays, In Rhonwen Bowen; Mats Mobärg & Sölve Ohlander (ed.),  Corpora and Discourse - and Stuff. Papers in Honour of Karin Aijmer.  Acta Universitatis Gothoburgensis.  ISBN 978-91-7346-669-1.  7.  s 93 - 104
  • Hasselgård, Hilde (2009). Thematic choice and expressions of stance in English argumentative texts by Norwegian learners, In Karin Aijmer (ed.),  Corpora and Language Teaching.  John Benjamins Publishing Company.  ISBN 978-90-272-2307-4.  Part II.  s 121 - 139

Se alle arbeider i Cristin

  • Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (ed.) (2015). Cross-Linguistic Perspectives on Verb Constructions. Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 978-1-4438-7808-1.  266 s.
  • Hasselgård, Hilde; Ebeling, Jarle & Ebeling, Signe Oksefjell (ed.) (2013). Corpus Perspectives on Patterns of Lexis. John Benjamins Publishing Company.  ISBN 978 90 272 0363 2.  291 s.
  • Dypedahl, Magne; Hasselgård, Hilde & Løken, Berit Helene (2012). Introducing English grammar. Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-1291-0.  248 s.
  • Hasselgård, Hilde; Lysvåg, Per & Johansson, Karl Albert Stig (2012). English Grammar - Theory and Use. Second edition. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01894-2.  450 s.
  • Hasselgård, Hilde (2010). Adjunct Adverbials in English. Cambridge University Press.  ISBN 978-0-521-51556-6.  320 s.
  • Dypedahl, Magne & Hasselgård, Hilde (2008). Exploring English : språklæring og kommunikasjon for videregående skole. Cappelen Damm AS.  ISBN 9788202277543.  240 s.
  • Dypedahl, Magne & Hasselgård, Hilde (2008). Exploring English. Språklæring og kommunikasjon for videregående skole. J.W. Cappelens Forlag AS.  ISBN 978-82-02-27754-3.  240 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hasselgård, Hilde (2017). Indefinite subjects in English and Norwegian.
  • Hasselgård, Hilde (2017). Korpus og fremmedspråksundervisning.
  • Hasselgård, Hilde (2017). Learner Corpus Research. What corpora can tell us about learner language, with special reference to some phraseological issues.
  • Hasselgård, Hilde (2017). Å bruke korpus i engelskundervisningen - og om hva korpus kan fortelle oss om engelsklæring.
  • Hasselgård, Hilde (2016). Maria Leedham, Chinese Students Writing in English. Implications from a Corpus-Driven Study (Book review). International Journal of Learner Corpus Research.  ISSN 2215-1478.  2(1), s 120- 124
  • Hasselgård, Hilde (2016). Temporal expressions in English and Norwegian .
  • Hasselgård, Hilde (2016). Å si det selvsagte: engasjementsmarkører i norske studenters akademiske tekster på engelsk .
  • Nordrum, Lene; Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (2016). Introduction - Languages in contrast 20 years on. Nordic Journal of English Studies (NJES).  ISSN 1654-6970.  15(3), s 1- 6
  • Hasselgård, Hilde (2015). English-Norwegian contrasts and learner English .
  • Hasselgård, Hilde (2015). Lexical patterns of place in English and Norwegian.
  • Hasselgård, Hilde (2015). Stating the obvious: signals of shared knowledge in Norwegian-produced academic English .
  • Hasselgård, Hilde & Ebeling, Signe Oksefjell (2015). The Norwegian component of the VESPA corpus – compilation, annotation and use.
  • Hasselgård, Hilde (2014). Adverbial clauses in English and Norwegian.
  • Hasselgård, Hilde (2014). “Phraseological teddy bears” - Frequent lexical bundles in academic writing by Norwegian learners and native speakers of English.
  • Hasselgård, Hilde (2014). The way of the world: the collocational framework “the N1 of the N2” and its Norwegian correspondences.
  • Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (2013). Learners’ and native speakers’ use of recurrent word-combinations across disciplines.
  • Hasselgård, Hilde (2013). Additive conjunction across languages: /dessuten/ and its correspondences in English and French.
  • Hasselgård, Hilde (2013). Comment adjuncts in contrast.
  • Hasselgård, Hilde (2013). Discourse-structuring functions of initial adverbials in English and Norwegian news and fiction.
  • Hasselgård, Hilde (2013). Jim Feist: Premodifiers in English. Their structure and significance. ICAME Journal/International Computer Archive of Modern English.  ISSN 0801-5775.  37, s 212- 217
  • Hasselgård, Hilde (2013). Metadiscourse in novice academic English.
  • Hasselgård, Hilde (2013). The usefulness of a meaning-based functional grammar for applied contrastive analysis.
  • Hasselgård, Hilde (2012). Adjunct adverbials in English, and a comparison with Norwegian.
  • Hasselgård, Hilde (2012). Den norske måten å skrive engelsk på. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 64- 67
  • Hasselgård, Hilde (2012). It-clefts in English L1 and L2 academic writing.
  • Hasselgård, Hilde (2012). The use of it-clefts in English L1 and L2 academic writing.
  • Hasselgård, Hilde (2012). Vocabulary work: Collocations and the corpus . MAGAZINE. Cappelens tidsskrift for engelsklærere.  (2), s 7- 9
  • Ebeling, Jarle; Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (2011). Using recurrent word-combinations to explore cross-linguistic differences.
  • Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (2011). The VESPA corpus: status report and first explorations.
  • Hasselgård, Hilde (2011). Adjunct adverbials in English and Norwegian.
  • Hasselgård, Hilde (2011). Loving and hating in English and Norwegian Speech.
  • Hasselgård, Hilde (2011). Using corpora in contrastive studies .
  • Paquot, Magali; Hasselgård, Hilde & Ebeling, Signe Oksefjell (2011). Writer/reader visibility in learner writing across genres. A comparison of the French and Norwegian components of the ICLE and VESPA learner corpora .
  • Hasselgård, Hilde (2010). Adjunct adverbials in English.
  • Hasselgård, Hilde (2010). Arbeid med fagtekster i fremmedspråk - eksempler fra praksis og læreplaner - i Norge .
  • Hasselgård, Hilde (2010). Cohesion and coherence in English writing.
  • Hasselgård, Hilde (2010). Facts, ideas and questions: A corpus-based study of some nouns and their phraseology in texts by advanced learners of English .
  • Hasselgård, Hilde (2010). In fact: perspectives from parallel and learner corpora.
  • Hasselgård, Hilde (2010). In memory of Stig Johansson OBITUARY. International Journal of Corpus Linguistics.  ISSN 1384-6655.  15(3) . doi: 10.1075/ijcl.15.3.000bi
  • Hasselgård, Hilde (2010, 31. august). Intervju om nye ord i The Oxford Dictionary of English. [Radio].  NRK P2.
  • Hasselgård, Hilde (2010). Lexicogrammatical patterns and meanings in the short story "The Dead" by James Joyce.
  • Hasselgård, Hilde (2010). Parallel corpora and contrastive studies.
  • Hasselgård, Hilde (2010). Stig Johansson til minne. Norsk lingvistisk tidsskrift.  ISSN 0800-3076.  28(2), s 352- 354
  • Hasselgård, Hilde & Lund, Andreas (2010). Further Research Urgently Needed: Oral Assessment.
  • Hasselgård, Hilde & Lund, Andreas (2010). Muntlig framføring i engelsk.
  • Battail, Jean-Francois; Hasselgård, Hilde & Wahlén, Staffan (2009). Riksbankens Jubileumsfonds Forskarskola i Moderna Språk 1999-2005. En utvärdering.
  • Hasselgård, Hilde (2009). Douglas Bibers analyse av språklige trekk, kommunikasjon og sjanger.
  • Hasselgård, Hilde (2009, 02. februar). Intervju om fenomenet "Globish". [Radio].  NRK, Radioselskapet.
  • Hasselgård, Hilde (2009). Language learning and communication in English, Vg1.
  • Hasselgård, Hilde (2009). Parallel and multilingual corpora.
  • Hasselgård, Hilde (2009, 23. november). Radioselskapet. Intervju om "årets ord" fra den amerikanske utgaven av Oxford English Dictionary. [Radio].  NRK, P2.
  • Hasselgård, Hilde (2009). Tema og tekstur i setninger og tekster.
  • Dypedahl, Magne & Hasselgård, Hilde (2008). Exploring English language and communication. MAGAZINE. Cappelens tidsskrift for engelsklærere.
  • Dypedahl, Magne & Hasselgård, Hilde (2008). Exploring English. Nettsted til lærebok i engelsk språk . [www ].
  • Ebeling, Signe Oksefjell & Hasselgård, Hilde (2008). CALL – A corpus-based course in contrastive analysis and learner language .
  • Hasselgård, Hilde (2008). Korpus og forskning på fremmedspråksinnlæring.
  • Hasselgård, Hilde (2008). Possessive absolutes in English originals and translations and their equivalents in Norwegian.
  • Hasselgård, Hilde (2008). Tids- og stedsadverbialer som strukturerende elementer i engelske og norske studenttekster.
  • Behrens, Bergljot; Fabricius-Hansen, Cathrine; Hasselgård, Hilde & Johansson, Karl Albert Stig (2007). Information Structuring Resources in Contrast . Languages in Contrast : International Journal for Contrastive Linguistics.  ISSN 1387-6759.  7(2)
  • Hasselgård, Hilde (2007). Adverbial usage across text types.
  • Hasselgård, Hilde (2007). Angela Downing and Philip Locke. English Grammar. A university course. Functions of Language.  ISSN 0929-998X.  14(2), s 294- 302
  • Hasselgård, Hilde (2007). Læreplanen for Internasjonal engelsk programfag på vg2: Bakgrunn og intensjoner.
  • Hasselgård, Hilde (2007). Parallel and multilingual corpora.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 4. juni 2010 14:12 - Sist endret 6. jan. 2017 12:08