– Tinder har et unyansert rykte, sier masterstudent i medievitenskap Ane Charlotte Spilde som har forsket på Tinder.
Aktuelle forskningssaker - Side 2
Institutt for medier og kommunikasjon er blant de høyest rangerte instituttene ved UiO i ny internasjonal rangering.
Institutt for medier og kommunikasjon er det eneste fra UiO som nådde opp i SAMRISK-tildelingen som ble kunngjort 30. januar.
Screen Cultures er et helt nytt og tverrfaglig masterprogram. Det passer for alle som interesserer seg for skjermkulturer, omkring kino, TV, computer eller smarttelefon.
Over 12 000 medieoppslag er laga om Eirik Jensen-saka. Juniorforskar Guro Torget har analysert pressedekninga og meiner ho liknar på korleis media dekte Orderud-saka.
Student Anders Emblem har laget spillefilmen «Skynd deg sakte» som del av sin masteroppgave.
Fem grunner til å bruke sosiale medier blant unge som har opplevd terror. Elisabeth Staksrud har forsket på sosiale medier etter Utøya-terroren.
Mange har nå vært på Facebook i over 10 år. Men det er ikke sikkert at innholdet du postet på Facebook i 2008 passer med hvordan du opplever deg selv i 2018. Hvordan opplever vi å ha en årelang historie på sosiale medier? Dette var utgangspunktet for studiet til seniorforsker Petter Bae Brandtzæg ved Sintef Digital og førsteamanuensis Marika Lüders ved Insitutt for medier og kommunikasjon. Studiet er presentert i artikkelen Time Collapse in Social media: Extending the Context Collapse, som nylig ble publisert i tidsskriftet Social Media + Society.
Masteroppgave er et forskningsprosjekt. Vis den fram til andre!
For syvende år på rad er Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO rangert som et av de 50 beste universitetsmiljøene i verden på sitt felt.
Styret ved Høyskolen Kristiania har tilsatt professor Arne H. Krumsvik som ny rektor fra 1. august 2018. – Å få være med å lage Norges første arbeidslivsuniversitet takker man ikke nei til, sier den påtroppende rektoren.
Fritt ord stiftelsen tildeler stipend på 30 000 kroner til hver av de to masterstudentene ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.
Ved hjelp av mobil-apper utviklet ved UiO kan vi utforske keisertidens Roma, observere D-dagen på Omaha Beach og med egne øyne se konsekvensene av fremtidige klimaendringer.
Oppbyggingen, sammensetningen - og ikke minst finansieringsmodellene til de nordiske medieinstitusjonen - skiller seg fra den øvrige verden. Masterstudentene i Nordic Media programmet fikk selv oppleve på kloss hold det de tidligere har lest og lært om det nordiske mediesystemet på et tredagers studiebesøk til Sveriges Radio, SVT, Dagens Nyheter og Stockholms universitet.
Nyheter blir skreddersydd hver enkelt, og Facebook-feeder skaper ulike virkeligheter. – Hva gjør det med oss, spør forskere.
Forskningen til Anne Danielsen og Arnt Maasø har ført til diskusjoner i musikkbransjen om hvordan inntektene kan og bør fordeles.
Professor Christina Archetti frykter ikke ekstremisters bruk av sosiale medier. – Ideene deres sprer seg ikke bare ved å bli formidlet, sier hun.
Nye medier har alltid blitt mislikt, foraktet og avskydd. Men aldri har mediemotstandere hatt det vanskeligere enn nå, sier professor Trine Syvertsen i ny bok.
Iranske journalister er underlagt streng sensur fra både statlige og ikke-statlige aktører, og må være kreative for å få ut budskapet sitt. I mai er det presidentvalg, noe som kan gjøre arbeidssituasjonen enda mer krevende.
For femte år på rad er Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) ved UiO rangert som et av de 50 beste universitetsmiljøene i verden på sitt felt.
Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem.
Éi av fem kvinner i Vesten har ikkje barn. Professor Cristina Archetti tar utgangspunkt i eige liv når ho forskar på kvifor mange barnlause kjenner seg utanfor og mislykka.
Donald Trump har brukt sosiale media aktivt og har langt fleire følgjarar enn motkandidaten Hillary Clinton. Forskarar har undersøkt bruken av sosiale media i USAs valkamp. Temaet blir debattert under Forskningsdagane.
Kommunikasjonsforsker Steffen Krüger har studert kallenavn på anonyme nettfora. Navnene folk velger kan røpe hva folk tenker om nettstedet og hvilket forhold de har til det, mener han.