English version of this page

Strømming av kulturindustriene (STREAM)

Kulturindustriene er i forandring. Strømming er stadig mer populært. STREAM studerer strømming av TV, musikk, film og bokbransje i skjæringspunktet mellom teknologi, økonomi og bruk.

Stream-logo

Om prosjektet

Hvordan bruker publikum de ulike strømmetjenestene som nå er tilgjengelige?

Spotify og andre strømmetjenester har snudd opp ned på hvordan folk forholder seg til musikk. I stedet for å eie fysiske opptak abonnerer de fleste nå på tilgang til enorme biblioteker, der de kan søke opp musikk og høre når de vil.

Denne modellen blir nå vanlig i stadig flere bransjer: Vi ser allerede masse fjernsyn på Netflix, HBO, YouTube, TV 2 Sumo og NRK nett-TV. Tilsvarende tjenester er lansert for e-bøker, for eksempel Amazons Kindle Unlimited, og lydbøker, slik som Storytel. Norske Vio er et eksempel på et abonnement som lar deg lese flere dusin aviser og tidsskrifter. Vi skal kartlegge hvordan publikum faktisk bruker disse tjenestene, for det fanger ikke tradisjonelle seer- og leserundersøkelser opp.

Mange mistenker at teknologien spiller en stor rolle i hva vi faktisk ser og hører, fordi menysystemer og automatiske anbefalinger gjør noe veldig enkelt å finne, mens andre tilbud blir skjult. Dette håper vi å lære mer om. I tillegg skal vi studere økonomien i de ulike bransjene, og se hvordan verdier skapes og fordeles.

Strømmetjenester utfordrer hvordan vi tenker om TV, film, radio, bøker, aviser og musikk, så vi håper også å kunne bidra til å fornye noen av teoriene i medievitenskapen.

Varighet

1. mars 2017 – 28. februar 2021

Finansiering

Norges Forskningsråd

Samarbeid

NTNU Trondheim

 

Publisert 26. juni 2017 10:39 - Sist endret 13. sep. 2017 12:27