Gunn Enli

Bilde av Gunn Enli
English version of this page
Telefon +47-22850435
Mobiltelefon 91172952
Rom 450
Treffetider Torsdag 13.00-14.00
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 0317 Oslo
Postadresse Postboks 1093 Blindern 0317 OSLO

Gunn Enli er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon. Hun har PhD fra Universitetet i Oslo. Enli har vært gjesteforsker ved London School of Economics i flere perioder i 2016 og 2017.  

Enli forsker og underviser innenfor feltene mediepolitikk, politisk kommunikasjon og sosiale medier, og har de siste årene ledet det internasjonale prosjektet Social Media and Election Campaigns (SAC).

Hennes siste publikasjoner inkluderer bøkene Mediated Authenticity (2015), Routledge Companion to Social Media and Politics (2016) og The Media Welfare State (Michigan University, 2015).  

Enli sitter i flere offentlige oppnevnte utvalg, er redaksjonsmedlem i tre internasjonale tidsskrifter, og skriver kronikker og kommentarer.  

Akademiske nettsider og sosiale medier

 

Emneord: Medier og kommunikasjon, Mediepolitikk, Politisk kommunikasjon, Medieøkonomi, Sosiale medier, Reality-TV, Mediehistorie

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Bruns, Axel; Enli, Gunn; Skogerbø, Eli; Larsson, Anders Olof & Christensen, Christian (2016). The Routledge Companion to Social Media and Politics. Routledge.  ISBN 9781138860766.  538 s.
  • Enli, Gunn (2015). Mediated authenticity : how the media constructs reality. Peter Lang Publishing Group.  ISBN 978-1-4331-1485-4.  164 s.
  • Enli, Gunn & Moe, Hallvard (ed.) (2015). Social Media and Election Campaigns - Key Tendencies and Ways Forward. Routledge.  ISBN 978-1-13-893046-9.  150 s.
  • Syvertsen, Trine; Enli, Gunn; Mjøs, Ole Johan & Moe, Hallvard (2014). The Media Welfare State. Nordic Media in the Digital Era. University of Michigan Press.  ISBN 978-0-472-05215-8.  156 s.
  • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2010). TV - en innføring. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01629-0.  286 s.
  • Enli, Gunn; Risan, Lars; Eriksen, Siri E H; Christophersen, Morten & Tkachenko, Elena (2009). Handbok for ferske forelesere. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01548-4.  143 s.
  • Enli, Gunn & Skogerbø, Eli (red.) (2008). Digitale dilemmaer. Nye medieformer, nye utfordringer. Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205384125.  165 s.
  • Syvertsen, Trine; Enli, Gunn & Sæther, Susanne Østby (red.) (2006). Et hjem for oss - et hjem for deg? Analyser av TV 2. 2 utgave. IJ-forlaget.  ISBN 9788271473013.  342 s.
  • Enli, Gunn; Syvertsen, Trine & Sæther, Susanne Østby (red.) (2002). Et hjem for oss - et hjem for deg?. IJ- forlaget, Kristiansand.  ISBN 82-7147-220-8.
  • Enli, Gunn; Syvertsen, Trine & Sæther, Susanne Østby (red.) (2002). Et hjem for oss - et hjem for deg? Analyser av TV2 1992-2002. IJ-Forlaget AS.  ISBN 82-7147-220-8.
  • Enli, Gunn; Sæther, Stig & Syvertsen, Trine (red.) (2002). TV2 1992-2002: "Et hjem for oss, Et hjem for deg?". Høgskoleforlaget, Kristiansand.  ISBN 82-7147-220-8.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kalsnes, Bente; Larsson, Anders Olof & Enli, Gunn (2016). The social media logic of political interaction: Exploring citizens€ and politician relationships on Facebook and Twitter.
  • Enli, Gunn (2015). P4, I: Anne Marit Godal (red.),  Store norske leksikon (snl.no 2015).  Store norske leksikon AS.  Artikkel.
  • Enli, Gunn (2015, 15. august). Politisk kommentator ved lokalvalget 2015.  Asker og Bærums Budstikke.
  • Enli, Gunn (2015). Sosiale medier i valgkamp og politisk debatt.
  • Enli, Gunn & Moe, Hallvard (2015). Introduction: Social Media and Election Campaigns: Key Tendencies and Ways Forward, In Gunn Enli & Hallvard Moe (ed.),  Social Media and Election Campaigns - Key Tendencies and Ways Forward.  Routledge.  ISBN 978-1-13-893046-9.  Introduction.  s 1 - 10
  • Enli, Gunn & Syvertsen, Trine (2015). Allmennkringkasting, I: Anne Marit Godal (red.),  Store norske leksikon (snl.no 2015).  Store norske leksikon AS.  artikkel.
  • Syvertsen, Trine & Enli, Gunn (2015). NRK, I: Anne Marit Godal (red.),  Store norske leksikon (snl.no 2015).  Store norske leksikon AS.  artikkel.
  • Enli, Gunn & Moe, Hallvard (2013). Introduction to special issue: Social media and election campaigns – key tendencies and ways forward. Information, Communication and Society.  ISSN 1369-118X.  16(5), s 637- 645 . doi: 10.1080/1369118X.2013.784795
  • Larsson, Anders Olof & Enli, Gunn (2013, 09. mai). Flinkiser på Twitter og FB.  Aftenposten.
  • Larsson, Anders Olof; Kalsnes, Bente; Moe, Hallvard; Skogerbø, Eli & Enli, Gunn (2013). Twitter Use during the 2013 Norwegian Elections – Some Initial Insights.
  • Syvertsen, Trine; Enli, Gunn; Mjøs, Ole Johan & Moe, Hallvard (2013). The Media Welfare State: Nordic Media in the Era of Globalization.
  • Syvertsen, Trine; Enli, Gunn; Mjøs, Ole Johan & Moe, Hallvard (2013). The Media Welfare State: The Informational, Cultural and Democratic Safety Net of the Nordic Model?.
  • Enli, Gunn & Skogerbø, Eli (2012). A New Device in the Toolbox The Role of Social Media in Norwegian Election Campaigns.
  • Enli, Gunn & Berges Saura, Laura (2011). Commercial Television: Business in Transition, In Josef Trappel (ed.),  Media in Europe Today.  Intellect Ltd..  ISBN 9781841504032.  Chapter 5.  s 79 - 97
  • Enli, Gunn & Ihlebæk, Karoline Andrea (2011). 'Dancing with the audience': Administrating vote-ins in public and commercial broadcasting. Media Culture and Society.  ISSN 0163-4437.  33(6), s 953- 962 . doi: 10.1177/0163443711412299
  • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2010). NRK gjør TV stuerent. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Enli, Gunn & Ihlebæk, Karoline Andrea (2009). The ethics of viewer influence and return path economy in multiplatform TV. Exploring the format Strictly Come Dancing.
  • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2009). Fears and Fascinations: Five debates about television.
  • Storsul, Tanja; Arnseth, Hans Christian; Bucher, Taina; Enli, Gunn; Hontvedt, Magnus; Kløvstad, Vibeke & Maasø, Arnt (2008). New web phenomena. Government administration and the culture of sharing. Fulltekst i vitenarkiv
  • Storsul, Tanja; Arnseth, Hans Christian; Bucher, Taina; Enli, Gunn; Hontvedt, Magnus; Kløvstad, Vibeke & Maasø, Arnt (2008). Nye nettfenomener. Staten og delekulturen. Fulltekst i vitenarkiv
  • Enli, Gunn (2007, 21. desember). NRK Radio, Medieprogrammet Kurer. [Radio].
  • Enli, Gunn (2007). The Participatory Turn in Broadcast Television, Institutional, editorial and textual challenges and strategies.
  • Ytreberg, Espen; Sundet, Vilde Schanke & Enli, Gunn (2007). Participation and play in converging media - prosjektpresentasjon.
  • Enli, Gunn (2006). Entertaining the Citizen: When Politics and Popular Culture Converge. International Journal of Media and Cultural Politics.  ISSN 1740-8296.  2(1), s 105- 113
  • Enli, Gunn (2005, 05. september). Fast deltaker i TV-panel i kulturbeitet. [Radio].  NRK P2.
  • Enli, Gunn (2005, 19. juli). debatt om radiokonsesjoner. [TV].  NRK 1.
  • Enli, Gunn & Sundet, Vilde Schanke (2005). Institutional strategies in times of regulatory change: Radio institutions battling for dominance in a political, symbolic, legal and economic arena.
  • Enli, Gunn & Sundet, Vilde Schanke (2004). Radiokamp for galleriet. Dagens næringsliv.  ISSN 0803-9372.
  • Enli, Gunn (2001). Norsk allmennradio og de fire markedene.
  • Enli, Gunn (2001). Norsk kringkastingshistorie.
  • Enli, Gunn (2001). Norsk kringkastingshistorie.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. sep. 2008 15:11 - Sist endret 21. aug. 2017 17:00