print logo

Tanja Storsul

Bilde av Tanja Storsul
English version of this page
Telefon +47-22850405
Mobiltelefon +47-97585197
Faks +47-22850401
Rom 428
Brukernavn
Besøksadresse Forskningsparken II Gaustadalléen 21 0349 Oslo
Postadresse Postboks 1093 Blindern 0317 OSLO

Akademisk bakgrunn

Ansatt ved Insitutt for medier og kommunikasjon siden 1997: fra 2013 instituttleder, fra 2011 professor, 2005-2011 førsteamanuensis, 2003-2005 postdoktor, 1998-2002 som doktorgradsstipendiat, 1997-1998 som forsker.

Dr polit i medievitenskap i 2002.

Cand. polit i statsvitenskap i 1997.

Undervisnings- og veiledningsområder

Media Economics, Media Policy, Digital media, Methodology

Faglige kompetanseområder

Medieteknologi og innovasjon og betydningen dette har for mediepolitikk, mediemarkeder og mediebruk. 

Telekommunikasjoner, Internett, digital TV, mobile medier og sosiale medier.

Forskningsprosjekter

Media innovations (2010-2013), leder

Social media and political participation (2008-2010)

Nye nettfenomener (2007-2008)

Mobile tjenester og applikasjoner (2005-2009)

Dialogiske massemedier (2005-2009)

Participation and play in converging media (2004-2008)

Digitalisering av fjernsynet (2003-2007)

 

Offentlige utvalg og styreverv

VERDIKT Forskningsrådets store program for IKT, styreleder.

Medieeierskapsutvalget. medlem.

Tidligere:

Klagenemnda for eierskap i media nestleder.

Mediestøtteutvalget medlem. (NOU 2010:14)

Akademisk frihet-utvalget. medlem (NOU 2006:19)

Emneord: Medier og kommunikasjon, Medie- og kulturpolitikk og regulering, Medieinnovasjon, Konvergens, Teknologiens rolle

Publikasjoner

Tanja Storsul og Arne H Krumsvik 2013. Media Innovations. A Multidisciplinary Study of Change, Gøteborg: Nordicom

Tanja Storsul og Arne H Krumsvik 2013. "What is Media Innovations?" i Media Innovations. A Multidisciplinary Study of Change, Gøteborg: Nordicom

Arne H Krumsvik, Eli Skogerbø og Tanja Storsul 2013. "Size, Ownership and Innovation in Newspapers" i Media Innovations. A Multidisciplinary Study of Change, Gøteborg: Nordicom

Tanja Storsul 2012: "Mediepolitikk" i Kristin Skare Orgeret (red) Norske medier - journalistikk, politikk og kultur, Oslo: Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

Tanja Storsul 2011: "Mediestøtten må moderniseres." Norsk Medietidsskrift, Volum 18.(3) s. 274-282

Tanja Storsul 2011: "Sosiale medier - nye muligheter for allmennkringkasterne" i Nordicom Information 2011 (1-2) s69-73.

Fagerjord, Anders, Arnt Maasø, Tanja Storsul og Trine Syvertsen 2010. "High Risk, Strong Belief. Images of the Future in the Media Industry", in Nordicom Review Volume 31, no 2, pp 3-16.

Tanja Storsul 2010: "Television in Cyberspace. The Net Neutrality Tussle in Norway" in Jostein Gripsrud and Hallvard Moe (eds) The Digital Public Sphere. Challenges for Media Policy. Gothenburg: Nordicom.

Vibeke Kløvstad og Tanja Storsul 2009. "Vil du laste ned Web 2.0?" i Heidi Grande Røys (red) Delte meninger. Om nettets sosiale side, Oslo: Universitetsforlaget.

Tanja Storsul 2008. "Tulajdonviszonyok és koncentrácio. Tulajdonviszonyok és sokszínuség az új médiaképben" i Ferenc Kovács (red) Médiaismeretek. Szöveggyujtemény, Dunaújvárosi Foiskola

Tanja Storsul, Hans Christian Arnseth, Taina Bucher, Gunn Enli, Magnus Hontvedt, Vibeke Kløvstad og Arnt Maasø 2008. New web phenomena. Government administration and the culture of sharing, Report published by IMK and ITU, University of Oslo.

Tanja Storsul, Hans Christian Arnseth, Taina Bucher, Gunn Enli, Magnus Hontvedt, Vibeke Kløvstad og Arnt Maasø 2008. Nye nettfenomener. Staten og delekulturen, Rapport utgitt av IMK og ITU, Universitetet i Oslo.

Tanja Storsul 2008. "Hvem vokter portene til framtidas TV?" i Rune Ottosen og Arne H Krumsvik (red) Journalistikk i en digital hverdag, Kristiansand: IJ-Forlaget

Tanja Storsul. 2008. "Bakkenettet og allmennkringkastinga" i Norsk Medietidsskrift nr 1/2008.

Tanja Storsul og Anders Fagerjord. 2008. "Digitization and Media Convergence." i Wolfgang Donsbach (red) The International Encyclopedia of Communication, Volume IV, Blackwell Publishing.

Tanja Storsul. 2008. "Telecom Liberalization. Distributive Challenges and National Differences" i Peter Ludes (red) Convergence and Fragmentation. Media Technology and the Information society, Bristol: Intellect.

Tanja Storsul og Dagny Stuedahl (red). 2007. Ambivalence towards convergence. Digitalization and media change, Gøteborg: Nordicom

Anders Fagerjord og Tanja Storsul. 2007. "Questioning Convergence" i Tanja Storsul og Dagny Stuedahl (red) Ambivalence towards convergence. Digitalization and media change, Gøteborg: Nordicom

Tanja Storsul og Trine Syvertsen. 2007. "The Impact of Convergence on European Television Policy: Pressure for Change - Forces of Stability" i Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies Volume 13 number 3.

Tanja Storsul og Vilde Schanke Sundet. 2006: "Digital Terrestrial Television in Scandinavia" i Fausto Colombo and Nicoletta Vittadini (eds) Digitising TV. Theoretical Issues and Comparative Studies across Europe. Milano: Vita e Pensiero

Anders Fagerjord, Faltin Karlsen, Arnt Maasø, Tanja Storsul og Trine Syvertsen. 2005: "Vennlige visjoner for digital-tv. NTVs framtidsbeskrivelse som retorikk", i Norsk Medietidsskrift 2/2005.

Eli Skogerbø og Tanja Storsul. 2004: "Teleliberaliseringen - virkninger og vilkår for kommuner og næringsliv" i Plan nr 6/2004

Eli Skogerbø og Tanja Storsul. 2003: Telesektoren i endring. Mål, midler og marked, Oslo:Unipub forlag.

Tanja Storsul. 2003: "Norsk telepolitikk - ambisjoner og interesser på kryss og tvers" i Helge Godø (red) IKT etter dotcom-boblen, Oslo: Gyldendal Akademisk

Tanja Storsul. 2002: Transforming Telecommuniations. Democratising Potential, Distributive Challenges and Political Change. Dr polit-thesis. UniPub, Acta Humaniora.

Tanja Storsul. 2002: "IKT - mellom marked og politikk" i Tore Slaatta (red) Digital makt. Informasjons- og kommunikasjonsteknologiens betydning og muligheter, Makt og demokratiutredningen 1998-2003, Oslo: Gyldendal Akademisk

Eli Skogerbø og Tanja Storsul. 2000: "Prospects for Expanded Universal Service in Europe: The Cases of Denmark, the Netherlands, and Norway", i The Information Society, Volume 16: 135-146.

Eli Skogerbø og Tanja Storsul. 1999: "Telepolitikk - fra trendsetting til tilpasning", i Dag Harald Claes and Bent Sofus Tranøy (red) Utenfor, annerledes og suveren? Norge under EØS-avtalen, Bergen: Fagbokforlaget.

Tanja Storsul. 1999: "Nye medier og ny politikk? - om eierskap og mangfold i det nye mediebildet", i Norsk medietidsskrift, 1/99: 107-126.

Tanja Storsul. 1999: "Konvergering og konsentrasjon - om eierskap og mangfold i det nye mediebildet", i Kristin Braa, Per Hetland og Gunnar Liestøl (red) netts@mfunn, Oslo: Tano Aschehoug.

Tanja Storsul. 1998: Konvergering og konsentrasjon - mediemangfold i en ny medievirkelighet, Rapport

Tanja Storsul. 1997: Liberalisering og likhet. En analyse av den telepolitiske debatten i Norge og Danmark og spenningsforholdet mellom liberalisering og universelle tjenester, Hovedoppgave, Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo.

 

  • Ihlebæk, Karoline Andrea; Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2014). En kamp om makt og mening: Casestudie av Nordlys på iPad, I: Lisbeth Morlandstø & Arne H. Krumsvik (red.),  Innovasjon og verdiskaping i lokale medier.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-40580-9.  Kapittel 6.  s 127 - 142
  • Kalsnes, Bente; Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2014). Social media as a political backchannel: Twitter use during televised election debates in Norway. ASLIB Proceedings.  ISSN 0001-253X.  66(3), s 313- 328
  • Krumsvik, Arne H.; Skogerbø, Eli & Storsul, Tanja (2013). Size, Ownership and Innovation in Newspapers, In Tanja Storsul & Arne H. Krumsvik (ed.),  Media Innovations. A Multidisciplinary Study of Change.  Nordicom.  ISBN 978-91-86523-65-7.  Chapter 6.  s 93 - 109
  • Storsul, Tanja & Krumsvik, Arne H. (2013). What is Media Innovation?, In Tanja Storsul & Arne H. Krumsvik (ed.),  Media Innovations. A Multidisciplinary Study of Change.  Nordicom.  ISBN 978-91-86523-65-7.  Chapter 1.  s 13 - 26
  • Storsul, Tanja (2012). Mediepolitikk, I: Kristin Orgeret (red.),  Norske medier – journalistikk, politikk og kultur.  Høyskoleforlaget.  ISBN 978-82-7634-957-3.  Kapittel 7.
  • Storsul, Tanja (2011). Sosiale medier - nye muligheter for allmennkringkasterne. Nordicom Information.  ISSN 0349-5949.  (1-2), s 69- 73
  • Fagerjord, Anders; Maasø, Arnt; Storsul, Tanja & Syvertsen, Trine (2010). High risk, strong belief : images of the future in the media industry . Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  31(2), s 3- 16
  • Storsul, Tanja (2010). Television in Cyberspace. The Net Neutrality Tussle in Norway., In Jostein Gripsrud & Hallvard Moe (ed.),  The digital public sphere : challenges for media policy.  Nordicom.  ISBN 978-91-86523-02-2.  Ch 5.  s 83 - 96
  • Storsul, Tanja (2008). Bakkenettet og -allmennkringkastinga. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  15(1), s 38- 56
  • Storsul, Tanja (2008). Hvem vokter portene til framtidas TV?, I: Rune Ottosen & Arne Håskjold Krumsvik (red.),  Journalistikk i en digital hverdag.  IJ-forlaget.  ISBN 9788271473198.  Kapittel 3.  s 67 - 77
  • Storsul, Tanja (2008). Telecom Liberalization: Distributive Challenges and National Differences., In Peter Ludes (ed.),  Convergence and Fragmentation. Media Technology and the Information Society..  Intellect Ltd..  ISBN 9781841501826.  Kapittel 9.  s 197 - 216
  • Storsul, Tanja (2008). Tulajdonviszonyok és sokszínüség az új médiaképben, I: Ferenc Kovács (red.),  Médiaismeretek.  Dunaújvárosi Föiskola.  ISBN 9789638796875.  kap 5.  s 49 - 59
  • Fagerjord, Anders & Storsul, Tanja (2007). Questioning Convergence, In Tanja Storsul & Dagny Stuedahl (ed.),  Ambivalence Towards Convergence. Digitalization and Media Change.  Nordicom.  ISBN 9789189471504.  kap 1.  s 19 - 31

Se alle arbeider i Cristin

  • Storsul, Tanja & Krumsvik, Arne H. (ed.) (2013). Media Innovations. A Multidisciplinary Study of Change. Nordicom.  ISBN 978-91-86523-65-7.  280 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ihlebæk, Karoline Andrea; Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2013). En kamp om makt og mening: Casestudie av Nordlys på iPad.
  • Ihlebæk, Karoline Andrea; Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2013). Hype, hope and hostility – the innovations of apps in the media industry. Case studies of NRK and Amedia..
  • Kalsnes, Bente; Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2013). Social media as a political backchannel: Twitter use during televised election debates in Norway..
  • Storsul, Tanja (2013). Deconstructing discourses of media change: Innovation and Convergence.
  • Storsul, Tanja (2013). Medieinnovasjon: Usikker framtid og kreative brukere.
  • Ihlebæk, Karoline Andrea; Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2012). Actor-network theory and the innovations of apps in the media industry..
  • Krumsvik, Arne Håskjold; Skogerbø, Eli & Storsul, Tanja (2012). Size, ownership and innovation in newspapers.
  • Storsul, Tanja (2012). Humanioras relevans.
  • Storsul, Tanja (2012). Kontroll og åpenhet. Maktkamp i digitale mediemarkeder..
  • Storsul, Tanja (2012). Kvinne i akademia.
  • Storsul, Tanja (2012). Medieinnovasjoner - utfordringer for norsk medieforskning.
  • Storsul, Tanja (2012). Paneldebatt: Over og ut for gratis lunsj.
  • Storsul, Tanja; Ihlebæk, Karoline Andrea & Krumsvik, Arne Håskjold (2012). App power.
  • Søyland, Mona; Foros, Øystein & Storsul, Tanja (2012). Medieeierskapsutredningen 2012. Regulering av medieeierskap. En gjennomgang. Rapport fra en arbeidsgruppe oppnevnt av Kulturdepartementet. .
  • Storsul, Tanja (2011). Changing consumer demand for ICT and media services.
  • Storsul, Tanja (2011). Deliberation or self-presentation? politically engaged teenagers' approaches to social media..
  • Storsul, Tanja (2011). Deliberation or self-presentation. young people, politics and social media.
  • Storsul, Tanja (2011). Endrer Facebook demokratiet?.
  • Storsul, Tanja (2011). Endrer Facebook demokratiet?.
  • Storsul, Tanja (2011). Hva er sosiale medier?.
  • Storsul, Tanja (2011). Hvorfor er flermedialitetsalternativet moderne?.
  • Storsul, Tanja (2011). Mediebransjens utfordringer.
  • Storsul, Tanja (2011). Mediestøtten må moderniseres. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  18(3), s 274- 282
  • Storsul, Tanja (2011). Paneldebatt: Kultur, teknologi og helse..
  • Storsul, Tanja (2011). Politisk deltakelse og sosiale medier - komplekse kompetansekrav.
  • Storsul, Tanja (2011). Sosiale medier - en arena for velgerne?.
  • Storsul, Tanja (2011). Sosiale medier og politisk engasjement.
  • Nyre, Lars & Storsul, Tanja (2010). Review of Norwegian audience research.
  • Storsul, Tanja (2010). Hva vet vi om brukerne?.
  • Storsul, Tanja (2010). Interaktive og sosiale medier - hvilken rolle kan public service spille?.
  • Storsul, Tanja (2010). Ny episode: Hvor går pengestrømmen?.
  • Storsul, Tanja (2010). Sosiale media i staten - å dele og delta med ny teknologi.
  • Storsul, Tanja (2010). Sosiale medier.
  • Storsul, Tanja (2010). Sosiale medier - litt forskning og noen refleksjoner.
  • Storsul, Tanja (2010). Sosiale medier - litt forskning og noen refleksjoner.
  • Storsul, Tanja (2010). Sosiale medier - noen utviklingstrekk.
  • Kløvstad, Vibeke & Storsul, Tanja (2009). Vil du laste ned web 2.0?, I: Heidi Grande Røys (red.),  Delte meninger. Om nettets sosiale side..  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215014968.  Kap 1.  s 17 - 29
  • Storsul, Tanja (2009). Endrer Facebook politikken?.
  • Storsul, Tanja (2009). Facebook for forvaltningen?.
  • Storsul, Tanja (2009). Medielandskapet i endring.
  • Storsul, Tanja (2009). Medieutvikling og mediebruk..
  • Storsul, Tanja (2009). Nettnøytralitet. Den norske debatten i et internasjonalt perspektiv..
  • Storsul, Tanja (2009). Sosial web og det offentlige. Muligheter og utfordringer når kommunikasjon tar nye former..
  • Storsul, Tanja (2009). TV-publikum løper løpsk? om nisjer og nettverk..
  • Kløvstad, Vibeke & Storsul, Tanja (2008). Nye Nettfenomener.
  • Kløvstad, Vibeke & Storsul, Tanja (2008). Presentasjon av rapport om "Nye nettfenomener".
  • Storsul, Tanja; Arnseth, Hans Christian; Bucher, Taina; Enli, Gunn; Hontvedt, Magnus; Kløvstad, Vibeke & Maasø, Arnt (2008). New web phenomena. Government administration and the culture of sharing..
  • Storsul, Tanja; Arnseth, Hans Christian; Bucher, Taina; Enli, Gunn; Hontvedt, Magnus; Kløvstad, Vibeke & Maasø, Arnt (2008). Nye nettfenomener. Staten og delekulturen..
  • Storsul, Tanja & Fagerjord, Anders (2008). Digitization and Media Convergence, In Wolfgang Donsbach (ed.),  The International Encyclopedia of Communication.  Blackwell Publishing.  ISBN 9781405131995.  Volume IV.  s 1319 - 1323
  • Fagerjord, Anders; Maasø, Arnt; Storsul, Tanja & Syvertsen, Trine (2008). High Risk, Strong Belief: Images of the Future in the Media Industry.
  • Storsul, Tanja (2007, 13. juni). - Påfallende mange TV2-kanaler.  Dagsavisen.
  • Storsul, Tanja (2007, 13. juni). - Skviser konkurrenter. [Radio].  NRK Kulturnytt.
  • Storsul, Tanja (2007). Antologi om nettverkssamfunn. Anmeldelse av Kruse og Hoff (red) Digital Governance://Networked Societies. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  14(4), s 387- 390
  • Storsul, Tanja (2007). Back to the 80s . Dagens næringsliv.  ISSN 0803-9372.
  • Storsul, Tanja (2007). Digital TV = betal TV?.
  • Storsul, Tanja (2007). Digitale skiller.
  • Storsul, Tanja (2007, 02. mai). Dyrt å se på tv. [TV].  NRK Redaksjon EN.
  • Storsul, Tanja (2007). Erfaring med ulike evalueringsmetoder.
  • Storsul, Tanja (2007, 12. juni). Et underlig valg. [Internett].  forbruker.no.
  • Storsul, Tanja (2007, 14. juni). Farvel Sverige. [Internett].  Rushprint.
  • Storsul, Tanja (2007). Gates tar feil . Dagens næringsliv.  ISSN 0803-9372.
  • Storsul, Tanja (2007, 03. mai). Hvorfor synker oppslutningen om TV?. [Radio].  Kanal 24.
  • Storsul, Tanja (2007, 09. mai). Hvorfor synker oppslutningen om tv?. [Radio].  P4 Radiofrokost.
  • Storsul, Tanja (2007, 12. juni). Kan gripe inn mot kanalpakka. [Internett].  dagbladet.no.
  • Storsul, Tanja (2007, 12. juni). Kanalene i bakkenettet. [Radio].  NRK Kulturnytt.
  • Storsul, Tanja (2007). Less is more?. Dagens næringsliv.  ISSN 0803-9372.
  • Storsul, Tanja (2007). Maktperspektiv på digital tv - om bakkenettet og mediepolitikken.
  • Storsul, Tanja (2007). Mediepolitikk i en stadig mer konvergent verden.
  • Storsul, Tanja (2007). NRKs posisjon i det digitale fjernsynslandsskapet.
  • Storsul, Tanja (2007). Nettnøytralitet - hva er klokt.
  • Storsul, Tanja (2007, 02. mai). Norge blir uten gratis TV-kanaler.  Dagsavisen.
  • Storsul, Tanja (2007). Nye nettfenomener.
  • Storsul, Tanja (2007). Nye nettfenomener - politiske konsekvenser?.
  • Storsul, Tanja (2007, 02. mai). Om betal tv i det digitale bakkenettet. [Radio].  P4 Radiofrokost.
  • Storsul, Tanja (2007, 02. mai). Om betal-tv i det digitale bakkenettet. [Radio].  NRK P2 Dagsnytt 18.
  • Storsul, Tanja (2007, 02. mai). Om betal-tv i det digitale bakkenettet. [Radio].  Kanal 24.
  • Storsul, Tanja (2007, 02. mai). Om betal-tv i det digitale bakkenettet. [Radio].  NRK Kulturnytt.
  • Storsul, Tanja (2007, 02. mai). Om betal-tv i det digitale bakkenettet. [Radio].  P4 1730.
  • Storsul, Tanja (2007, 09. juni). Om endrede medievaner. [TV].  Lørdagsrevyen.
  • Storsul, Tanja (2007, 13. juni). Om kanalpakka i bakkenettet.  Dagbladet.
  • Storsul, Tanja (2007, 30. april). Om nettnøytralitet. [Radio].  NRK Kulturnytt.
  • Storsul, Tanja (2007, 12. juni). Parabol trues av bakkenettet. [Internett].  Computerworld, idg.no.
  • Storsul, Tanja (2007). Power perspectives on multiplatform PSB - neutral vs differentiated networks.
  • Storsul, Tanja (2007). SVT i et digitalt tv-landsskap - utfordringer og muligheter.
  • Storsul, Tanja (2007, 03. mai). TV kanalene har vært for dårlige.  Dagens næringsliv.
  • Storsul, Tanja (2007, 08. juni). Telenor er unike i Europa.  Dagsavisen.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. sep. 2008 15:11 - Sist endret 13. mar. 2014 12:34