Terje Colbjørnsen

Bilde av Terje Colbjørnsen
English version of this page
Telefon +47-22850469
Mobiltelefon 99565890
Rom 452
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 Forskningsparken 0349 OSLO
Postadresse Postboks 1093 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Overordnet er jeg interessert i medieinnovasjon, medieøkonomi og digitalisering. Mer konkret innebærer det prosjekter om strømmetjenester, e-bøker, apper, algoritmer o.l., særlig innenfor kulturbransjer som bok, musikk, film og tv. Også interessert i ytringsfrihet, litteratur, fotografi.

Nåværende prosjekt er STREAM: Streaming the culture industries: Analyzing the technology, usage and economy of streaming media services. Her undersøker jeg forretningsmodeller og verdinettverk i strømmetjenester som Spotify, Netflix og Storytel.

Bakgrunn

Hovedfag i medievitenskap fra UiO 2005. Jobbet som redaktør på Handelshøyskolen BI 2006-2011. Ph.D.-stipendiat UiO 2011-2015. Forsker (UiO og selvstendig) 2015-2017. Jobbet i Forskerforbundet 2017 (jan-jun). Postdoktor UiO fra aug. 2017.

Har vært redaksjonssekretær og redaksjonsmedlem i Norsk medietidsskrift.

Verv

Styremedlem i Centre For Research on Media Innovations.

 

Emneord: Medieinnovasjon, Medier og kommunikasjon, Medieøkonomi, Medie- og kulturpolitikk og regulering, Medienes organisasjoner

Publikasjoner

  • Colbjørnsen, Terje (2017). Debating freedom of expression in Norwegian media: Critical moments, positions and arguments, In Arnfinn Haagensen Midtbøen; Kari Steen-Johnsen & Kjersti Thorbjørnsrud (ed.),  Boundary Struggles : Contestations of Free Speech in the Norwegian Public Sphere.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53503-2.  Chapter 6..  s 165 - 194 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Colbjørnsen, Terje (2017). Åpenhet i det digitale bibliotek: Om politiske føringer og gnisninger mellom kommersiell bokbransje og bibliotek i en digital tid, I: Astrid Anderson; Cicilie Fagerlid; Håkon Larsen & Ingerid Straume (red.),  Det åpne bibliotek: Forskningsbibliotek i endring.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202571863.  kap. 2.  s 23 - 49 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Colbjørnsen, Terje (2016). Kritiske øyeblikk i norsk ytringsfrihetsdebatt : en analyse av forekomster av omtaler av ytringsfrihet og pressefrihet i norske aviser 1993-015. Sosiologisk Tidsskrift.  ISSN 0804-0486.  24(3), s 170- 199 . doi: 10.18261/issn.1504-2928-2016-03-01
  • Colbjørnsen, Terje (2015). Digital divergence: analysing strategy, interpretation and controversy in the case of the introduction of an ebook reader technology. Information, Communication and Society.  ISSN 1369-118X.  18(1), s 32- 47 . doi: 10.1080/1369118X.2014.924982
  • Colbjørnsen, Terje (2015). Store og små aktørers tilnærming til digitalisering i den norske bokbransjen. Praktisk økonomi og finans.  ISSN 1501-0074.  14(2), s 160- 169
  • Colbjørnsen, Terje (2015). The accidental avant-garde: Audiobook technologies and publishing strategies from cassette tapes to online streaming services. Northern Lights.  ISSN 1601-829X.  13(1), s 83- 103 . doi: http://dx.doi.org/10.1386/nl.13.1.83_1
  • Colbjørnsen, Terje (2015). What is the VAT? The policies and practices of value added tax on ebooks in Europe. The International Journal of Cultural Policy.  ISSN 1028-6632.  21(3), s 326- 343 . doi: 10.1080/10286632.2014.904298
  • Colbjørnsen, Terje (2014). The construction of a bestseller: theoretical and empirical approaches to the case of the Fifty Shades trilogy as an eBook bestseller. Media Culture and Society.  ISSN 0163-4437.  36(8), s 1100- 1117 . doi: 10.1177/0163443714544999
  • Colbjørnsen, Terje (2013). Book App Publishing in Norway: Edge- and Ad Hoc Innovations, In Robert Defillippi & Patrik Wikström (ed.),  Business Innovation and Disruption in Publishing.  Media XXI.  ISBN 9789897290602.  Ch. 2.  s 77 - 110
  • Colbjørnsen, Terje (2012). The Janus Strategy: Launching a Norwegian ebook distribution service in an internationalized publishing industry. International Journal of the Book.  ISSN 1447-9516.  9(1), s 61- 78 Fulltekst i vitenarkiv.

Se alle arbeider i Cristin

  • Colbjørnsen, Terje (2016). Billedtekst - Kommentarer over WG Sebalds Austerlitz. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur.  ISSN 1891-5752.  (2), s 122- 125
  • Colbjørnsen, Terje (2016). Vidåpne dører til vitenskapen? Åpen tilgang i teori og praksis. Prosa - tidsskrift for skribenter.  ISSN 0805-276X.  22(6), s 34- 37
  • Colbjørnsen, Terje (2015). Betimelig og sterk sjangerhybrid. Anmeldelse av Aina Landsverk Hagens Meningers mot: Netthat og ytringsfrihet i Norge. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  (4)
  • Colbjørnsen, Terje (2015). Continuity in Change. Case studies of digitalization and innovation in the Norwegian book industry 2008 - 2012.
  • Colbjørnsen, Terje (2012). Harry Potter and the Chamber of Commerce: J.K. Rowling’s Pottermore.com as the extension of the Harry Potter brand in a digital context. Fulltekst i vitenarkiv.
  • Larsen, Håkon; Rønning, Helge & Colbjørnsen, Terje (2012). E-bøker er med. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Rønning, Helge; Slaatta, Tore; Torvund, Olav; Larsen, Håkon & Colbjørnsen, Terje (2012). En boklov for distriktene. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Rønning, Helge; Slaatta, Tore; Torvund, Olav; Larsen, Håkon & Colbjørnsen, Terje (2012). Til bokas pris. Utredning av litteraturpolitiske virkemidler i Europa.
  • Rønning, Helge; Slaatta, Tore; Torvund, Olav; Larsen, Håkon & Colbjørnsen, Terje (2012). Til orientering. Dagens næringsliv.  ISSN 0803-9372.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 4. aug. 2017 11:01 - Sist endret 16. aug. 2017 12:52