Norsk designråds Merke for god design henger svært høyt i den norske design- og formgivingsbransjen. Både for Norsk musikkarv og partneren Tankdesign er det derfor litt av en fjær i hatten.
Prisen ble tildelt i kategorien Visuell kommunikasjon, på grunnlag av den visuelle profilen som prosjektet v/prosjektleder Ståle Wikshåland og adm koordinator Arve T. Thorsen har jobbet fram i løpet av et drøyt halvår sammen med designerne på Tank og forsker ved Nasjonalbiblioteket Jørgen Langdalen.
Norsk musikkarv var sammen med Ishavskatedralen i Tromsø den eneste ikke-kommersielle aktør som fikk denne prisen i år. Her er juryens kjennelse:
Designerne har fått en svært vanskelig oppgave som de har løst på en forbilledlig måte. Norsk musikkarv la som premiss at logoen skulle bære det lange navnet på både norsk og engelsk. Typografien er musikalsk og strukturen i tekstbildet gir assosiasjoner til notelinjer. Uttrykket er stringent for å favne bredden i musikken. Bruken av notene er flott, og hele profilen avspeiler en smal profesjonalitet med en fargepalett som minner om Deutsche Grammophons aller første innspillinger. Slik ivaretar profilen både det tradisjonelle og kjente, men i et moderne språk. Det er gjennomført helhetlig på få flater. Juryen mener dette er profesjonelt, innovativt og har internasjonal appell.
- dette er stort for byrået Tankdesign, men også veldig flott for oss. Det betyr nemlig at vi har lykkes med å kommunisere at Norsk musikkarv ikke dreier seg om konservering, men om å gjøre den norske musikkarven aktuell og tilgjengelig for publikum, gjennom et samspill mellom vitenskap, teknologi og formidling", sier Ståle Wikshåland i en glad kommentar.
Les mer på Norsk designråds egne nettsider