English version of this page

Musikk og bevegelse skal lokke studenter fra hele verden

Institutt for musikkvitenskap har lansert nettkurset Music Moves som er åpent og gratis for alle. Studentene får innsikt i ti år med unik forsking på hvordan musikk beveger kroppen.

Music Moves bygger på den banebrytende forskningen innen musikk og bevegelse ved instituttet. (Foto: DML/USIT)

Det siste tiåret har alt fra luftgitarister til dansere, pianister og dirigenter blitt studert i detalj i bevegelseslaboratoriet til Institutt for musikkvitenskap. Forskerne innen musikk og bevegelse er i front på dette fagfeltet, og nå er grunnkunnskapen samlet i introduksjonskurset Music Moves.

Ulik musikk skaper ulike bevegelser

Hvorfor beveger du deg til musikk? Hvorfor tramper du takten forsiktig på jazzkonsert, men danser vilt og uhemmet på en mørk og svett klubb? I løpet av et seks ukers nettkurs får deltagerne svar på slike spørsmål. Alt foregår på nett, og store deler av undervisningen skjer gjennom bruk av video. Slik får studenter og andre interesserte fra hele verden en grundig innføring i hvordan UiOs forskere undersøker sammenhengen mellom musikk og bevegelse.

Nettkurset krever ingen forkunnskaper eller studiekompetanse. Music Moves er en MOOC (Massive Open Online Course), et åpent nettkurs som er tilgjengelig hos den engelske nettkursgiganten FutureLearn, som UiO har avtale med.

Stor satsning for instituttet

Instituttleder og musikkforsker Alexander Jensenius er en av initiativtakerne bak Music Moves. Han er også en av lærerne i kurset, og har store forventinger til satsningen.

– Music Moves gir oss mulighet til å rekruttere flere studenter fra hele verden. Vi håper også at nettkurset bidrar til at flere får øynene opp for fagfeltet, forskningen og instituttet. Music Moves gir oss samtidig økt kompetanse og erfaring i å lage rene nettkurs, sier Jensenius.

Variert undervisning

Undervisningen i Music Moves foregår ved hjelp av videoer, artikler, quiz og diskusjoner. Studentene får også mulighet til å engasjere seg i diskusjoner med de andre kursdeltakerne.

Kurset gir ikke studiepoeng ved UiO. Etter endt kurs kan deltakerne kjøpe et FutureLearn-diplom som viser at de har fullført dette UiO-kurset. Diplomet inneholder fakta om tema og varighet, og blir signert digitalt av lærerne. Music Moves er åpent for påmelding og starter 1. februar 2016.

Se traileren til Music Moves:

Av Olaf Christensen
Publisert 16. nov. 2015 16:18 - Sist endret 3. des. 2015 09:16