Hva skjer i hodet når du sitter helt stille? Kan man tallfeste musikalske opplevelser? Nå forskes det på forbindelsen mellom kroppen og lydene.
Aktuelle forskningssaker - Side 4
Musikk gjør godt for både kropp og sinn. Hvorfor? - Musikken setter i gang bevegelser som speiler våre følelser, vi blir kjent med eget følelsesregister, sier Hallgjerd Aksnes.
Det norske musikkvitenskapelige miljøet mobiliserer for å redde den norske notearven. Nye digitale lagringsmåter åpner for nye muligheter.
Boka Prince: The Making of a Pop Music Phenomenon er nettopp kommet ut, på det britiske forlaget Ashgate. En av to forfattere er Stan Hawkins, professor ved Institutt for musikkvitenskap.
Et musikalsk verk kan lese et dikt på en måte som både fornyer og kritiserer diktet, mener Håvard Enge. Han har analysert komponisten Hans Zenders musikalske lesning av Hölderlins dikt.
Forsker Anne Danielsen vil vite alt om våre musikkvaner: Når vi lytter på musikk, hvilken låt, og hvor vi befinner oss når vi lytter.
Fordi den etterlikner drømmen, berører fragmentarisk musikk vårt aller innerste, mener musikkforsker Marion Hestholm.
Media karakteriserer gjerne kvinnelige popartister som stereotype motsetninger: søte eller sexy, naturlige eller tilgjorte. Er det å ”bare være seg sjøl” også et image? Popartisten Marit Larsen og Lady Gaga er kanskje likere enn du tror.
Så å si all populærmusikk bruker musikkteknologi – også country og musikk med et tradisjonelt live-sound.
- Skillet går ikke mellom musikk som bruker teknologi og musikk som ikke gjør det, men mellom ulike estetikker, mener forsker Ragnhild Brøvig-Hanssen.
2700 studenter mottar denne uken invitasjon til å delta i en omfattende undersøkelse om Oslo-studentenes kulturelle interesser og praksiser. Målet er å finne ut hvorfor dagens kulturforbruk bli stadig mer differensiert.
Norges forskningsråd har bevilget penger til prosjektet Music, Mediation and Mobility: The Digital Turn in Contemporary Music Culture.
Bak prosjektet står Anne Danielsen (IMV) og Arnt Maasø (Institutt for medier og kommunikasjon).
Se også prosjektsøknaden (pdf) og pilotprosjektet Sky og scene.
Hvilken musikk du hører på, når du gjør det og på hvilken måte er nå kartlagt. Forskningssamarbeid med WiMP og Telenor gir innsikt i våre lyttemønstre.
11th International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME 2011) arrangeres i Oslo neste år og du er invitert til å bidra.
Hvordan påvirker musikk generelt, og populærmusikk spesielt, våre forestillinger om kjønn?
Cand. philol. Hans T. Zeiner-Henriksen ved Institutt for musikkvitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d: The ”PoumTchak” Pattern: Correspondences between Rhythm, Sound, and Movement in Electronic Dance Music
Utviklingen i digital musikkteknologi endrer både rytme og lyd i populærmusikken. - Computerne har tilført spillemåter som før var uhørte. Som ekstrem mikrorytmikk, sier Anne Danielsen, leder for forskningsprosjektet Rhythm In The Age of Digital Reproduction.
Tid: onsdag 21. april, kl 0915-1100.
Sted: Seminarrom 1, ZEB-bygget.
Ole-Martin Ihle holder gjesteforelesning ved IMV onsdag 21. april. Forelesningen har tittelen "Pimpology: pimpfiguren i afroamerikansk kultur"
Ihle har en mastergrad i African American Studies fra New York University. Han er også musiker og skribent og har tidligere studert ved IMV. Ihle er for øvrig en av programskaperne bak NRK-serien Hjernevask.
Marilyn J. Ivy (Columbia) holder gjesteforelesning ved Institutt for musikkvitenskap 21. april.
Tittelen på forelesningen er "The Sublime and the Uncanny: The Anthropology of Negative Aesthetics" og finner sted onsdag 21. april kl. 13.15-15 i sem. 1.
John Pemberton holder gjesteforelesning ved Institutt for musikkvitenskap 22. april.
Forelesningen har tittelen "Mysteries of the Musician"s Hands: On Robert Johnson and Other Recording Angels" og holdes torsdag 22. april kl. 14.15-16.00 i sem.1.
Velkommen til gjesteforelesning med Nikolai Mochov, Russlands ledende spesialist på norsk og nordisk musikk, fredag 30. april 10.15-12 i Salen.
Tittelen på forelesningen er "Hva har Grieg betydd for russerne?"
Forelesningen er åpen for alle interesserte!
I forbindelse med et forskningsseminar i regi av Music, Motion, and Emotion-prosjektet ved IMV som foregår dels ved UiO og dels på Lysebu i perioden 10.-12. mai, vil det bli holdt fire gjesteforelesninger mandag 10. mai viet problemstillinger knyttet til "embodied cognition".
Forelesningene er åpne for alle interesserte.
Program mandag 10. mai
Kl. 10.15-11.30, Auditorium 1, Georg Sverdrups Hus: Filosof Mark Johnson, University of Oregon: "Aesthetics of Human Understanding"
Kl. 11.45-13.00, Auditorium 1, Georg Sverdrups Hus: Kognitiv psykolog Raymond Gibbs, University of California, Santa Cruz: "Embodiment in metaphorical imagination"
Kl. 14.15-15.15, Salen, ZEB-bygget: Musikkviter Lawrence Zbikowski, University of Chicago: "Musical Embodiment"
Kl. 15.30-16.30, Salen, ZEB-bygget: Musikkviter Steve Larson, University of Oregon: "Motion, Metaphor, and Meaning in Chopin"s Nocturne in Db major, Opus 27/2"
Mark Johnson og Raymond Gibbs er blant grunnleggerne av kognitiv semantikk, og Lawrence Zbikowski og Steve Larson har gitt verdifulle bidrag til anvendelsen av kognitiv semantikk innen musikkvitenskap, så forelesningene burde være av interesse for alle som ønsker å vite mer om et forskningsfelt som har preget vår måte å forstå forståelse på. Vel møtt!
Med opplysningstiden gikk operaen fra å være en del av fyrstemakten til å bli en politisk arena.
– I den tradisjonelle norske dansemusikken for fele og hardingfele har hver melodi sin egen rytmiske logikk, sier Mats Johansson.