English version of this page

Sky & Scene: trender i musikkulturen (avsluttet)

Vi har forsket på publikums live-opplevelser og bruken av nye digitale musikktjenester i perioden 2010-2016. Hovedfunn fra prosjektet er oppsummert her. Vitenskapelige publikasjoner oppdateres også etter prosjektet nå er avsluttet.

Forskningsprosjektet har hatt to hoveddeler:

Sky: Strømmetjenester og musikk i nettskyen

Delprosjektet Sky undersøkte betydningen av strømmetjenester som WiMP og Spotify, og hvordan publikum fant og delte musikk gjennom sosiale medier.

  • Lyttere i Norge er verdensledende på strømming: omlag 7 av 10 bruker strømmetjenester
  • Smarttelefonen er blitt hovedmediet for streaming siden 2012
  • Spillelister er utbredt og gir nye måter å høre musikk på

Scene: Festivaler og levende musikk

Delprosjektet Scene undersøkte betydningen av live-musikk og live-opplevelsen i nåtidens musikkultur

  • Publikum jakter på sterke og sjeldne opplevelser gjennom live-musikk
  • Mobiler brukes i stor grad til å ta bilder og dele innhold på sosiale medier
  • Mobilbruk og sosiale medier er blant de tydeligste endringene i publikumsatferd de siste årene
  • Øyafestivalen og andre store mediehendelser fører til sterk vekst i strømming av relaterte artister

Emneord: Streaming, strømmetjenester, festivaler, konserter, live-musikk, digital musikk, digitalisering
Publisert 23. jan. 2014 16:58 - Sist endret 22. apr. 2016 13:50

Kontakt

Anne Danielsen: +47-48214002
Arnt Maasø: +47-41420825