Disputas om opera: gale kvinner og gamle sanger på nye måter

Opera – gale kvinner og gamle sanger om igjen. Slik valgte  Hedda Høgåsen-Hallesby å presentere sin avhandling i forkant av dagens disputas her ved IMV. Temaet var altså opera, men ikke bare i tradisjonell forstand. Hedda har blant annet tatt for seg hvordan opera i stor grad har blitt et mediert fenomen de siste tiårene.


En fornøyd doktorand rett etter disputasen. F.v.: disputasleder Alexander Refsum Jensenius, veileder Erik Steinskog, veileder Jorunn Økland, doktorand Hedda Høgåsen-Hallesby, komitemedlemmer Ståle Wikshåland, David Levin og Heather Wiebe.

Et eksempel på en slik form for mediering, er overføring av operaforestillinger i sanntid til andre lokaler, for eksempel kinosaler rundt omkring i verden. På engelsk kalles dette ofte for simulcasting, og gjør det altså mulig for langt flere å ta del i opplevelsen, samtidig, men på forskjellige steder.

The Metropolitan Opera i New York er et av operahusene som har satset stort på dette, gjennom sitt konsept Live in HD. I år vises for eksempel en rekke Met-oppsetninger gjennom Oslo Kino, blant annet på Gimle og Ringen kinoer.

 

Et interessant punkt som Hedda trakk frem er hvordan bruken av en slik audiovisuell mediering er med på å forandre opplevelsen hos publikum. Det er stor forskjell på å se utøverne på scenen, gjerne mange titalls meter fra der handlingen utspiller seg, eller å se nærbilder av de samme utøverne på et kinolerret på den andre siden av jorden. Dette stiller nødvendigvis nye krav til utøvere (og publikummere), på godt og vondt.

Tittelen på Heddas avhandling er Salome Ever and Never the Same. (Re)productions of a Canonized Opera, og her står altså Richard Straus opera Salome sentralt. Her er et eksempel på nettopp bruken av nye medier, en trailer på YouTube, i reklamen for en oppsetning av nettopp denne operaen.

Heddas disputas var den tredje så langt i høst her på instituttet. Det er bare et par uker siden forrige disputas om cubansk salsa, og ikke lenge før det var temaet digitale signaturer. Om bare noen uker er det duket for en disputas om teatermannen Antonin Artaud, og deretter en disputas om barnemusikk. Det har aldri vært avlagt så mange doktorgrader i løpet av så kort tid ved IMV før, og det er en glede å få være med på å lede disputasene. Ikke minst er jeg stolt av det svært høye faglige nivået som alle doktorandene viser frem, og den faglige bredden vi kan vise til. Det lover godt for musikkvitenskapens fremtid i Norge.

Emneord: disputas, opera, Forskning Av Alexander Refsum Jensenius
Publisert 22. okt. 2013 20:48 - Sist endret 25. aug. 2015 09:18
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere