Arnulf Christian Mattes

Forsker
Bilde av Arnulf Christian Mattes
English version of this page
Telefon +47 22 85 47 46
Faks +47 22 85 47 63
Rom 335
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Institutt for musikkvitenskap ZEB-bygningen 2. etasje Sem Sælands vei 2 0371 OSLO
Postadresse Institutt for musikkvitenskap Postboks 1017 Blindern 0315 OSLO

Bakgrunn

  • 2013-: Hovedredaktør for 'Studia Musicologica Norvegica'
  • 2012-: Forsker, IMV-UiO og Fartein Valen-prosjekt Norsk musikkarv
  • 2009-2012: Postdoktor, IMV-UiO
  • 2007: Dr.art., musikkvitenskap, Universitetet i Oslo
  • 1999: Cand.phil., musikkvitenskap, Universitetet i Oslo
  • 1995: Diplom violoncello og musikkpedagogikk, Staatliche Musikhochschule, Trossingen

Undervisnings- og veiledningsområder

18. til 20. århundrets musikkhistorie/verkfortolkning/analyse, framføringspraksis, musikktenkning/estetikk, vitenskapsteori og kritisk edisjon

Faglige kompetanseområder

20. århundrets europeisk og norsk musikkhistorie, framføringspraksis, musikkfilosofi, analyse, kritisk edisjon, Arnold Schönberg, Fartein Valen

Forskningsprosjekter ved IMV

NFR-FRIPRO-prosjekt 'Fartein Valen: atonal nybrottsmann og modernistisk tradisjonsbærer - en kritisk-analytisk, historisk og edisjonsfilologisk studie'

NFR-FRIPRO-projekt 'Musical Expression in Transforming Cultures: A Comparative Study of Rudolf Kolisch's Performance Practice'

Emneord: Musikkvitenskap, Framføringspraksis, Modernisme, Musikkanalyse, Musikkhistorie, Musikkestetikk

Publikasjoner

Forthcoming:

  • Mattes, Arnulf: ’Geschichtsschreibung und nationales Kulturerbe: Zur Griegforschung in Norwegen’, in: Beitragsarchiv zum Symposium Analyse und Aufklärung, ‘Public History’ und Vermarktung. Methodologie, Ideologie und gesellschaftliche Orientierung der Musikwissenschaft in (und zu) Nordeuropa nach 1945 - XVI. Internationaler Kongress der Gesellschaft für Musikforschung “Wege der Musikwissenschaft“ Mainzed. Daniel Grimley and Tomi Mäkelä, Open Access Online (Schott Campus, 2017). 
  • Custodis, Michael and Mattes, Arnulf: ‘The “Nordic” as a Category of Norwegian Music History, 1930–45’, Ch. 4, in: Music and Ideas of North, ed. Rachel Cowgill and Derek Scott (Routledge, 2017).
  • Custodis, Michael and Mattes, Arnulf: ’Celebrating the Nordic Tone - Fighting for National Legacy - The Grieg Centennials 1943’, in The Routledge Handbook to Music under German Occupation, ed. David Fannings and Erik Levi (Taylor and Francis, 2018).

Recently:

  • Zur Kategorie des ”Nordischen“ in der norwegischen Musikgeschichte 1930–45, co-authored with Michael Custodis, Archiv für Musikwissenschaft, 73, (2016/3), p. 166–184.
  • ’Performance as Critique’, in: Transformations of Modernism (Music since 1900), ed. Julian Johnson, and Erling E. Guldbrandsen (Cambridge University Press, 2015), p. 245–263.
  • Mattes, Arnulf Christian & Custodis, Michael (2018). Chapter 5: The ‘Nordic’ as a Category in Norwegian Music History, 1930–45, In  Music and Ideas of the North.  Routledge.  ISBN 978-1-4094-2291-4.  Chapter 5.
  • Custodis, Michael & Mattes, Arnulf Christian (2016). Zur Kategorie des "Nordischen" in der norwegischen Musikgeschichte 1930-45 . Archiv für Musikwissenschaft.  ISSN 0003-9292.  73(3), s 166- 184
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). Performance as critique, In Erling E. Guldbrandsen & Julian Johnson (ed.),  Transformations of Musical Modernism.  Cambridge University Press.  ISBN 9781107127210.  Chapter 13.  s 245 - 263
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). ‘Keine Rührung – Erkenntnis!’ The Aesthetics of Espressivo in the ‘Performance Theories’ of Arnold Schoenberg and Rudolf Kolisch. Svensk tidskrift för musikforskning.  ISSN 0081-9816.  95, s 109- 120 Fulltekst i vitenarkiv
  • Mattes, Arnulf Christian (2012). Vestens musikkhistorie, I:  Vestens musikkhistorie: Fra 1600 til vår tid.  Cappelen Damm AS.  ISBN 9788202277284.  Kap. 7, del 2. Modernismen i fin-de-siècle Wien og Weimarrepublikkens Berlin.  s 264 - 281
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). Radiant Moments of Remembrance: on Sound Sheets in Schoenberg's Late Chamber Works. Twentieth Century Music.  ISSN 1478-5722.  6(1), s 43- 62
  • Mattes, Arnulf Christian (2010). Arnold Schönberg's Death dance of the principles and the transformation of colours in his atonal music :. Studia Musicologica Norvegica.  ISSN 0332-5024.  (36), s 122- 132
  • Mattes, Arnulf Christian (2006). Zur Konstellation von Ausdruck und Spiel in Schönbergs Phantasy for Violin with Piano Accompaniment op. 47, I: Christian Meyer (red.),  Arnold Schönbergs Schachzüge - Dodekaphonie und Spiele und Konstruktionen.  Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien.  ISBN 9783902012104.  Kap. 12.  s 227 - 242

Se alle arbeider i Cristin

  • Baarøy, Fillip-André & Mattes, Arnulf Christian (2017, 18. september). Forskere vil gjøre Fartein Valens musikk mer tilgjengelig . [Internett].  Humanistisk fakultet, Universitetet i Oslo.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Die Gratulanten kommen - Neue Forschung zum Grieg Jubiläum 1943.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Endring, ekspresjon og eksperiment – hva driver utviklingen videre hos Valen fra 1920-tallet til op. 28 og 29 seint 1930-tall?.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Inderlighet bak maktens beskyttende murer? Om Fartein Valens atonale gjennombrudd..
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Norsk musikkliv 1930-45: Nye funn og ny forskning . ballade.no.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Norwegian Monumentalism and German Propaganda 1930-45.
  • Mattes, Arnulf (2016). The Sources of Fartein Valen's Aesthetic Theology.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Cosmopolitan Values in the Scores of Edvard Grieg.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Das Musikerbe – Musikkarven, Grieg-Institut und andere Formen der Förderung norwegischer Musikkultur - Historical Grieg Research and National Memory Culture: Consensus and Divergence.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Fartein Valen og Max Reger og deres univers. Introduksjon til konserten med Valen trio.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Fetes Galantes - CD with songs of Fauré and Debussy - Bettina Smith (mezzo soprano), Einar Røttingen (piano) - Booklet - Introductory essay - LAWO - LWC 1116.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Fra klisjé til motiv: Om "inderlighet" i Fartein Valens Goethe-sanger'.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Gjesteforelesning: Hvor går Griegforskningen?.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Grieg Research Guide Project - An Intermediate Report.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica.  ISSN 0332-5024.  42, s 3- 9
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Observations and Speculations: On Valen's Sketches and 'Spiritual Exercises'.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Om musikerens oppgave: Adornos framførelsesteori - fortsatt relevant?.
  • Mattes, Arnulf Christian & Custodis, Michael (2016). Celebrating the Nordic Tone - the Grieg Centennials 1943.
  • Mattes, Arnulf Christian & Custodis, Michael (2016). "Die Gratulanten kommen". Fighting for Edvard Grieg's Legacy 1943.
  • Mattes, Arnulf Christian & Custodis, Michael (2016). Kampen om arven etter Edvard Grieg 1943..
  • Mattes, Arnulf Christian; Njåstad, Marthe & Custodis, Michael (2016, 28. september). Grieg vart brukt i politisk dragkamp under krigen. [Tidsskrift].  På høyden og forskning.no (2.10.2016).
  • Dagsland, Sissel Hamre & Mattes, Arnulf Christian (2015, 01. april). Til Grieg-senteret med Fartein Valen. [Tidsskrift].  Bergen.
  • Edwards, Peter; Mattes, Arnulf Christian; Kvalbein, Astrid & Orning, Tanja (2015). Listening to the Twentieth Century.
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). Geliebt und verrissen. Zur gespaltenen Rezeption von Griegs 'Sonate for Piano Violoncel' op. 36 (1883).
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). German Depth and Nordic Inwardness? On Fartein Valen's Musical Poetics.
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). German Tradition and Stylistic Emancipation: On Conceptions of Form in Fartein Valen's Violin sonata Op. 3.
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). Leder. Studia Musicologica Norvegica.  ISSN 0332-5024.  41, s 3- 5
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). 'Paris 1928: En "meget interessant konsert". Om Valens møte med den andre wienerskolens framføringstradisjon'.
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). Re-Listening Stockhausen's 'Gesang der Jünglinge'.
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). Tempo and the rationalization of notation: From Beethoven to Grieg and Valen.
  • Mattes, Arnulf Christian & Bjørgan, Kjetil (2015, 08. mars). NRK P2 Spillerom: Fartein Valen - Norges første modernist. [Radio].  NRK Radio.
  • Mattes, Arnulf Christian & Sandmo, Sigurd (2015). Innledning. Kunst i kamp I: Signe Lund og David Monrad Johansen..
  • Mattes, Arnulf Christian (2014). Adorno, Schoenberg, Kolisch: Modernism, Performance and the Aesthetics of Resistance.
  • Mattes, Arnulf Christian (2014). Eimert revisted- Eimert revisité – Les débuts de la musique électronique et du Studio WDR à l'ère pré-Stockhausen.
  • Mattes, Arnulf Christian (2014). Konstruktive misforståelser. Om Beethoven i Valens fiolinsonate op. 3.
  • Mattes, Arnulf Christian (2014). Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica.  ISSN 0332-5024.  40, s 3- 9
  • Mattes, Arnulf Christian (2014, 13. februar). 'Opprørsmusikk'. Intervju med Oslo Student-TV. [TV].  Oslo.
  • Mattes, Arnulf Christian (2014). Verdenskrigen og modernismen i musikken. Fritt Ord arrangementserie 2014.
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Composer's intentions and performer's actions: On sketches and annotations in Valen's Violin sonata op. 3.
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). From breakthrough to consolidation: A study in Fartein Valen's stylistic development.
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Leder/editorial. Studia Musicologica Norvegica.  ISSN 0332-5024.  39(1), s 3- 8
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Musik als Gedicht-Kritik. Hans Zenders "Hölderlin lesen I" (1979).
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Notasjon og praksis: om hva som ikke står i partituret.
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Schönbergs Erwartung und Pappenheims libretto. Pre concert talk eksamenskonsert Elise Gillebo, Jakob kirke, Oslo, 08-03-2013.
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Towards Art Beyond Angst: Arnold Schoenberg's Colours - Open Forum Oslo Academy of the Arts.
  • Mattes, Arnulf Christian & Aust, Markus (2013). the pre-stockhausen era: wdr and the beginnings of electronic music.
  • Mattes, Arnulf Christian & Møller, Thomas Erma (2013). Noter 2.0. Om gjenopplivelsen av den norske musikkarven.
  • Mattes, Arnulf Christian (2012). Det Norske Solistkor - 'Brytninger' med korverk av Fartein Valen, Olivier Messiaen, Anton Webern og Alban Berg. BIS-records 2012. CD cover text.
  • Mattes, Arnulf Christian (2012). Just a Matter of Good Taste? Critical Remarks on the Performance Practice of the Cadenzas to Beethoven’s Violin Concerto, Op. 61.
  • Mattes, Arnulf Christian (2012). Musikkhistorie-formidling i skolen: Pedagogiske tradisjoner og metodiske utfordringer.
  • Mattes, Arnulf Christian (2012). Performing Modernist Identities: On the Construction of ‘Wiener Espressivo’ - Keynote lecture.
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). An Anti-Virtuoso's Actualization of Beethoven's Violin Concerto - Rudolf Kolisch: An Example of 20th Century Artistic Research?.
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). Cinematic Influence? On Arnold Schoenberg's Time Charts for the String Trio Op. 45.
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). Committed Musicians: On Kolisch and Leibowitz's Actualisation of Beethoven in 1964.
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). From Riemann’s ‘History of Notation’ to Adorno’s ‘Theory of Reproduction’.
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). What is 'Wiener espressivo'? On the Formation of a Performance Style.
  • Mattes, Arnulf Christian & Edwards, Peter (2011). Fra romantikken til elektronika: nye perspektiver på klangflatens historie.
  • Mattes, Arnulf Christian (2010). Revolusjon på Café Griensteidl: Om Ernst Machs betydning for den musikalske modernismen.
  • Mattes, Arnulf Christian (2010). The task of the performer: On Adorno's Theory of reproduction.
  • Mattes, Arnulf Christian (2009). Om verkbegrepet i Wienerskolens oppførelsesteori.
  • Mattes, Arnulf Christian (2008). Schubert-Mysterier - Minifestival med Oslos strykekvartett - Programhefte med innledende essay og verkomtaler.
  • Mattes, Arnulf Christian (2008). Tekst, timbre og timing: Om Rudolf Kolischs interpretasjoner av Beethoven og Schönberg.
  • Mattes, Arnulf Christian (2007). Komponere med farger og toner. Om Schönbergs vei til tolvtonemusikken.
  • Mattes, Arnulf Christian (2007). On Arnold Schoenberg's Self-Reflective Expressionism.
  • Mattes, Arnulf Christian (2007). Reflected Colors – Reflective Forms: On the Interpretation of Arnold Schoenberg’s Late Chamber Music Works.
  • Mattes, Arnulf Christian (2006). Andsnes - til å få gåsehud av. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Mattes, Arnulf Christian (2006). Forrådte testamenter? Om Arnold Schönbergs forhold til den nye Wiener skolens oppførelseslære.
  • Mattes, Arnulf Christian (2006). Glemme, fortrenge eller erindre? En modernist mellom nostalgi og melankoli - Om tonalitet i Arnold Schönbergs tolvtonemusikk.
  • Mattes, Arnulf Christian (2005). Hvordan låter månelys? Om Arnold Schoenbergs klangfargekomposisjoner.
  • Mattes, Arnulf Christian (2005). Dialectic conflict or floating certainties? On Schoenberg's musical poetics and the interpretation of the String trio op.45.
  • Mattes, Arnulf Christian (2004). Adorno's beautiful passages - Schoenberg's moments of intensity.
  • Mattes, Arnulf Christian (2004). Fantastic moments and hexachord combinatoriality in Arnold Schönberg's "Phantasy" op. 47 (1949).
  • Mattes, Arnulf Christian (2004). Zur Konstellation von Spiel und Ausdruck in Schönbergs "Phantasy".
  • Mattes, Arnulf Christian (2002). Some historical and analytical remarks on Arnold Schoenberg's setting of Georges 'Entrückung' in the II. stringquartet op.10 (1908) and his conception of musical space.
  • Mattes, Arnulf Christian (1999). Das 2. Streichquartett mit Gesang op. 10 von Arnold Schönberg - Historische Studie und Werkanalyse.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 14. sep. 2005 00:00 - Sist endret 17. mars 2017 14:03

Prosjekter