-
Upham, Finn & Christophersen, Bjørn Morten
(2023).
Bodies in Concert: RITMO project with the Stavanger symfoniorkester.
-
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2018).
Heimferd i et kompositorisk perspektiv.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2018).
Workshop med live orkster (ung.kom 2018).
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2018).
5 orkestreringer for ung.kom 2018.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2018).
Vil du høre?
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Orkestreringsforedrag med live orkester.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Bak notene 4. mai 2017.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Bak notene 12. januar 2017: .
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
5 arrangementer for ung.kom 2017.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Så seile vi på Mjøsa.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Five Very Short Pieces for Brass Quintet.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Fanfarefull kantilene.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Chaconne.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Helliget vorde dit navn.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Woven Brass Quintet.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Woven Brass.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Dagvise.
-
Kvalbein, Astrid; Christophersen, Bjørn Morten & Kverndokk, Kristin
(2017).
Norsk komponistforening 100 år - vi oppsummerer historien, og ser på tendensene i vår egen tid. Det siste av ti programmer.
[Radio].
NRK P2 Spillerom søndag.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Norsk komponistforening gjennom 100 år: NRK P2, Spillerom søndag. 10 Programmer.
[Radio].
https://radio.nrk.no/serie/spillerom-soendag/MKRM03003517/03.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2017).
Concerto for Violin and Strings.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2016).
Ohrwrumer Fantasie.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2016).
Johan Svendsen as Autodidact and Conservatory Trained Composer.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2016).
6 orkestreringer for Ung.kom.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2016).
Xenophobian Melomania.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2016).
Johan Svendsen: Sketches, Exercises and Compositional Methods.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2016).
Kortmesse langt borte frå.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2015).
Vårklokken vår.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2015).
5 orkestreringer for Ung.kom.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2014).
Oak and Mayfly.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2014).
Spelldåsen.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2014).
Tango for to.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2014).
Norsk kunstnerkarneval.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2013).
The Lapse of Time.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2013).
Ung.kom 2013. 6 arrangementer.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2013).
Datarock - The Musical.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2012).
Fru Andersen har hump i halen.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2012).
Sentimental Pebbles - Version for Brassband.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2012).
INTERMEZZO.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2012).
The Moment Symphony.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2012).
Smørkrise.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2012).
OBS OBS.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2012).
KONSERT FOR PANFLØYTE OG ORKESTER.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2012).
DOLOREM INCIDUNT.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2012).
Skisser som kilder i musikkedisjon – eksemplene Svendsen og Valen.
-
Byrkjeland, Hallgjerd; Dybwik, Siri & Christophersen, Bjørn Morten
(2011).
HAUGTUSSA - ei vandring i Veslemøy sitt rike. 2011.
Vis sammendrag
HAUGTUSSA - ei vandring i Veslemøy sitt rike - er ei teatervandring i landskapet ved Knudaheio, Arne Garborg si sommarstove på Jæren. Spelet har utvikla seg gjennom fleire år, men fekk ei stor fornying i kulturbyåret; Stavanger 2008. Eg utvikla nytt manus og utvida ensemblet bl.a. med eit kor på 12 songarar. B.M.Christophersen skapte ny musikk som blei brukt i kombinasjon med deler av Grieg sine Haugtussasongar i nye arrangement. Det fysiske uttrykket blei også utvida ved at Siri Dybwik tok hand om koreografien. Oppsettinga i september 2011 bygde på forma frå 2008, men med ytterlegare utvikling og utviding, bl.a. fem barn frå lokal barnehage/barneskule. Det blei også skapt heilt nye kostymer til spelet. Handlinga utspelar seg tre ulike stader i landskapet, og publikum si vandring frå den eine spelstaden til den andre blir ein del av den dramatiske opplevinga.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2011).
Symfoniskisse (Eksposisjon og Coda til 1. sats) (bearbeidelse av Johan Svendsens skisser til en symfoni).
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2010).
Recitatives (for orkester).
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2010).
Audiens.
-
Christophersen, Bjørn Morten
(2016).
Panoramic Constraints: A Study of Johan Svendsen's Musical Sketches and Exercises.
Universitetet i Oslo.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Johan Svendsen er en av de mest innflytelsesrike skandinaviske 1800-tallskomponistene. Han komponerte særlig orkestermusikk og var i tillegg en av Europas mest feirede dirigenter.
Avhandlingen presenterer den første grundige studien av alle kjente skisser og komposisjonsøvelser fra Svendsens hånd. Studien har to hovedmål: For det første å kartlegge de fysiske kildene, deres tilstand og forhold til hverandre, og for det andre å diskutere selve skriveprosessen, og dens påvirkning på komponistens fantasi, stil og estetikk. Det drøftes også hvorvidt Svendsens relativt begrensede repertoar av skisseteknikker bidro til komposisjonstørken fra han var i førtiårene.
De sentrale kildene er seks notatbøker som både inneholder komposisjonsøvelser skrevet i Leipzig i 1864–65 og skisser skrevet hovedsakelig i Kristiania i 1870- og 80-årene. I tillegg finnes det skisser på løsark, i almanakker og manuskripter til ferdige verker.
Kildematerialet ble til gjennom komponistens karriere, men fremstår som et landskap av fysiske objekter i dag. Hva skissene ”uttrykker” tolkes gjennom deres utseende, fysiske plassering, musikalske innhold, forhold til andre kilder og kunnskap om Svendsens liv og virke generelt.
Tilblivelsen av Svendsens modne verker blir belyst gjennom hans arbeidsvaner, komposisjonsøvelser og ungdomsverker. Noen verker har blitt til gjennom en utsiling av kompositoriske muligheter til de framstår som et sett estetisk avstemte løsninger i ferdige partiturer. Musikalske ideer har vandret fra et verkprosjekt til et annet før de ”fant sin plass” i sluttført verker, og noen ideer ”sirkler fremdeles rundt” i skissene til en tapt eller ufullendt symfoni.
Vår fortolkning av komponistens intensjoner utfordres av skissenes ”åpne” uttrykk sammenlignet med ”endelige avgjørelser” fremsatt i ferdige partiturer. Vår begrensede tilgang til komponistens uavgrensede muligheter, hans intensjoner i forandring og hans stilistiske rammer slik de er uttrykt i de etterlatte dokumentene danner et spenningsfelt i form av panoramic constraints.