Arnulf Christian Mattes

Forsker
Bilde av Arnulf Christian Mattes
English version of this page
Telefon +47 22 85 47 46
Faks +47 22 85 47 63
Rom 335
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Institutt for musikkvitenskap ZEB-bygningen 2. etasje Sem Sælands vei 2 0371 OSLO
Postadresse Institutt for musikkvitenskap Postboks 1017 Blindern 0315 OSLO

Bakgrunn

  • 2013-: Hovedredaktør for 'Studia Musicologica Norvegica'
  • 2012-: Forsker, IMV-UiO og Fartein Valen-prosjekt Norsk musikkarv
  • 2009-2012: Postdoktor, IMV-UiO
  • 2007: Dr.art., musikkvitenskap, Universitetet i Oslo
  • 1999: Cand.phil., musikkvitenskap, Universitetet i Oslo
  • 1995: Diplom violoncello og musikkpedagogikk, Staatliche Musikhochschule, Trossingen

Undervisnings- og veiledningsområder

Musikkhistorie (19. og 20. århundre), musikkestetikk, historiografi, musikkvitenskapelig vitenskapsteori og faghistorie, historisk framføringspraksis

Faglige kompetanseområder

Musikkhistorie (19. og 20. århundre), musikkhistorie, musikkhistoriografi, erindringskultur, moderne framføringspraksis, historiske opptak, Arnold Schönberg og fin-de-siécle estetikk, musikalske strømninger i Norge fra Edvard Grieg til Fartein Valen 

Forskningsprosjekter ved IMV

NFR-FRIPRO-prosjekt 'Fartein Valen: atonal nybrottsmann og modernistisk tradisjonsbærer - en kritisk-analytisk, historisk og edisjonsfilologisk studie'

NFR-FRIPRO-prosjekt 'Musical Expression in Transforming Cultures: A Comparative Study of Rudolf Kolisch's Performance Practice'

Emneord: Musikkvitenskap, Framføringspraksis, Modernisme, Musikkanalyse, Musikkhistorie, Musikkestetikk

Publikasjoner

Forthcoming:

  • Mattes, Arnulf: ’Geschichtsschreibung und nationales Kulturerbe: Zur Griegforschung in Norwegen’, in: Beitragsarchiv zur des Internationalen Kongresses der Gesellschaft für Musikforschung, Mainz 2016 – »Wege der Musikwissenschaft«, hrsg. von Gabriele Buschmeier und Klaus Pietschmann [http://schott-campus.com/gfm-jahrestagung-2016], Mainz 2017
  • Custodis, Michael and Mattes, Arnulf: ‘The “Nordic” as a Category of Norwegian Music History, 1930–45’, Ch. 4, in: Music and Ideas of North, ed. Rachel Cowgill and Derek Scott (Routledge, 2018, in press) [pre-order: https://www.amazon.co.uk/Music-Idea-North-Rachel-Cowgill/dp/1409422917].
  • Custodis, Michael and Mattes, Arnulf: ’Celebrating the Nordic Tone - Fighting for National Legacy - The Grieg Centennials 1943’, in The Routledge Handbook to Music under German Occupation, ed. David Fannings and Erik Levi (Routledge, 2018, forthcoming).

Recently:

  • Mattes, Arnulf Christian & Custodis, Michael (2018). Chapter 5: The ‘Nordic’ as a Category in Norwegian Music History, 1930–45, In  Music and Ideas of the North.  Routledge.  ISBN 978-1-4094-2291-4.  Chapter 5.
  • Custodis, Michael & Mattes, Arnulf Christian (2016). Zur Kategorie des "Nordischen" in der norwegischen Musikgeschichte 1930-45. Archiv für Musikwissenschaft.  ISSN 0003-9292.  73(3), s 166- 184
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). Leder. Studia Musicologica Norvegica.  ISSN 0332-5024.  41, s 3- 5
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). Performance as critique, In Erling E. Guldbrandsen & Julian Johnson (ed.),  Transformations of Musical Modernism.  Cambridge University Press.  ISBN 9781107127210.  Chapter 13.  s 245 - 263
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). ‘Keine Rührung – Erkenntnis!’ The Aesthetics of Espressivo in the ‘Performance Theories’ of Arnold Schoenberg and Rudolf Kolisch. Svensk tidskrift för musikforskning.  ISSN 0081-9816.  95, s 109- 120 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Mattes, Arnulf Christian (2012). Vestens musikkhistorie, I:  Vestens musikkhistorie: Fra 1600 til vår tid.  Cappelen Damm AS.  ISBN 9788202277284.  Kap. 7, del 2. Modernismen i fin-de-siècle Wien og Weimarrepublikkens Berlin.  s 264 - 281
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). Radiant Moments of Remembrance: on Sound Sheets in Schoenberg's Late Chamber Works. Twentieth Century Music.  ISSN 1478-5722.  6(1), s 43- 62
  • Mattes, Arnulf Christian (2010). Arnold Schönberg's Death dance of the principles and the transformation of colours in his atonal music :. Studia Musicologica Norvegica.  ISSN 0332-5024.  (36), s 122- 132
  • Mattes, Arnulf Christian (2006). Zur Konstellation von Ausdruck und Spiel in Schönbergs Phantasy for Violin with Piano Accompaniment op. 47, I: Christian Meyer (red.),  Arnold Schönbergs Schachzüge - Dodekaphonie und Spiele und Konstruktionen.  Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien.  ISBN 9783902012104.  Kap. 12.  s 227 - 242
  • Baarøy, Fillip-André & Mattes, Arnulf Christian (2017, 18. september). Forskere vil gjøre Fartein Valens musikk mer tilgjengelig. [Internett].  Humanistisk fakultet, Universitetet i Oslo.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Die Gratulanten kommen - Neue Forschung zum Grieg Jubiläum 1943.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Endring, ekspresjon og eksperiment – hva driver utviklingen videre hos Valen fra 1920-tallet til op. 28 og 29 seint 1930-tall?.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Fartein Valen: Universalisten fra Valevåg - Seminar og paneldebatt.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Grieg, history, and politics - Commemorating Grieg in 2007-1993-1943.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Inderlighet bak maktens beskyttende murer? Om Fartein Valens atonale gjennombrudd..
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Norsk musikkliv 1930-45: Nye funn og ny forskning. ballade.no.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Norwegian Monumentalism and German Propaganda 1930-45.
  • Mattes, Arnulf Christian (2017). Romantic or Sentimental? On Grieg’s Historical Recordings and the Musical Text.
  • Mattes, Arnulf (2016). The Sources of Fartein Valen's Aesthetic Theology.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Cosmopolitan Values in the Scores of Edvard Grieg.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Fartein Valen og Max Reger og deres univers. Introduksjon til konserten med Valen trio.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Fetes Galantes - CD with songs of Fauré and Debussy - Bettina Smith (mezzo soprano), Einar Røttingen (piano) - Booklet - Introductory essay - LAWO - LWC 1116.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Fra klisjé til motiv: Om "inderlighet" i Fartein Valens Goethe-sanger'.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Geschichtsschreibung und nationales Kulturerbe: Zur Griegforschung in Norwegen.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Gjesteforelesning: Hvor går Griegforskningen?.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Grieg Research Guide Project - An Intermediate Report.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica.  ISSN 0332-5024.  42, s 3- 9
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Observations and Speculations: On Valen's Sketches and 'Spiritual Exercises'.
  • Mattes, Arnulf Christian (2016). Om musikerens oppgave: Adornos framførelsesteori - fortsatt relevant?.
  • Mattes, Arnulf Christian & Custodis, Michael (2016). Celebrating the Nordic Tone - the Grieg Centennials 1943.
  • Mattes, Arnulf Christian & Custodis, Michael (2016). "Die Gratulanten kommen". Fighting for Edvard Grieg's Legacy 1943.
  • Mattes, Arnulf Christian & Custodis, Michael (2016). Kampen om arven etter Edvard Grieg 1943.. Vis sammendrag
  • Mattes, Arnulf Christian; Njåstad, Marthe & Custodis, Michael (2016, 28. september). Grieg vart brukt i politisk dragkamp under krigen. [Tidsskrift].  På høyden og forskning.no (2.10.2016).
  • Dagsland, Sissel Hamre & Mattes, Arnulf Christian (2015, 01. april). Til Grieg-senteret med Fartein Valen. [Tidsskrift].  Bergen.
  • Edwards, Peter; Mattes, Arnulf Christian; Kvalbein, Astrid & Orning, Tanja (2015). Listening to the Twentieth Century.
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). Geliebt und verrissen. Zur gespaltenen Rezeption von Griegs 'Sonate for Piano Violoncel' op. 36 (1883).
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). German Depth and Nordic Inwardness? On Fartein Valen's Musical Poetics.
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). German Tradition and Stylistic Emancipation: On Conceptions of Form in Fartein Valen's Violin sonata Op. 3.
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). 'Paris 1928: En "meget interessant konsert". Om Valens møte med den andre wienerskolens framføringstradisjon'.
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). Re-Listening Stockhausen's 'Gesang der Jünglinge'.
  • Mattes, Arnulf Christian (2015). Tempo and the rationalization of notation: From Beethoven to Grieg and Valen.
  • Mattes, Arnulf Christian & Bjørgan, Kjetil (2015, 08. mars). NRK P2 Spillerom: Fartein Valen - Norges første modernist. [Radio].  NRK Radio.
  • Mattes, Arnulf Christian & Sandmo, Sigurd (2015). Innledning. Kunst i kamp I: Signe Lund og David Monrad Johansen..
  • Mattes, Arnulf Christian (2014). Adorno, Schoenberg, Kolisch: Modernism, Performance and the Aesthetics of Resistance.
  • Mattes, Arnulf Christian (2014). Eimert revisted- Eimert revisité – Les débuts de la musique électronique et du Studio WDR à l'ère pré-Stockhausen.
  • Mattes, Arnulf Christian (2014). Konstruktive misforståelser. Om Beethoven i Valens fiolinsonate op. 3.
  • Mattes, Arnulf Christian (2014). Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica.  ISSN 0332-5024.  40, s 3- 9
  • Mattes, Arnulf Christian (2014, 13. februar). 'Opprørsmusikk'. Intervju med Oslo Student-TV. [TV].  Oslo.
  • Mattes, Arnulf Christian (2014). Verdenskrigen og modernismen i musikken. Fritt Ord arrangementserie 2014.
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Composer's intentions and performer's actions: On sketches and annotations in Valen's Violin sonata op. 3. Vis sammendrag
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). From breakthrough to consolidation: A study in Fartein Valen's stylistic development.
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Leder/editorial. Studia Musicologica Norvegica.  ISSN 0332-5024.  39(1), s 3- 8
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Musik als Gedicht-Kritik. Hans Zenders "Hölderlin lesen I" (1979).
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Notasjon og praksis: om hva som ikke står i partituret.
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Schönbergs Erwartung und Pappenheims libretto. Pre concert talk eksamenskonsert Elise Gillebo, Jakob kirke, Oslo, 08-03-2013.
  • Mattes, Arnulf Christian (2013). Towards Art Beyond Angst: Arnold Schoenberg's Colours - Open Forum Oslo Academy of the Arts.
  • Mattes, Arnulf Christian & Aust, Markus (2013). the pre-stockhausen era: wdr and the beginnings of electronic music. Vis sammendrag
  • Mattes, Arnulf Christian & Møller, Thomas Erma (2013). Noter 2.0. Om gjenopplivelsen av den norske musikkarven.
  • Mattes, Arnulf Christian (2012). Det Norske Solistkor - 'Brytninger' med korverk av Fartein Valen, Olivier Messiaen, Anton Webern og Alban Berg. BIS-records 2012. CD cover text.
  • Mattes, Arnulf Christian (2012). Just a Matter of Good Taste? Critical Remarks on the Performance Practice of the Cadenzas to Beethoven’s Violin Concerto, Op. 61.
  • Mattes, Arnulf Christian (2012). Musikkhistorie-formidling i skolen: Pedagogiske tradisjoner og metodiske utfordringer. Vis sammendrag
  • Mattes, Arnulf Christian (2012). Performing Modernist Identities: On the Construction of ‘Wiener Espressivo’ - Keynote lecture.
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). An Anti-Virtuoso's Actualization of Beethoven's Violin Concerto - Rudolf Kolisch: An Example of 20th Century Artistic Research?.
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). Cinematic Influence? On Arnold Schoenberg's Time Charts for the String Trio Op. 45.
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). Committed Musicians: On Kolisch and Leibowitz's Actualisation of Beethoven in 1964.
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). From Riemann’s ‘History of Notation’ to Adorno’s ‘Theory of Reproduction’.
  • Mattes, Arnulf Christian (2011). What is 'Wiener espressivo'? On the Formation of a Performance Style.
  • Mattes, Arnulf Christian & Edwards, Peter (2011). Fra romantikken til elektronika: nye perspektiver på klangflatens historie.
  • Mattes, Arnulf Christian (2010). Revolusjon på Café Griensteidl: Om Ernst Machs betydning for den musikalske modernismen.
  • Mattes, Arnulf Christian (2010). The task of the performer: On Adorno's Theory of reproduction.
  • Mattes, Arnulf Christian (2009). Om verkbegrepet i Wienerskolens oppførelsesteori.
  • Mattes, Arnulf Christian (2008). Schubert-Mysterier - Minifestival med Oslos strykekvartett - Programhefte med innledende essay og verkomtaler.
  • Mattes, Arnulf Christian (2008). Tekst, timbre og timing: Om Rudolf Kolischs interpretasjoner av Beethoven og Schönberg.
  • Mattes, Arnulf Christian (2007). Komponere med farger og toner. Om Schönbergs vei til tolvtonemusikken.
  • Mattes, Arnulf Christian (2007). On Arnold Schoenberg's Self-Reflective Expressionism.
  • Mattes, Arnulf Christian (2007). Reflected Colors – Reflective Forms: On the Interpretation of Arnold Schoenberg’s Late Chamber Music Works. Acta Humaniora. 283. Vis sammendrag
  • Mattes, Arnulf Christian (2006). Andsnes - til å få gåsehud av. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Mattes, Arnulf Christian (2006). Forrådte testamenter? Om Arnold Schönbergs forhold til den nye Wiener skolens oppførelseslære.
  • Mattes, Arnulf Christian (2006). Glemme, fortrenge eller erindre? En modernist mellom nostalgi og melankoli - Om tonalitet i Arnold Schönbergs tolvtonemusikk.
  • Mattes, Arnulf Christian (2005). Hvordan låter månelys? Om Arnold Schoenbergs klangfargekomposisjoner.
  • Mattes, Arnulf Christian (2005). Dialectic conflict or floating certainties? On Schoenberg's musical poetics and the interpretation of the String trio op.45.
  • Mattes, Arnulf Christian (2004). Adorno's beautiful passages - Schoenberg's moments of intensity.
  • Mattes, Arnulf Christian (2004). Fantastic moments and hexachord combinatoriality in Arnold Schönberg's "Phantasy" op. 47 (1949).
  • Mattes, Arnulf Christian (2004). Zur Konstellation von Spiel und Ausdruck in Schönbergs "Phantasy".
  • Mattes, Arnulf Christian (2002). Some historical and analytical remarks on Arnold Schoenberg's setting of Georges 'Entrückung' in the II. stringquartet op.10 (1908) and his conception of musical space.
  • Mattes, Arnulf Christian (1999). Das 2. Streichquartett mit Gesang op. 10 von Arnold Schönberg - Historische Studie und Werkanalyse.
Publisert 16. nov. 2017 13:02 - Sist endret 16. nov. 2017 13:02

Prosjekter