Gjesteforsker: Ann Kathrine Marstrand

Stipendiat Ann Katrine Marstrand besøker MultiLing fra februar til april som en del av sin PhD-utdannelse ved Syddansk Universitet i Odense.

Gjesteforsker Ann Kathrine Marstrand (Foto: Nadia Frantsen/UiO)

Marstrand fullførte sin mastergrad i audiologopedi i 2012 ved Syddansk Universitet. Hennes masterprosjekt handlet om hverdagen for personer med demens på pleiehjem, og hun undersøkte hvordan hukommelsesvansker hadde innflytelse på interaksjoner med pleiere, pårørende og andre beboere. Etter mastergraden har Marstrand jobbet med å undervise voksne (også flerspråklige) med dysleksi, og hun har undervist i audiologi og logopedi på bachelorutdanningen ved Syddansk Universitet.

Marstrands PhD-prosjekt handler også om demens og interaksjon på pleiehjem. For tiden jobber hun med en artikkel om instruksjoner i pleiesituasjoner, om hvordan en pleier bruker ulike metoder for å få en beboer med demens til å utføre en handling. I den forbindelse har hun hatt faglig sparring med MultiLings professor Jan Svennevig, som har jobbet mye med samtalestrategier. Nettopp Jan Svennevig, i tillegg til samtaleanalysemiljøet og demensprosjektet ved MultiLing, var årsakene til at Marstrand valgte å besøke MultiLing som en del av sin PhD-utdannelse.

I løpet av sitt besøk har Marstrand deltatt i faglige lunsjer, onsdagsseminarer og lesegrupper. Hun har dessuten vært med i MultiLings strikkesirkel, og stått på langrenn for første gang, under kyndig veiledning av MultiLings norske ansatte. Marstrand snakker varmt om MultiLing som en vennlig, åpen og lattermild arbeidsplass, hvor det er mange spennende aktiviteter både i og utenfor arbeidstiden.

Av Kristin Myklestu
Publisert 28. mars 2017 13:49 - Sist endret 4. okt. 2017 16:02