English version of this page

Aktuelle saker

Publisert 9. feb. 2024 15:25

Instuttet dekkes av stillas, og stenges for publikum i hele vårsemesteret. Fasaden skal rehabiliteres, kontoretasjen renoveres og det vil legges nytt dekke på øverste takterrasse.

Publisert 2. feb. 2024 14:33

Instituttets stab følger i H.P. L'Oranges og Hjalmar Torps fotspor og besøker det langobardiske "tempel" i Cividale di Friuli!

Publisert 13. okt. 2023 11:50

I hele november samarbeider de fire nordiske akademiske institusjonene og ambassadene i Roma med Skandinavisk forening om organisering av Nordisk November. Program

Publisert 26. sep. 2023 14:14

Det er med sorg DNIR har mottatt budskapet om vår tidligere direktør professor Hjalmar Torps bortgang 10. september 2023.

Publisert 15. sep. 2023 11:52

Vår tidligere instituttleder, professor emeritus Siri Sande, fyller 80 år nå i høst. Vi gratulerer henne med jubileet og takker for alt hun har betydd for instituttet og norsk forskning i Roma!

Publisert 14. sep. 2023 13:15

Marthilde Cordt-Hansen og Marcus Werner Eriksen er begge MA-studenter i historie ved UiO. De har praksisopphold ved Det norske institutt i Roma som en del av MITRA-programmet.

Publisert 4. sep. 2023 13:04

Instituttseminaret finner sted i undervisningsrommet i grunnetasjen (nesten) hver tirsdag ettermiddag kl. 16:00 eller 18:00. De er vanligvis åpne for alle interesserte. DNIR’s fagstipendiater, gjesteforskere og inviterte forelesere presenterer sin pågående forskning. Presentasjonene er som regel på engelsk. Formatet er et 20-minutters foredrag, etterfulgt av diskusjon og uformelt sosialt samvær i hagen, stuen eller på terrassen, avhengig av vær og årstid.

De som ønsker å delta, melder seg på til events@roma.uio.no

Publisert 17. apr. 2023 17:40

Vil du studere Romas historie og betydning for Europas kultur og historie fra antikken til idag? Vil du gjøre det til høsten in situ, på stedet selv? Det flerfaglige emnet ROMA 2020 Roma sted og symbol tar opp studenter til høstsemesteret i perioden 1. mai - 1. juni!

Publisert 7. mars 2023 15:52

En av miljøstrategiene til Det norske institutt er å oppfordre til grønnere reiser og lengre opphold i Roma. Eva reiste nylig fra Trondheim til Roma på 48 timer og anbefaler tog som fremkomstmiddel i Europa.

Publisert 1. feb. 2023 15:29

Vår tidligere instituttleder, professor emeritus Rasmus Brandt, har nylig fylt 80 år. Vi gratulerer med jubileet og takker for alt Rasmus har betydd for instituttet og norsk forskning i Roma!

Publisert 18. jan. 2023 12:13

Emanuela Longo ble ansatt ved Universitetet i Oslo denne måneden, og er vår nye kollega i Roma. Hun vil sørge for praktisk tilrettelegging av fagkonferanser, møter og forelesninger og bidra til daglig drift av Instituttet.

Publisert 13. jan. 2023 15:06

Instituttseminaret finner sted i undervisningsrommet i grunnetasjen (nesten) hver tirsdag ettermiddag. Noen seminarer er interne, beregnet på instituttets forskere og studenter, og starter kl. 16:00. Andre er åpne for offentligheten og starter kl. 18:00. DNIR’s fagstipendiater, gjesteforskere og inviterte forelesere presenterer sin pågående forskning. Presentasjonene er som regel på engelsk. Formatet er et 20-minutters foredrag, etterfulgt av diskusjon og uformelt sosialt samvær i hagen, stuen eller på terrassen, avhengig av vær og årstid.

De som ønsker å delta, melder seg på til events@roma.uio.no

Publisert 27. okt. 2022 13:50

Roma fylles av arrangementer for å markere båndene mellom de nordiske landene og den evige stad i hele november. Det blir utstillinger, presentasjoner, konserter og film. Det er også laget et interaktivt kart for å se nordiske spor i Roma.

Publisert 18. okt. 2022 11:59

No er ROMA2020 fullt i gang denne hausten, med studentar frå fleire universitet i Noreg som har komet til Italia sin hovudstad for å oppleve og lære om byen gjennom ein fleirfageleg tilnærming. Emnet baserer seg på ekskursjonar og monumentbasert undervising, der studentane får sjå, og djupare forstå, Roma som stad og symbol.

Publisert 30. mai 2022 14:58

How mobility and materiality shaped pre-modern geographies of devotion (400-1700)- an international conference at the Norwegian Institute in Rome 24 - 26 May 2023