Publisert 16. sep. 2019 16:50

Arkeolog ved det norske instituttet i Roma, Courtney Ward, arrangerte en konferanse på instituttet den 12. og 13. september med tittelen Adornment as expression of everyday identity in ancient and medieval life. Mer enn 20 forskere og kuratorer fra 17 land bidro med forelesninger om smykker som uttrykk for identitet og følelser i antikken og middelalderen.

Publisert 6. sep. 2019 11:40

Postdoktor og forsker ved Det Norske instituttet, Simon Barker, arrangerte 5. september en workshop med tittelen New perspectives on late antique recycling på Instituttet. Fokus var på bl.a. definisjoner av spolia, forskjellige eksempler på gjenbruk av ulikt materiale i antikken og spørsmål om intensjoner bak gjenbruk av materiale.

Publisert 21. mai 2019 11:15

Det blir forelesninger, konserter, utstillinger og mulighet til å se historiske og flotte bygninger og biblioteker når medlemmene av Unione Internazionale åpner for offentligheten fra slutten av mai til 15. juli.

Det norske institutt i Roma har åpent hus med foredrag og film torsdag 20. juni.

Publisert 13. mai 2019 10:26

Det norske institutt i Roma fyller 60 år i 2019. Det har vært 60 år med utallige studenter og forskere på opphold i Roma. Undervisning ute blant monumenter, og fagdiskusjoner og vennskap som har blitt knyttet på instituttet, i Roma og på fagutflukter til Sicilia, Campania og ellers i Italia. Her er noen bilder fra instituttets fotoarkiv som viser spennvidden disse årene.

Publisert 5. mars 2019 15:42

Vår nye kollega fra 4. mars er Sam Hardy. Hans forskningsprosjekt om ulovlig handel med kulturminner i konfliktområder er en del av HEI prosjektet

Publisert 6. feb. 2019 10:09

UiO-prosjektet (der Det norske institutt i Roma er partner) arrangerer kulturarvdag torsdag 21. mars, kl. 12-15.30 i Georg Sverdrups hus. DniRs nye postdok Sam Hardy skal snakke om "Heritage propaganda from Eastern Europe to West Asia" på arrangementet.

Publisert 6. feb. 2019 09:59

Det norske institutt i Roma er en av prosjektpartnerne til kulturarvsprosjektet HEI som startet i januar 2019 og vil gå ut 2023. En av prosjektets forskere har arbeidsplass i Roma. Les mer om dette spennende prosjektet