Podkast 8: Påkledd protest

Påkledd protest er en historiepodkast om klesprotest blant kvinner. Vi diskuterer hvordan klær igjennom historien har blitt brukt til å vise misnøye og motstand i land som Iran, Japan og Norge.

Bildet kan inneholde: tekst, font.

I denne podkastepisoden diskuterer masterstudenter i historie hvordan klær igjennom historien har blitt brukt av kvinner for å vise misnøye til det politiske klimaet. Helene og Inger-Marit tar utgangspunkt i artikkelen «Å gjøre det tradisjonelle utradisjonelt» av sosialantropologen Kjersti Simonsen, og utforsker hvordan kvinner i Iran gjennom klær har klart å protestere mot landets strenge sosiale konvensjoner – noe som ellers ville ha medført store konsekvenser for kvinnene.

Helene tar diskusjonen videre til Japan, hvor hun belyser den japanske kawaii-subkulturens klesprotest mot det japanske samfunnets strenge sosiale normer.

Helt til sist, drøftes klesprotest i Norge, og Alina diskuterer kvinnesaksaktivisten Marie Høeg og hvordan hun utfordret samtidens kjønnsroller gjennom sin usedvanlige klespraksis.

Musikk fra freesound.org

Publisert 20. mai 2020 21:54 - Sist endret 16. juni 2023 11:08
About-image

Historie nå