Ingrid Halland

Norwegian version of this page
Room 511
Username
Visiting address Blindernveien 31 Georg Morgenstiernes hus 0313 OSLO
Postal address Postboks 1020 Blindern 0315 OSLO

Academic interests

art theory, architecture & design history, cybernetics, ontology, philosophy of technology, post-modernism, ecology, plastics, environmental history, post-structuralism, speculative realism, exhibition theroy

PhD-project

Error Earth: Displaying Deep Cybernetics in "The Universitas Project" and Italy: The New Domestic Landscape,1972 (defended June 2018)

Courses taught

Fall 2018: KUN2500/4500 - Current Topics in Art History: "Art and Criticism in the Anthropocene" 

Spring 2018: KUN2201/4201 - Design Culture: Ten Things

Background

Art Consultant & Curator at International Corporate Art, 2012-2014

Master's degree in art history/museology, University of Oslo, 2010-2012. MA thesis: Utstillingsreform : En studie av Jens Thiis og Hans Dedekams utstillingsstrategier for kunstindustrimuseer 1895-1905. [The Exhibition Reform: Jens Thiis and Hans Dedekam's Strategies of Display for Applied Arts Museums, 1895-1905]    

Awards

Winner of Design History Society's Essay Prize 2016 for the essay Designs on our Ultimate Environment: Gruppo 9999, Superstudio and the New Ontological Landscape.


http://www.backtothesustainablefuture.net 

Tags: Design og arkitektur, Art theory, Museums and Museology, Art History, Aesthetics, art historical methodology, Ontologi

Publications

  • Halland, Ingrid (2018). (V)endepunkt: Plastikk og plastisitet i 1972/3072, I: Peter Bjerregaard & Kyrre Kverndokk (red.),  Kollaps. På randen av fremtiden..  Dreyer Forlag A/S.  ISBN 9788282654234.  Kapittel 8.  s 109 - 119
  • Halland, Ingrid (2016). Hvor er nødutgangen? Spekulativ kunsthistorie i antropocen. Kunst og kultur.  ISSN 0023-5415.  99(4), s 208- 217 . doi: 10.18261/issn.1504-3029-2016-04-03 Full text in Research Archive.
  • Halland, Ingrid (2014). Fra system til kontekst: En utstillingsreform på tvers, I: Janne Werner Olsrud & Christine Snekkenes (red.),  Museologer på museum - Fra undring til kunnskap.  Novus Forlag.  ISBN 978-82-7099-786-2.  Kapittel 2.
  • Halland, Ingrid (2013). Systematikk og kulturhistorie: Jens Thiis, Hans Dedekam og debatten om en utstillingsreform. Kunst og kultur.  ISSN 0023-5415.  96(02), s 92- 103

View all works in Cristin

  • Halland, Ingrid (2018). (V)endepunkt. Kunst og tenkning etter postmodernismen.
  • Halland, Ingrid (2018). Error Earth: Displaying Deep Cybernetics in "The Universitas Project" and Italy: The New Domestic Landscape, 1972. Show summary
  • Halland, Ingrid (2018). 'Nothing better than a touch of ecology and catastrophe.' On Jean Baudrillard’s Attempt to Destroy the Environment, 1970.
  • Halland, Ingrid (2018). Why We Must Destroy the Environment.
  • Halland, Ingrid (2017). Air Conditions: A Discussion on Architectural Aerodynamics.
  • Halland, Ingrid (2017). Air-condition er vår tids eksistensielle betingelse. Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Halland, Ingrid (2017). Design og anti-design: Aktivisme, estetikk og politikk.
  • Halland, Ingrid (2017). En verden uten kontinuitet. Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Halland, Ingrid (2017). Hva er kunsthistorisk forskning? Om nyere tendenser i kunsthistoriefaget.
  • Halland, Ingrid (2017). Museum Without Walls. Kunstkritikk International Edition.
  • Halland, Ingrid (2017). Når kunst blir bevis. Kunstkritikk.no.  ISSN 1504-0925.
  • Halland, Ingrid (2017). Plastic: Physical and Metaphysical Destructiveness.
  • Halland, Ingrid (2016). (Re)working the Past, (Dis)playing the Future: The New Domestic Landscape, MoMA, 1972.
  • Halland, Ingrid (2016). Displaying the Future: A Journey Into the Unknown.
  • Halland, Ingrid (2016). Microenvironments, 1972: Eleven Episodes About an Uncertain Future.
  • Halland, Ingrid (2016). Museumsforteljingar: Vi og dei andre i kulturhistoriske museum. Sigrid Lien og Hilde Wallum Nielssen. Kunst og kultur.  ISSN 0023-5415.  98(3), s 191- 192 . doi: 10.18261/issn.1504-3029-2016-03-10
  • Halland, Ingrid (2016). Plastics and Plasticity: Gaetano Pesce in 1972, 2013 and 3000.
  • Halland, Ingrid (2016). ‘The Vegetable Garden’ at MoMA, 1972: An Eco-Survival Device for the Anthropocene.
  • Halland, Ingrid (2015). Norwegian Design, In  The Bloomsbury Encyclopedia of Design.  Bloomsbury Academic.  ISBN 9781472521576.  N entries.
  • Halland, Ingrid (2015). Power to the Object! Towards an Objectification of Exhibitions.
  • Halland, Ingrid (2015). Spekulativt om Snorre-tegninger. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Halland, Ingrid (2015). These machines are switched on.
  • Halland, Ingrid (2015). Ting og rom. Norvegiska Romá - Norske sigøynere på Oslo museum. Nordisk Museologi.  ISSN 1103-8152.  (1), s 142- 148
  • Halland, Ingrid (2015). Utstillingens iverksettelseskraft. Italy: The New Domestic Landscape, MoMA, 1972.
  • Halland, Ingrid (2015). What Can Theory Do?.
  • Halland, Ingrid (2013). Jens Thiis og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum som aktører i den europeiske utstillingsreformen.
  • Halland, Ingrid (2012). Utstillingsreform: Jens Thiis og Hans Dedekams utstillingsstrategier for kunstindustrimuseer.

View all works in Cristin

Published Jan. 15, 2015 12:02 PM - Last modified June 27, 2018 5:11 PM