Espen Schaanning
Professor
-
History of Ideas

Norwegian version of this page
Phone
+47 22856101
Mobile phone
+4795943656
+47 95943656
Room
GM 604
Username
Visiting address
Blindernveien 31
Georg Morgenstiernes hus
0313 OSLO
Postal address
Postboks 1020 Blindern
0315 OSLO
For more information, please see my Norwegian page.
Publications
- Schaanning, Espen (2020). Den offervillige fredssoldaten. Om å sublimere militære følelser. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 32(4), s 91- 114
- Schaanning, Espen (2020). Ekskluderende individualisme. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 32(1–2), s 176- 191
- Schaanning, Espen (2020). Om å se og bli sett. Speideruniformens semiotikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 32(1–2), s 89- 109
- Schaanning, Espen (2020). Pedagogikkens begrensninger. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 32(3), s 129- 142
- Schaanning, Espen (2019). Hamsterjulet. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 31(3), s 136- 151
- Schaanning, Espen (2018). Måling og mestring. Matematikkopplæring i barnehagen. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 30(1), s 75- 93
- Schaanning, Espen (2018). Speiderhumor. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 30(2), s 85-94, 96-99 : ill.
- Schaanning, Espen (2017). Prestasjonsskolen. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 29(3–4), s 157- 171
- Schaanning, Espen (2016). Den nye barnehageforståelsen. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(2), s 103- 113
- Schaanning, Espen (2015). Bør lovbrytere ha fri vilje?. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(1), s 117- 128
- Schaanning, Espen (2015). Drømmen om matematisk sikkerhet. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(4), s 111- 118
- Schaanning, Espen (2015). Hvis skolematematikken ikke fantes. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(4), s 85- 99 Full text in Research Archive.
- Schaanning, Espen (2015). Matematikk i mengder. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(2–3), s 192- 197
- Schaanning, Espen (2015). Militær oppdragelse. Da speiderbevegelsen kom til Norge. Tidsskrift for kulturforskning. ISSN 1502-7473. 14(2), s 26- 41 Full text in Research Archive.
- Schaanning, Espen (2015). Om å disiplinere tenkningen. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(1), s 134- 138
- Schaanning, Espen (2015). Om å komme i form i uniform : legenes rolle i norsk speiderbevegelse. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(2–3), s 41- 51 Full text in Research Archive.
- Schaanning, Espen (2015). Speiding og religion. Kirke og kultur. ISSN 0023-186X. (4), s 396- 418
- Schaanning, Espen (2019). Farvel til skolen. John Holt og skolekritikken på 1960- og 70-tallet. Scandinavian Academic Press. ISBN 978-82-304-0223-8. 499 s.
- Schaanning, Espen (2019). Modernitetens oppløsning. Sentrale skikkelser i etterkrigstidens idéhistorie. Scandinavian Academic Press. ISBN 978-82-304-0232-0. 325 s.
- Schaanning, Espen (2018). Til alle barns beste? Intervensjoner i skolefeltet. Kolofon forlag. ISBN 978-82-300-1779-1. 302 s.
- Aasgaard, Reidar; Krefting, Ellen Marie & Schaanning, Espen (red.) (2017). Grep om fortiden: Perspektiver og metoder i idéhistorie. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202565282. 301 s.
- Schaanning, Espen (2015). Barneridderne. Baden-Powell og den norske speiderbevegelsen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-48728-7. 651 s.
- Schaanning, Espen (2020). 130 år med skole – på tide å tenke nytt?.
- Schaanning, Espen (2020). En annen verden er mulig. Tidsskrift for samfunnsforskning. ISSN 0040-716X. 61(4), s 410- 413
- Schaanning, Espen (2020). Fredsbestrebelser. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 32(4), s 137- 144
- Schaanning, Espen (2020). Norges KFUK-KFUM-speidere. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
- Schaanning, Espen (2020). Norges speiderforbund. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
- Schaanning, Espen (2020). Pasifistisk tenkning. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 32(1–2), s 204- 207
- Schaanning, Espen (2020). Robert Baden-Powell. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
- Schaanning, Espen (2020). Skoleerfaringer. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 32(1–2), s 197- 201
- Schaanning, Espen (2020). Skoleløse liv. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 32(1–2), s 194- 197
- Schaanning, Espen (2020). Speiderbevegelsen. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
- Schaanning, Espen (2019). Arr 30 år – et tilbakeblikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 31(4), s 3- 7
- Schaanning, Espen (2019). Arr 30 år. Fra Arrs forunderlige historie.
- Schaanning, Espen (2019). Børn barn undervises hjemme? Skolekritikk, John Holt og hjemmeundervisning.
- Schaanning, Espen (2019). Farvel til skolen.
- Schaanning, Espen (2019). Foucault-filologi. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 31(3), s 156- 157
- Schaanning, Espen (2019). Om idéhistoriefagets nytte.
- Schaanning, Espen (2019). Oppdragende natur. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 31(1–2), s 170- 175
- Schaanning, Espen (2019). Pasifismer. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 31(4), s 109- 111
- Schaanning, Espen (2019). Prestasjonspressets pris. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 31(1–2), s 160- 166
- Schaanning, Espen (2019). Profittmakerne. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 31(4), s 104- 107
- Schaanning, Espen (2019). Skolen – et inkluderende fellesskap?.
- Schaanning, Espen (2019). Velkommen til dagfengselet. Klassekampen. ISSN 0805-3839. s 14- 15
- Schaanning, Espen (2018). Er dagens skole til alle barns beste?.
- Schaanning, Espen (2018). Lek og lær. Morgenbladet. ISSN 0805-3847. (24), s 54- 55
- Schaanning, Espen (2018). MIO, min MIO. Klassekampen. ISSN 0805-3839. s 14- 15
- Schaanning, Espen (2018). Makt og kunnskap. Noen poenger hos Foucault illustrert ved skolen som kunnskapsproduksjonsapparat.
- Schaanning, Espen (2018). Om å snakke sant. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 30(2), s 122- 131
- Schaanning, Espen (2018). Oppdragelse. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 30(1), s 1
- Schaanning, Espen (2018). Prestasjonsskolens ofre. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 30(2), s 132- 138
- Schaanning, Espen (2018). Til alle barns beste? Den nordiske modellen under press.
- Schaanning, Espen (2018). Til skolen for å siles ut. Klassekampen. ISSN 0805-3839. (197), s 12- 13
- Schaanning, Espen (2018). Virkelighetens fengsel. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 30(1), s 99- 103
- Aasgaard, Reidar; Krefting, Ellen Marie & Schaanning, Espen (2017). Grep om fortiden, I: Reidar Aasgaard; Ellen Marie Krefting & Espen Schaanning (red.), Grep om fortiden: Perspektiver og metoder i idéhistorie. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202565282. Innledning. s 11 - 13
- Schaanning, Espen (2017). Forsøket som løp ut i sanden. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 29(3–4), s 198- 200
- Schaanning, Espen (2017). Heldagsskolens pris. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 29(2), s 128- 135
- Schaanning, Espen (2017). Om å bruke Foucault: Fire metodestrategier, I: Reidar Aasgaard; Ellen Marie Krefting & Espen Schaanning (red.), Grep om fortiden: Perspektiver og metoder i idéhistorie. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202565282. Kapittel 5. s 87 - 100
- Schaanning, Espen (2017). Skolen og humaniora. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 29(1), s 87- 94
- Schaanning, Espen (2017). Skolens grep om barna. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 29(3–4), s 178- 187
- Schaanning, Espen (2017). Ånden som rår. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 29(1), s 95- 103
- Schaanning, Espen; Bekeng-Flemmen, Haakon; Britt Medalen, Nilsen & Rogne, Erlend (2017). Russland. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 29(3–4), s 1
- Schaanning, Espen (2016). Baden-Powell og den norske speiderbevegelsen.
- Schaanning, Espen (2016). Dagens skoletenkning. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(3–4), s 144- 150
- Schaanning, Espen (2016). Den store skolifiseringen. Klassekampen. ISSN 0805-3839. s 14- 15
- Schaanning, Espen (2016). Fra månesyke til psykose. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(2), s 116- 119
- Schaanning, Espen (2016). Giskes skolefilosofi. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(1), s 103- 113
- Schaanning, Espen (2016). Intellektuelle rebeller. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(3–4), s 164- 166
- Schaanning, Espen (2016). Krig og filosofi. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(1), s 118- 120
- Schaanning, Espen (2016). Matematikk til hverdags. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(2), s 121- 123
- Schaanning, Espen (2016). Matematikk, religion og politikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(1), s 120- 123
- Schaanning, Espen (2016). Med skylapper på. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(3–4), s 151- 157
- Schaanning, Espen (2016). Meningen med livet. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(3–4), s 1
- Schaanning, Espen (2016). Meninger om meningen med livet. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(3–4), s 166- 167
- Schaanning, Espen (2016). Skolematte til besvær. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
- Schaanning, Espen (2016). Skolens mål og mening. Molo idehistorisk studenttidsskrift. (1), s 30- 43
- Schaanning, Espen (2016). Skolerefleksjoner. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(2), s 123- 124
- Schaanning, Espen (2016). Statens redning. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(2), s 125- 127
- Schaanning, Espen (2016). Talltanker. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(1), s 114- 117
- Schaanning, Espen (2016). Tenkning om tenkning. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(2), s 119- 121
- Schaanning, Espen (2016). Tøyelige prinsipper. Tilsvar til Linda Gröning. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 28(1), s 88- 91
- Schaanning, Espen (2015). Alltid beredt – til hva?. Morgenbladet. ISSN 0805-3847. s 30- 31
- Schaanning, Espen (2015). Dammans dom. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(2-3), s 200- 201
- Schaanning, Espen (2015). Det håpløse fengslet. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(1), s 156- 158
- Schaanning, Espen (2015). Dommere til doms. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(4), s 125- 127
- Schaanning, Espen (2015). Fascisme på norsk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(4), s 121- 122
- Schaanning, Espen (2015). Foucault og kriminologien. Noen refleksjoner omkring en setning i Overvåkning og straff.
- Schaanning, Espen (2015). Hamsuns nazisme. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(1), s 144- 145
- Schaanning, Espen (2015). Heksejakt i nord. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(2–3), s 203- 205
- Schaanning, Espen (2015). Klok av regning?. Klassekampen. ISSN 0805-3839. s 14- 15
- Schaanning, Espen (2015). Ondskapens metafysikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(1), s 145- 147
- Schaanning, Espen (2015). Opprørets dynamikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(2–3), s 201- 202
- Schaanning, Espen (2015). Pisking og sivilisasjon. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(2–3), s 205- 206
- Schaanning, Espen (2015). Provokasjoner i det godes tjeneste. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(4), s 123- 125
- Schaanning, Espen (2015). Speiderbevegelsen og nasjonalsosialismen.
- Schaanning, Espen (2015). Speiderbevegelsens kompass. Klassekampen. ISSN 0805-3839. s 42
- Schaanning, Espen (2015). Speiding og nazisme. Dagensnæringsliv. s 28
- Schaanning, Espen (2015). Teori om teori. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(1), s 153- 154
- Schaanning, Espen (2015). Vi var med. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 27(1), s 147- 148
- Schaanning, Espen (2014). Akademikernes samfunnsansvar. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. 26(3–4), s 1
Published Dec. 14, 2010 2:55 PM
- Last modified Aug. 12, 2019 10:59 AM