Ingrid Lossius Falkum

Bilde av Ingrid Lossius Falkum
English version of this page
Telefon +47-22844838
Brukernavn
Besøksadresse Blindernveien 31 Georg Morgenstiernes hus 0313 OSLO
Postadresse Postboks 1020 Blindern 0315 OSLO

Forskning

Jeg forsker på språklig kommunikasjon, i skjæringspunktet mellom semantikk og pragmatikk. Jeg er interessert i hvordan barns pragmatiske ferdigheter utvikler seg og gjør dem i stand til å uttrykke sine egne intensjoner, og foreta slutninger om andres kommunikative intensjoner, på bakgrunn av deres ytringer. I 2015 startet jeg det fireårige forskningsprosjektet Acquiring Figurative Meanings: A Study in Developmental Pragmatics som undersøker barns evne til å forstå figurativ språkbruk i form av metonymi og ironi.

Jeg er også interessert i leksikalsk pragmatikk, hvordan ordbetydninger moduleres i konteksten de forekommer i. Doktoravhandlingen min i lingvistikk (University College London, 2011), veiledet av Robyn Carston, tar for seg semantikken og pragmatikken til flertydige ord (polysemi), som analyseres innenfor Sperber og Wilsons relevansteoretiske rammeverk. Postdoktorprosjektet Metonymi i kontekst og kommunikasjon bygget videre på dette arbeidet, men fokuserte nærmere på metonymi (Proust står i bokhylla, Bord 13 har akkurat satt seg), og hadde som mål å utvikle en kognitivt plausibel teori om hvordan vi forstår slike utsagn i kommunikasjon med hverandre.

Høyere utdanning

2011: PhD Linguistics, University College London.

2005: MA Pragmatics, University College London.

2004: MA Fransk språk, Universitetet i Oslo.

Stipend 

2020-2025: ERC Starting Grant, Horizon 2020.

2015-2019: Unge forskertalenter, FRIPRO, Norges Forskningsråd.

2011-2015: Personlig postdoktorstipend, FRIPRO, Norges Forskningsråd.

2006-2009: Personlig doktorgradsstipend, FRIPRO, Norges Forskningsråd.

 

Kommende artikler og artikler under utarbeidelse

"Metonymy and relevance." Under utarbeidelse. (med Deirdre Wilson)

"Speaking ironically: Does tone of voice influcence children's understanding?". Under utarbeidelse. (med Franziska Köder)

"Polysemy". Commissioned entry for Oxford Research Bibliography of Linguistics. Oxford University press. (med Agustín Vicente)

"The pragmatics of possession: A corpus study of English prenominal possessives. Revidert. (med Julia Kolkmann)

 

Redigerte tidsskriftutgaver

Falkum, I. L. & Köder, F. Red. (kommende 2019). The Acquisition of Figurative Meanings. Temanummer av Journal of Pragmatics.

Falkum, I. L. & Vicente, A. Red. (2015). Polysemy: Current Perspectives and Approaches. Temanummer av Lingua 157.

Falkum, I. L. & Kjøll, G. Red. (2014). Kognitiv pragmatikk og relevansteori. Temanummer av Norsk Lingvistisk Tidsskrift 32(2).

Annet

Jeg er medlem av Akademiet for yngre forskere (2017-2021) og representerte de midlertidig vitenskapelig ansatte i Universitetsstyret i to perioder (2017-2018 og 2018-2019).

Emneord: Filosofi

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Falkum, Ingrid Lossius (2019). Count-mass polysemy: A pragmatic perspective.
  • Köder, Franziska & Falkum, Ingrid Lossius (2019). Speaking ironically: Does tone of voice influence children's understanding?.
  • Bratland-Sanda, Solfrid; Blikstad-Balas, Marte; De Moor, Katrien; Eriksen, Marianne Hem; Falkum, Ingrid Lossius; Holmen, Heidi & Aronsen, Jan Magnus (2018). Akademia må satse på undervisningskarrierer. Khrono.no.  ISSN 1894-8995.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2018, 11. mars). Barn og ironi. [Radio].  NRK Språkteigen.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2018, 20. mars). Fire år og ironisk. [Internett].  NRK Kultur.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2018). Sats på de midlertidig ansatte!. Uniforum.  ISSN 1891-5825.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2018). Children's understanding of the ironical tone of voice: Evidence from eye-tracking and picture selection.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2018). Figurative language acquisition: evidence from eye-tracking and picture selection.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2018). Figurative language development: Evidence from eye-tracking and picture selection.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2017). Ten years of linguistic agency: Lexical and developmental pragmatics..
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2017). Acquiring figurative meanings: Irony and epistemic vigilance.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2017). Metonymy and irony acquisition: Evidence from eye-tracking and picture selection.
  • Falkum, Ingrid Lossius; Köder, Franziska & Mascaro, Olivier (2017). Acquiring figurative meanings: A study in developmental pragmatics.
  • Helganger, Line Sjøtun & Falkum, Ingrid Lossius (2017). Om utviklingen av en pragmatisk kompetanse.
  • Köder, Franziska & Falkum, Ingrid Lossius (2017). Acquiring figurative meanings: Evidence from eye-tracking.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2016). Acquiring figurative meanings: What are the questions?.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2016). Metonymic reference in early language development.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2016). Children's comprehension of metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2016). Children's comprehension of metonymy: The role of metalinguistic awareness.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2016). Children's processing of metonyms: Evidence from eye movements and picture selection.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2016). Saying that p when not p: Learning to distinguish different communicative intentions.
  • Falkum, Ingrid Lossius; Recasens, Marta & Clark, Eve V. (2016). On the acquisition of metonymy.
  • Köder, Franziska & Falkum, Ingrid Lossius (2016). Children’s processing of metonyms: Evidence from eye movements and picture selection.
  • Köder, Franziska & Falkum, Ingrid Lossius (2016). Children’s processing of metonyms: Evidence from eye movements and picture selection.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2015). A pragmatic approach to 'book'-type polysemy.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2015). Metonymy as a referential device in language acquisition.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2015). On the acquisition of metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2015). Polysemi i skjæringspunktet mellom semantikk og pragmatikk.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Wilson, Deirdre (2015). Acquiring metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Wilson, Deirdre (2015). Acquiring metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Wilson, Deirdre (2015). The Pragmatics of Metonymy: A developmental perspective.
  • Wilson, Deirdre & Falkum, Ingrid Lossius (2015). Explaining metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2014). Acquiring reference: the case of metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Recasens, Marta (2014). On the acquisition of metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Recasens, Marta (2014). Young children's skill with metonymy.
  • Kolkmann, Julia & Falkum, Ingrid Lossius (2014). English possessives: A semantic or pragmatic phenomenon?.
  • Kolkmann, Julia & Falkum, Ingrid Lossius (2014). Genitive semantics revisited: the case of English pre-nominal possessives.
  • Wilson, Deirdre & Falkum, Ingrid Lossius (2014). Metonymy and relevance.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Kjøll, Georg (2013). Stadier i pragmatisk utvikling.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Nome, Astrid (2013). Mot en ny saussurisme?. Agora : Journal for metafysisk spekulasjon.  ISSN 0800-7136.  (3-4), s 262- 269
  • Falkum, Ingrid Lossius & Recasens, Marta (2013). On the acquisition of metonymy.
  • Fløgstad, Guro Nore & Falkum, Ingrid Lossius (2013). Diachrony and procedural meaning. The case of the Rioplatense Preterit.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2012). Systematic polysemy: A pragmatic perspective.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2012). The problem of polysemy: A pragmatic approach.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2012). Where does polysemy come from?.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011). A pragmatic account of 'logical metonymy'.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011). A pragmatic account of systematic polysemy.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011, 27. mai). Kan dette huset snakke?. [Internett].  NRK Kultur.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011, 29. mai). Kan en kyllingsalat bli utålmodig?. [Radio].  NRK Språkteigen.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011). Language, theory of mind, and inferential communication: solving the problem of polysemy motivation?.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011). Systematic polysemy and the count-mass distinction.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011). The Semantics and Pragmatics of Polysemy: A Relevance-Theoretic Account.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2010). Polysemy: A View from Relevance Theory.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2009). A pragmatic solution to the polysemy paradox.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2009). Polysemy: Lexically governed or pragmatically inferred?.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2009). Pragmatics and polysemy.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2008). Polysemy: lexically governed or pragmatically inferred?.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2006). Contrastive Lexical Pragmatics: A relevance-theoretic approach to lexical narrowing and broadening in English and Norwegian original texts and translations.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2005). Clefts in a cross-linguistic perspective: a contrastive study of French and Norwegian original texts and translations.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 1. juli 2014 16:53 - Sist endret 10. sep. 2019 10:46

Prosjekter

Forskergrupper