Gratis begynnerkurs i norsk for utlendinger

Utlendinger som ikke kan et ord norsk kan nå få lære det grunnleggende i et gratis nettkurs fra språkeksperter ved Universitetet i Oslo.

Bildet kan inneholde: samfunnet, samtale.

Kurset følger en gruppe internasjonale studenter gjennom hverdagen i Oslo. (Bilde fra kursvideo.)

Nærmere 10 000 personer fra hele verden har meldt seg på språkkurset Introduction to Norwegian. Dette er et gratis kurs for alle som ønsker å delta, en såkalt MOOC (Massive Open Online Course).

Ved å gjøre en innsats minst fem timer i uken gjennom fire uker, skal deltagerne kunne lære grunnleggende norsk språk og kultur. Kurset starter 16. januar og er åpent for påmelding.

• Pressemelding: UiO åpner gratis nettkurs i norsk for utlendinger

Looking for a troll?

"Are you planning on going to Norway to study, travel or work? Are you interested in Norwegian culture? Are you looking for the key to the Scandinavian Model? Or a troll to marry?" Selv om kurset hovedsakelig er rettet mot utenlandske studenter, passer det også for mange andre, blant annet for dem som vil finne seg et troll, ifølge teksten på startsiden.

I filmene som utgjør mye av lærestoffet i kurset, treffer vi noen internasjonale studenter som alle studerer på Blindern. I løpet av kurset følger vi dem i deres daglige liv på campus. Kanskje er det samtaler som dette kan hjelpe noen på veien til å finne «a troll to marry»:

"– Hei, så fint å møte deg her. Hvordan går det?
– Takk, bra. Og med deg?
– Bare bra."

– Introduction to Norwegian krever ingen forkunnskaper. Her lærer deltakerne språk gjennom å se filmer, gjøre grammatikkøvelser og øve uttale. Til slutt kan de praktisere sine nye språkferdigheter med en chatbot, en chattemaskin, kan vi kanskje kalle det, sier Erik Juriks. Han er prosjektleder for kurset og universitetslektor ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier.

Prosjektleder Erik Juriks (til venstre) er overbevist om at kurset vil komme til nytte for både internasjonale studenter og for flyktninger og asylsøkere. Her er han sammen med universitetslektor Roger Solberg, en av de andre kursansvarlige. (Foto: Audun Bjerknes, UiO)

Nok til å føre dagligdagse samtaler

Deltakerne kan forvente å lære norsk på et begynnernivå, altså helt grunnleggende ferdigheter, men samtidig er kurset omfattende nok til å være en god basis for videre norsklæring. De vil lære grunnleggende ordstilling, verb i fortid, framtid og nåtid, refleksive verb, bøying av substantiv, pronomen, eiendomsord og en del annet. I tillegg inneholder kurset uttaleøving.

Lær norsk på MOOC. Første kurs starter 16. januar.

Etter kurset skal deltagerne kunne klare å forstå og delta i enkle samtaler om dagligdagse tema eller kunne spørre om ting i butikken.

– Vi håper kurset vil fungere som en praktisk og sosial døråpner, sier Juriks

Selv om det er flere tusen påmeldte, noe som er vanlig for en MOOC, er det vanligvis langt færre som kommer i mål. En forklaring er at det er lite som binder deltagerne til en MOOC, det er gratis, og ingen passer på om du gjør noe.

Erik Juriks og de andre kursansvarlige vil være aktivt tilstede i kommentarfeltene i løpet av kurset, men de kan ikke gi individuell oppfølging.

Internasjonale studenter på venteliste

Introduction to Norwegian vil bli en integrert del av tilbudet om norskopplæring til internasjonale studenter ved Universitetet i Oslo. Avdelingen Norsk for internasjonale studenter (NORINT) håper dette vil gi bedre kapasitet på emner som allerede har lange ventelister.

– En del av begynnerkursene i norsk har relativt høyt frafall, særlig av studenter som er på korte utvekslingsopphold ved Universitetet i Oslo. Noen har rett og slett ikke kapasitet til å følge et intenst språkkurs i tillegg til flere andre emner. Et forenklet tilbud vil passe godt for studenter som er i Norge ett semester, forklarer Juriks.

Han tror at kurset vil inspirere flere internasjonale studenter til å velge Universitetet i Oslo.

Akademisk dugnad for flyktninger

• Les også Rektors blogg: Norsk til nyankomne: Et ledd i akademisk dugnad for flyktninger

Begynnerkurset i norsk er også utviklet som en del av den akademiske dugnaden som Universitetet i Oslo tok initiativ til høsten 2015, som en respons på flyktningkrisen i Europa. Dugnaden skal gjøre det enklere for flyktninger og asylsøkere med høyere utdannelse å planlegge videre studier og arbeid i Norge.

– Vi har utviklet kurset med tanke på at flyktninger skal kunne benytte tilbudet ansett hvor de er, slik at de slipper å vente med å komme i gang med organisert norskopplæring. Vi håper også at kurset kan bli en viktig ressurs for den frivillige norskopplæringen som gis til flyktninger rundt om i Norge, sier Juriks.

"Introduction to Norwegian" utviklet av NORINT-avdelingen ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier i samarbeid med Seksjon for digitale medier i læring (DML) hos Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT).

Av Alf Øksdal
Publisert 11. jan. 2017 12:02 - Sist endret 1. juli 2022 13:31