Disputas: Den rumenske Ibsen er kosmopolitisk

Master Gianina Druta vil den 26. juni forsvare sin avhandling Ibsen at the Theatrical Crossroads of Europe: A Performance History of Henrik Ibsen’s plays on the Romanian stages (1894-1947) for graden ph.d.

Bildet kan inneholde: skjerf, ansikt, hår, hud, leppe.

For hundre år siden møttes en multi-språklig og tragisk fru Alving, en latinsk og samfunnsnedbrytende Dr. Stockmann, og en Peer Gynt en travesti ved et veikryss mellom øst, vest, nord og sør på den kosmopolitiske rumenske teaterscenen. Her ble Ibsens mange europeiske ansikter møtt med en mottagelse som utviklet seg til en ekstraordinær kunstnerisk mangfoldighet som motstod den estetiske smeltedigelen.

I doktoravhandlingen Ibsen at the Theatrical Crossroads of Europe: A Performance History of Henrik Ibsen’s plays on the Romanian stages (1894-1947) undersøker Gianina Druta flere elementer som påvirket Henrik Ibsens tidlige teaterhistorie på de rumenske scenene mellom 1894 og 1947.

Ibsens teaterstykker ble ikke fremført med stor frekvens i Romania, men historiske kilder peker på den betydelige effekten av dramaturgien hans på den nasjonale skuespill- og iscenesettelsespraksis i landet. Ved å utforske denne motsetningen avslører avhandlingen det estetiske mangfoldet av produksjoner av franske, italienske, tyske, ungarske og jiddiske teaterkompanier på turné som spilte for et flerspråklig publikum innenfor de flytende rumenske grensene.  

Avhandlingen fremhever konflikten mellom kommersielle, nasjonalistiske og estetiske krefter i det desentraliserte rumenske teateret og analyserer tidlige eksperimenter av rumenske stjerneskuespillerne i stykker som Gengangere og En folkefiende.

Studiet konkluderer med at den rumenske Ibsen-tradisjonen ikke flettet sammen utenlandske og lokale elementer til et hybridprodukt. Tvert imot motarbeidet den rumenske Ibsen-produksjonen før 1947 hybridisering og kategorisering. Den oppmuntret til mangfold og tolkningsfrihet og bevarte dermed kreativ åpenhet.

Prøveforelesning

 Oppgitt emne: “Potentials and challenges of combining historiographical methods, digital humanities and literary/theatre studies”

 

Disputas

Gianina Druta gjennomførte en vellykket disputas 26. juni 2020.

Bedømmelseskomité

  • Førsteamanuensis Oana Anca Dubalaru, University of Bucharest
  • Førsteamanuensis Ellen Karoline Gjervan, Dronning Mauds Minne Høgskole
  • Førsteamanuensis Giuliano D'Amico, Universitetet i Oslo  (Komiteens administrator)

Disputasleder

Veiledere

  • Professor Frode Helland, Universitetet i Oslo
  • Professor Sanda Tomescu Baciu, Babes-Bolyai University, Cluj-Napoca

 

Vil du få oppdateringer om forskning fra Det humanistiske fakultet på e-post en gang i måneden? Abonner på vårt nyhetsbrev!

 

Emneord: Disputaser ved HF
Publisert 12. juni 2020 15:12 - Sist endret 5. feb. 2021 12:25