English version of this page

Maria Garraffa - Bilingualism and minority languages: integrating context of use with linguistic variables.

Maria Garraffa er førsteamanuensis ved Heriot - Watt University i Edinburgh, hvor hun underviser i språktilegnelse og språkvansker. I samarbeid med ledende forskere på feltet, inkluderer forskningen hennes utvikling av den første britiske psykologiske testen for å vudere lesning hos voksne med språkvansker, og en modell for å undersøke språkvansker hos barn og hos voksne med afasi etter slag. Forskningen hennes på flerspråklighet er fokusert rundt viktigheten av tidlig andrespråkstilegnelse hos innvandrere og personer som snakker nedarvingsspråk. Maria Garraffa er direktør for The language across lifespan lab, med base i Edinburgh og Malaysia.  Foredraget holdes på engelsk, og nedenfor følger et kort sammendrag - også på engelsk. 

Bildet kan inneholde: klær, ansikt, hår, øyenbryn, panne.

The language experience of children and adults growing up with minority languages is subject to considerable variation, both in terms of input quantity and quality. Speakers acquiring a minority language are exposed to less variety of input, growing up in a smaller linguistic community and with fewer occasions to use the language in everyday life. Despite this poverty of input, most speakers are successfully learning the language and exhibit similar language acquisition in the dominant language as monolinguals.

In this talk I will discuss recent data coming from an investigation of language and cognitive skills in Sardinian/Italian children and adults and Gaelic/English young adults, presenting evidence from speakers with different language experiences. It will be discussed in detail how syntactic structures could guide the investigation of cognitive functions, as in the case of an exclusive oral-language acquisition, and the effect of syntactic structures on verbal working memory and on syntactic processing.

Publisert 6. jan. 2020 16:28 - Sist endret 6. jan. 2020 16:28