Grammatikk i den tospråklige hjernen

Postdoktor Gözde Mercan ved Senter for flerspråklighet kommer til Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse 28. mai for å holde foredraget "The representation of (morpho-)syntax in bilingual minds".

Gözde Mercan (Foto: Nadia Frantsen)

Gözde Mercan har doktorgraden sin fra Middle East Technical University i Ankara, og hun har vært postdoktor ved Senter for flerspråklighet (MultiLing) siden våren 2014. Hun forsker på morfosyntaktisk utvikling hos voksne innlærere av tyrkisk, og på hvordan grammatiske strukturer er representert mentalt hos flerspråklige.

Gözde er medlem av forskergruppen for klinisk lingvistikk og språktilegnelse. Under følger et kort sammendrag for foredraget hun skal holde 26. mars. Foredraget vil holdes på engelsk.

The representation of (morpho-)syntax in bilingual minds

This study investigates the general question of whether the grammars of the two languages spoken by bilinguals are distinct or shared in the minds of these speakers. To address this question, a well-established psycholinguistic phenomenon called “structural priming” is employed cross-linguistically. Structural priming (Bock, 1986; Pickering & Ferreira, 2008) is the facilitation in the processing of a grammatical form due to repetition. If the processing of a structure (for instance: a passive form) in one language, primes the use of the same structure in the other language of the bilingual, this would provide evidence for the shared representation view. In this talk, the structural priming method will be introduced along with a discussion of how it can constitute a rich source of information for studies on the mental representation of language. Specifically, the design of a cross-linguistic priming experiment in Turkish-Norwegian and English-Norwegian bilinguals will be presented.

 

References:

Bock, J. K. (1986). Syntactic persistence in language production. Cognitive Psychology, 18, 355-387.

Pickering, M. J. & Ferreira, V. S. (2008). Structural Priming: A Critical Review. Psychological Bulletin, 134 (3), 427-459.

Emneord: Andrespråkstilegnelse, Flerspråklighet
Publisert 2. feb. 2015 16:27 - Sist endret 27. mai 2019 13:19