Normer for tilegnelsesalder på 25 språk

Stipendiat Magdalena Łuniewska ved Universitetet i Warszawa vil presentere normer for tilegnelsalder for 299 ord på tvers av 25 ulike språk.

Magdalena Łuniewska

Magdalena Łuniewska er stipendiat ved Psykologisk fakultet ved Universitetet i Warszawa, hvor hun forsker på språktilegnelse, særlig ordforråd, hos enspråklige og flerspråklige barn. Magdalena har vært sentral i konstruksjonen av det nye kartleggingsverktøyet Cross-linguistic lexical tasks (CLTs), og hun samarbeider med forskergruppen for klinisk lingvistikk og språktilegnelse gjennom prosjektet Polsk-norske tospråklige barn: leksikalsk utvikling.

På Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse vil hun presentere resultatene fra en studie av subjektiv tilegnelsesalder, et mål på hvor gammel man tror man var da man lærte et gitt ord. Dette målet har vist seg å ha en effekt på hvor raskt og nøyaktig vi prosesserer ord, og det er blant annet inkludert i den norske databasen Ordforrådet.

Foredraget er åpent for alle, og vil holdes på engelsk. Under følger et sammendrag.

Ratings of age of acquisition of 299 words across 25 languages - Is there a cross-linguistic order of words?

I will present a new set of subjective Age of Acquisition (AoA) ratings for 158 nouns and 141 verbs (299 early words) in 25 languages from 5 language families. I will compare the AoA ratings across all languages by contrasting them in pairs and show striking consistency in the order of ratings. Then the data will be presented (1) to analyse how the demographic characteristics of participants influence AoA estimations; (2) to assess differences caused by the exact form of target question; (3) to compare ratings obtained in our study to previous ones; and (4) to assess reliability of our study by comparison with quasi-objective AoA norms derived from MacArthur-Bates Communicative Development Inventories.

Publisert 3. feb. 2015 17:08 - Sist endret 16. mars 2020 22:35