Helene Killmer-Rumpf

Stipendiat - Lingvistikk
Bilde av Helene Killmer-Rumpf
English version of this page
Mobiltelefon +47 939 54 136
Rom HW 125
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels vei 36 Henrik Wergelands hus 0313 OSLO
Postadresse Postboks 1102 Blindern 0317 OSLO
Andre tilknytninger Det humanistiske fakultet (Student)

Bakgrunn

Jeg er oppvokst i Tyskland. Etter at jeg studerte Speech Therapy, Linguistics og Speech and Language Pathology i Nederland og Sørafrika, jobbet jeg som logoped, foreleser og forskningsassistent i Nederland, Sveits og Tyskland. Jeg får energi av Pilates og svømming. For å slappe av leser jeg moderne og klassisk litteratur, og jeg benytter Feldenkraismetoden. Kulturelle aktiviteter som teater- og museumsbesøk er også viktige kilder til inspirasjon.

For meg som logoped er et av de viktigste målene for min forskning å kunne bedre kommunikasjonsevnen. Derfor forsker jeg på kommunikative evner og svekkelser hos personer med afasi. Afasi er en ervervet språkvanske, som regel en følge av slag. Afasi påvirker evnen til å produsere og forstå språk og evnen til å lese og skrive.

Project description

With my PhD project, I aim to gain a better understanding of the interactive organization of

Participation in conversations by persons with aphasia.

I explore this with empirical data collected from German face-to-face interactions of couples where one of the participants suffers from aphasia. The method used is Conversation Analysis. The data originate from a corpus stored in the data bank AphaDB provided by Prof. Dr. Auer (University of Freiburg, Germany) and Dr. Angelika Bauer (School of Speech and Language Therapy, Freiburg).

Prof. Dr. Jan Svennevig  (University of Oslo) and Dr. Suzanne Beeke (University College London) supervise my project.

 

Teaching

Speech therapy for persons with a developmental disability (fall 2010 and fall 2012)

Speech therapy and bilingualism (spring 2011 and spring 2012)

 

Collaborations

COPACA - Communicatie en participatie bij chronische afasie

MemoGram - Grammar and memory: evidence from agrammatic aphasia and probable Alzheimer's disease in German, Italian and Greek

LOLA – the Laboratory for Oral Language Acquisition

Emneord: Klinisk lingvistikk, Afasi, Samtaleforskning, Psykolingvistikk

Publikasjoner

  • Killmer, Helene; Beeke, Suzanne & Svennevig, Jan (2021). Collaborative storytelling with a person with aphasia - Promoting agency in a multiparty interaction. Journal of Interactional Research in Communication Disorders.  ISSN 2040-5111.
  • Noiray, Aude; Popescu, Anisia; Killmer, Helene; Rubertus, Elina; Krüger, Stella & Hintermeier, Lisa (2019). Spoken Language Development and the Challenge of Skill Integration. Frontiers in Psychology.  ISSN 1664-1078.  10 . doi: 10.3389/fpsyg.2019.02777 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Fyndanis, Valantis; Capasso, Rita; Killmer, Helene; Malefaki, Sonia; Miceli, Gabriele & Grohmann, Kleanthes (2020). Sentential negation in German and Italian agrammatic aphasia.
  • Killmer, Helene; Svennevig, Jan & Beeke, Suzanne (2019). Joint planning talk.
  • Killmer, Helene; Svennevig, Jan & Beeke, Suzanne (2019). Joint planning talk in conversations of persons with aphasia.
  • Fyndanis, Valantis; Miceli, Gabriele; Semenza, Carlo; Capasso, Rita; Christidou, Paraskevi; De Pellegrin, Serena; Gandolfi, Marialuisa; Killmer, Helene; Messinis, Lambros; Papathanasopoulos, Panagiotis; Panagea, Eugenia; Smania, Nicola; Burchert, Frank & Wartenburger, Isabell (2017). (Morpho)syntactic production in agrammatic aphasia: Testing three hypotheses within a cross-linguistic approach..
  • Killmer, Helene (2017). Collaborative storytelling in conversations of persons with aphasia.
  • Killmer, Helene (2017). Repetition as a resource in conversations of a person with aphasia.
  • Killmer, Helene (2017). Repetition as a resource in conversations of a person with aphasia.
  • Varlokosta, Spyridoula; Efstratiadou, Eva; Wartenburger, Isabell; Burchert, Frank; Killmer, Helene; Chatziantoniou, Lina; Potagas, Constantin & Fyndanis, Valantis (2017). Morphosyntactic production in Greek-German bilingual agrammatic aphasia: A case study..
  • Fyndanis, Valantis; Arcara, Giorgio; Arfani, Dimitra; Burchert, Frank; Burgio, Francesca; Cagnin, Annachiara; Capasso, Rita; Christidou, Paraskevi; Gandolfi, Marialuisa; Killmer, Helene; Maculan, Anna; Messinis, Lambros; Miceli, Gabriele; Palla, Fabio; Panagea, Eugenia; Papageorgiou, Sokratis; Papathanasopoulos, Panagiotis; De Pellegrin, Serena; Semenza, Carlo; Smania, Nicola; Varlokosta, Spyridoula & Wartenburger, Isabell (2016). Time reference in agrammatic aphasia and probable Alzheimer’s disease: A cross-linguistic test of the PAst DIscourse LInking Hypothesis.. Frontiers in Psychology.  ISSN 1664-1078. . doi: 10.3389/conf.fpsyg.2016.68.00097
  • Fyndanis, Valantis; Arcara, Giorgio; Arfani, Dimitra; Burchert, Frank; Burgio, Francesca; Cagnin, Annachiara; Capasso, Rita; Christidou, Paraskevi; Gandolfi, Marialuisa; Killmer, Helene; Maculan, Anna; Messinis, Lambros; Miceli, Gabriele; Panagea, Eugenia; Palla, Fabio; Papageorgiou, Socratis; Papathanasopoulos, Panagiotis; De Pellegrin, Serena; Semenza, Carlo; Smania, Nicola; Varlokosta, Spyridoula & Wartenburger, Isabell (2016). Time reference in agrammatic aphasia and probable Alzheimer’s disease: A cross-linguistic test of the PAst DIscourse Linking Hypothesis..
  • Fyndanis, Valantis; Miceli, Gabriele; Semenza, Carlo; Christidou, Paraskevi; Killmer, Helene; Capasso, Rita; Burchert, Frank; De Pellegrin, Serena; Gandolfi, Marialuisa; Smania, Nicola; Messinis, Lambros; Papathanasopoulos, Panagiotis; Panagea, Eugenia; Papageorgiou, Sokratis; Varlokosta, Spyridoula & Wartenburger, Isabell (2016). Time reference in Greek, Italian and German agrammatic aphasia: A test of the PAst DIscource Linking Hypothesis..
  • Killmer, Helene; Frankel, Tali & Penn, Claire (2015). A study of repetition in the conversation of persons with aphasia.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 14. okt. 2016 13:52 - Sist endret 5. mai 2021 11:29

Prosjekter

  • Participation in conversations by persons with aphasia