Oliwia Szymanska

Bilde av Oliwia Szymanska
English version of this page
Mobiltelefon +47-22856943
Rom HW333
Treffetider etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels vei 36 Henrik Wergelands hus 0313 Oslo
Postadresse Postboks 1102 Blindern 0317 Oslo

Bakgrunn

Oliwia Szymanska er førstelektor ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier. Hun har doktorgrad fra Adam Mickiewicz Universitet i Poznan, Polen. Tidligere var hun postdoktor ved Senter for flerspråklighet - MultiLing og førstelektor i norsk som andrespråk ved universitetet i Oslo. Før hun  flyttet til Norge,  hadde hun stilling som førsteamanuensis og leder for seksjonen for norsk filologi ved SWPS University of Social Sciences and Humanities i Warszawa. I flere år har hun også drevet med norskopplæring innenfor spesialisthelsetjenesten, har publisert undervisningsmateriell og utarbeidet språkferdighetstester. Oliwia forsker på ulike aspekter ved språkslæring i voksne andrespråksbrukere. Aktuelt fokuserer hun på kommunikasjon i flerspråklig helsetjeneste og utforsker hvordan vellykkede språklige praksiser kan inkorporeres og stimuleres i  språkopplæring.

Forskningsinteresser

Jeg er interessert i ulike aspekter ved andrespråkslæring hos voksne. Jeg har analysert tilegnelse og bruk av norsk, primært blant polske innlærere, med både kvantitative og kvalitative tilnærminger. Etter fullførte masterstudier har jeg konsentrert meg om tverrspråklig påvirkning og den innflytelsen den har på oss når vi produserer eller blir utsatt for et andrespråk.

I min doktorgradsavhandling fordypet jeg meg i analysen av konseptualisering av rom som ligger til grunn for distribusjon av preposisjoner. Deretter flyttet jeg fokuset over på forståelsen av metaforiske uttrykk på andrespråk og utforsket ekvivalens på tvers av språk samt betingelser som er nødvendig for framvekst og operasjonalisering av L1-L2-forbindelsen.

Videre konsentrerte jeg meg om tilegnelse og bruk av metaforiske uttrykk blant norskinnlærere. Dette innebar å analysere faktorene som støtter gjenfinning og retensjon av metaforiske uttrykk, samt mekanismer som ligger til grunn for produksjonen.

Under mitt postdoktorprosjekt ved MultiLing - senter for flerspråklighet undersøkte jeg kommunikasjon i helsevesenet, hvor hovedmålet var å identifisere vellykkede praksiser som bidrar til bærekraftig kommunikasjon. Jeg ønsket å utforske hvordan disse praksisene kan benyttes og øves i språkopplæring før leger begynner sin jobb i utlandet. Bruken av figurativt språk i lege-pasientsamtaler har fått en spesiell plass i min forskning.

Faglige kompetanseområder

  • Andrespråkslæring og - undervisning
  • Andrespråksksteorier
  • Norsk som andrespråk/fremmedspråk
  • Språk for spesifikke formål/fagspråk
  • Kommunikasjon i flerspråklig helsetjeneste

Undervisning

NOAS 1100 Innføring i norsk som andrespråk

NOAS 2101  Norsk språkstruktur i et andrespråksperspektiv

NOAS 2102 Andrespråksundervisning og andrespråkslæring

NOAS 2105 Skriftkyndighet i et andrespråksperspektiv: lesing og skriving

NOAS 4101 Andrespråksforskning i faghistorisk lys

NOAS 4103 Grammatiske emner i et andrespråksperspektiv

NOAS 4190  Masteroppgave i norsk som andrespråk 

NOR 3090  Bacheloroppgave i nordisk                      

LING1109   Fleirspråklegheit                           

MULTI4190  Master's Thesis in Multilingualism 

NORINT0110 Norsk for internasjonale studenter

NORINT0114 Norsk for internasjonale studenter

Medlemskap

Next Generation Literacies (Medlem 2024-)

Emneord: Andrespråkslæring, Andrespråksundervisning, Kommunikasjon i flerspråklig helsetjeneste, Kommunikasjon i spesialisthelsetjeneste, Norsk for helsepersonell, Figurativt språk, Metaforiske uttrykk i andrespråk

Publikasjoner

  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2023). Er å holde hodet kaldt det samme som å (be)holde kaldt blod? Metaforiske uttrykk i norsk og polsk – forståelse og ekvivalens. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 39(1). Fulltekst i vitenarkiv
  • Szymanska, Oliwia & Janik, Marta Olga (2022). I en vev av tempus: Tempusbruk i norsk som andrespråk hos en voksen polsk innlærer. I Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne & Gujord, Ann-Kristin Helland (Red.), Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. Alvheim og Eide Akademisk forlag. ISSN 978-82-93690-12-2. s. 87–108.
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2022). Å skyte seg selv i foten eller i kneet? Forståelse og produksjon av metaforiske uttrykk i norsk når førstespråket er polsk. I Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne & Gujord, Ann-Kristin Helland (Red.), Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. Alvheim og Eide Akademisk forlag. ISSN 978-82-93690-12-2. s. 109–134.
  • Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2022). Griper polske studenter poenget på norsk? Forståelse av metaforiske uttrykk blant norskstuderende i Polen. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. ISSN 0809-9227. doi: 10.18261/nordand.17.2.1.
  • Tomson, Annely; Szymanska, Oliwia & Hagen, Kristin (2021). NORINT-korpuset – et elektronisk innlærerkorpus til bruk i andrespråksforskning. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 37(1–2/2021), s. 235–257. Fulltekst i vitenarkiv
  • Golden, Anne; Jensen, Bård Uri & Szymanska, Oliwia (2021). Flervalgstester i studier av metaforforståelse blant norskinnlærere. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 37(1-2/2021), s. 107–132. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Szymanska, Oliwia (2024). Transfer of L1 practices in migrant physicians.
  • Szymanska, Oliwia (2024). Teaching advanced language to doctors with a foreign background. From research to practical application .
  • Szymanska, Oliwia (2024). With scalpel in hand. Teaching advanced Norwegian to doctors with a foreign background - from research to practical application.
  • Szymanska, Oliwia (2023). Językowy kalejdoskop norweskiej służby zdrowia. Skuteczne praktyki komunikacyjne polskich lekarzy specjalistów.
  • Opsahl, Toril; Garbacz, Piotr; Golden, Anne; Olszewska, Aleksandra Ita; Szymanska, Oliwia & Solarek-Gliniewicz, Magdalena [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). L2 Communication in workplace settings. The case of Polish migrants in Norway (NorPol).
  • Szymanska, Oliwia (2023). Tapping into multilingual resources - metaphorical expressions in migrant doctors.
  • Szymanska, Oliwia (2023). Constructing a legitimate professional persona in L2.
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2023). Keeping eyes on the ball: Comprehension, learning and use of metaphorical expressions in L2.
  • Szymanska, Oliwia (2023). In search for a better prophylactic. Preparing doctors to perform in Norwegian as a second language.
  • Szymanska, Oliwia (2023). Metaphors for special purposes. To teach or not to teach? The case of physicians who perform in L2.
  • Szymanska, Oliwia (2023). Legitimacy in L2 medical talk. Successful practices for shaping a professional persona.
  • Szymanska, Oliwia (2023). Metaphorical expressions in mental healthcare.
  • Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2023). Forståelse og produksjon av metaforiske uttrykk i norsk når førstespråket er polsk.
  • Janik, Marta Olga & Szymanska, Oliwia (2023). Tempusbruk i norsk som andrespråk hos en voksen polsk innlærer.
  • Szymanska, Oliwia (2023). Kan en metafortrening gi mening? En intervensjonstudie for psykiatere med L2 norsk.
  • Szymanska, Oliwia; Opsahl, Toril; Sapiezynska, Ewa & Lilleslåtten, Mari (2023). Polsk i Norge: Hvordan er det egentlig å lære norsk? [Internett]. Universitetsplassen - en podkast fra UiO.
  • Szymanska, Oliwia (2023). Multilingualism Research Forum: Metaphor training in L2 doctors - jackpot or blowback?
  • Szymanska, Oliwia (2023). Hvorfor (ikke) akademia?
  • Opsahl, Toril & Szymanska, Oliwia (2023). Velkomst, introduksjon og arrangementsansvar.
  • Szymanska, Oliwia (2023). Przychodzi Norweg do lekarza… Polske leger i det norske sykehusuniverset.
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2022). Authenticity in L2 medical talk and conduct?
  • Szymanska, Oliwia & Janik, Marta (2022). «Hvis du tåler det godt, så vil jeg gjerne beholde den dosen» Tempusbruk i spontan produksjon hos en voksen norskbruker.
  • Szymanska, Oliwia (2022). Metaphor competence among L2-doctors .
  • Szymanska, Oliwia (2022). Slik sikrer utenlandske leger sin kredibilitet.
  • Szymanska, Oliwia (2022). How physicians use metaphors in their L2.
  • Szymanska, Oliwia (2022). «When a pump ignores a sensor» Metaphorical expressions in physicians consulting their patients in L2.
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2022). Throwing lights on L2-learners and metaphors An extended study on Polish students’ comprehension of frequent metaphorical expressions in Norwegian.
  • Szymanska, Oliwia (2022). How to stimulate metaphoric awareness by deploying public information texts?
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2022). L2-metaforiske uttrykk i flomlyset. Polske studenters håndtering av metaforer i norsk.
  • Szymanska, Oliwia (2022). Covid-19 information texts in teaching L2 metaphorical expressions.
  • Szymanska, Oliwia & Domeradzka, Magdalena (2022). Keep calm and learn Scandinavian: Getting ready for work in Swedish and Norwegian healthcare.
  • Szymanska, Oliwia (2022). How immigrant doctors secure understanding in L2 communication with patients: Insights from the Norwegian healthcare system.
  • Szymanska, Oliwia (2022). Insulinpumpen som ikke ville snakke med sensoren. Bruk av metaforiske uttrykk hos leger med L2 norsk.
  • Szymanska, Oliwia (2022). «Metaforiske uttrykk på 123» Å øke metaforisk bevissthet i L2 ved bruk av samfunnsrelevante tekster.
  • Szymanska, Oliwia (2021). Drepe kameler, brenne broer og båter. Om metaforisk bevissthet i flerkulturelle samfunn.
  • Szymanska, Oliwia (2021). Å se verden med ulike briller: Norsk som andrespråk.
  • Szymanska, Oliwia (2021). An L2-speaking doctor in Norwegian health care: Expectations, Domains and Challenges .
  • Szymanska, Oliwia (2021). Norsk som andrespråk i (lege)praksis.
  • Garbacz, Piotr; Golden, Anne; Opsahl, Toril; Solarek-Gliniewicz, Magdalena; Svennevig, Jan & Szymanska, Oliwia [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Hva hemmer og fremmer kommunikasjon mellom nordmenn og polakker? Utrop - Norges første flerkulturelle avis.
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2020). Do Polish students grasp the point in Norwegian? A study on students’ comprehension of everyday metaphorical expressions from two conceptual metaphors. .
  • Szymanska, Oliwia (2020). Verke, banke, murre, skjære, synkope og prolaps. Dypdykk i symptombeskrivelse - workshop med fokus på helserelatert ordforråd.
  • Szymanska, Oliwia (2020). Et par ord om kompleksiteten av sykehusuniverset. Innføring i helsenorsk og utfordringer for andrespråksbrukere.
  • Szymanska, Oliwia (2020). Vippet av pinnen. Om å utvikle metaforisk bevissthet hos andrespråkselever.
  • Szymanska, Oliwia (2020). Norsk til tider er very vanskeli, right? Hva innebærer det å være flerspråklig og hvordan lærer barn og unge norsk som andrespråk? .

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 14. aug. 2018 12:05 - Sist endret 23. feb. 2024 17:50

Prosjekter