Periodisk emnerapport våren 2015

Materialet som denne rapporten bygger på er hentet fra en rapport om gjennomføringsfakta tatt ut fra Felles studieadministrativt system (FS), samt en elektronisk spørreundersøkelse sendt ut til studentene på emnet.

Periodisk emnerapport for NOAS2105/4105 Våren 2019


 

1

Vårsemesteret 2019 var det i emnet 12 undervisningsøkter (à 2 t) spredt over hele semesteret. Undervisningen har stort sett bestått av forelesninger, men det ble lagt inn noen arbeidsoppgaver og diskusjonsoppgaver underveis. Dette var i tråd med studentenes forventninger og ønsker som ble samlet inn i løpet av første undervisningsøkt.

 

Det var en kvalifiseringsoppgave knyttet til emnet. Studentene skulle presentere relevant faglitteratur fra pensum. Presentasjonen ble filmet eller tatt opp på lydfil. I utgangspunktet var det lagt opp til at dette skulle være en gruppeoppgave, men det ble åpnet for at studentene kunne levere individuelt.

 

Eksamen i dette emnet var en individuell semesteroppgave. Studentene skulle gi en skriftlig framstilling av et selvstendig forskningsarbeid eller et fagtekststudium med utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling. Studentene leverte problemstilling i forkant som ble godkjent av faglærerne. En av undervisningsøktene var satt av til akademisk skriving og informasjon om semesteroppgaven. I tillegg ble en økt satt av til gruppeveiledning på semesteroppgavene. Ifølge studentene ble det gitt for lite veiledning. Som fagansvarlig er jeg enig med studentene i dette. Semesteroppgave er en faglig god vurderingsform, men det er krevende å gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid på relativt kort tid. Selv om studentene fikk hjelp til avgrensning av problemstillingene, var det mange som hadde behov for mer veiledning. Det var også en utfordring at studentene hadde svært ulik bakgrunn, og at emnet har to ulike fagkoder. Det var kun noen få studenter på NOAS4105, og de opplevde i liten grad at felles veiledning var nyttig for oppgaveskrivingen. Det ble lite tid til spesifikt arbeid med denne studentgruppen.

 

2

Læringsutbytteformuleringene i emnebeskrivelsen gir en god beskrivelse av hva studentene skal kunne etter avlagt eksamen, men i og med at studentene skrev semesteroppgave innenfor en avgrenset del, var få av læringsutbyttebeskrivelsene aktuelle for den enkelte.

 

3

Emnebeskrivelsen fungerer tilfredsstillende, men det var utfordrende med to fagkoder i samme gruppe. Studentene på NOAS4105 var gjennomgående mer misfornøyde både med undervisning, veiledning og eksamensform. Eksamensresultatet var jevnt over godt i begge gruppene.

 

 

Lisbeth Elvebakk

Emneord: Emneevaluering Av Toril Opsahl
Publisert 28. okt. 2019 14:34 - Sist endret 28. okt. 2019 14:34