Seminardeltakelse i London

Anastasia Kriachko Røren, stipendiat ved UiO, presenterte sin forskning under et seminar arrangert av Russian Cinema Research Group ved University College London.

Folk protesterer mot Putin. En dame holder et russisk flagg, og et banner av Putin med slagord mot ham flyr i vinden. Foto
Foto: AP

I sin presentasjon, utforsket Anastasia Kriachko Røren produksjonen av russiske TV-dokumentarer i perioden 2012-2018, og hvordan disse kan anses som et viktig komponent i den russiske nasjonsbyggingen i samme periode.

For å forstå dokumentarenes identitetsskapende funksjon i hverdagen, undersøkte Røren hvordan de tar opp temaer som Krim-halvøya, lederskap og nasjon, krig og fred, den ortodokse kirke og tro, samt nostalgi fra fortiden.

Les mer om presentasjonen på UCL School of Slavonic and East European Studies.

Publisert 14. nov. 2019 17:58 - Sist endret 27. nov. 2023 12:00