"Godt nyttår, Chile" av Dominga Sotomayor Castillo

Den chilenske regissøren Dominga Sotomayor Castillo er i vinden i Norge om dagen. I helgen hadde hennes film Godt nyttår, Chile premiere på norske kinoer, og i morgen (27.11.19) blir det spesialvisning med påfølgende samtale arrangert av Arthaus og Latinamerikansk Forening, på Vika fra kl 18.00. Film fra Sør hadde dette året Sotomayor Castillo som et av sine regissørportretter, og chileneren gjestet i denne forbindelse festivalen, i tillegg til at hennes tre filmer Mar, Thursday till Sunday og Godt Nyttår, Chile ble vist. ¡Ñorsk! Fikk sett de to sistnevnte og var i den forbindelse også til stede ved en interessant regissørsamtale.

Bildet kan inneholde: kjøretøy, bil, photography.

I samtalen med redaktør i Montages, Karsten Meinich, snakket Sotomayor Castillo om de tre filmene og om hennes arbeid som filmregissør. Også den siste tidens hendelser i Chile kom opp som tema flere ganger. Meinich uttrykte at det er vanskelig å snakke om film fra Chile nå uten å snakke om det som skjer i landet for tiden. På spørsmål om hvordan chileneren opplever situasjonen fortalte hun at det har vært noen intense uker og at hun hadde vært usikker på om hun skulle reise til Norge eller ikke. “Jeg prøver fortsatt å forstå følelsene mine,” uttrykte regissøren og la til at det føltes rart å snakke om film under slike omstendigheter. Hun kaller det som skjer for en “revolusjon”, og fortalte at hun selv bor fire kvartaler unna “episenteret”.

 

På spørsmål om fremtiden sa regissøren at hun ikke tror politikerne er i stand til å løse krisen, og at de i så fall “må lære fort”. Hun mener at politikken nå er på vei tilbake til folket og at chilenerne for første gang har en mulighet til å lage en grunnlov som “har med folket å gjøre”. Regissøren uttrykte samtidig stor bekymring for det chilenske folk og snakket om beskyldningene om brudd på menneskerettighetene. Slik hun ser det lever chilenerne fortsatt under et slags diktatur, og hun pekte på assosiasjonene til Pinochet-diktaturet som mange chilenere nå kjenner på. Dette brakte igjen samtalen mot Sotomayor Castillos nyeste film, der handlingen foregår i et alternativt miljø på landsbygda utenfor Santiago i tiden rett etter diktaturets fall.

 

Dominga Sotomayor Castillo og Karsten Meinich. Foto: Thomas Lahr for Film fra Sør

Godt nyttår, Chile tar oss med andre ord inn i en konfliktfylt periode ‒ både for hovedpersonen Frida som drømmer om å flytte vekk fra hippielandsbyen sin, for de voksne som diskuterer vannforsyninger og skogbranner, og for Chile som er på vei mot et nytt demokratisk styresett. Det er en oppvekstfilm, den handler om kjærlighet og skuffelse, og om det å frigjøre seg fra en verden du ikke lenger har lyst til å være en del av. Med et brennende ønske om å kunne velge sitt eget liv, men akkurat ikke være gammel nok til å kunne bestemme, viser Sotomayor Castillo fram en på mange måter lettantennelig tid for et ungt menneske.

 

Også i regissørens debut, Thursday till Sunday, er det unge mennesker som er i fokus ‒ den er både filmet og sett fra barnas perspektiv. I filmen blir vi med en familie på fire på biltur, og mens vi følger Chiles landskap gjennom bilrutene i baksetet, forsøker foreldrene å skjule dramaet i forsetet som best det lar seg gjøre. Som seer skjønner man ikke mer av handlingen enn det barna gjør, og gradvis blir man klar over at fortellingen spinner rundt en gryende skilsmisse. Både barna og seeren blir sittende igjen med en følelse av at noe er i oppløsning, men også med mange ubesvarte spørsmål.

 

De to filmene er i utgangspunktet ikke knyttet sammen. På spørsmål om de hører sammen uttalte Sotomayor Castillo at hun alltid prøver å lage noe nytt, men at hun ofte ender opp med å gjøre liknende filmer. Hun fortalte at hun forsøker å lage “uferdige filmer” som gir seerne rom til å komplettere dem med sine egne liv. Hun er mer opptatt av å fange følelser og stemninger enn selve handlingen, og filmene hennes har unektelig noen likheter visuelt og stemningsmessig. Man kan også velge å se Godt nyttår, Chile som en forlengelse av historien som ble presentert i Thursday till Sunday. Har de to barna vi møtte i Sotomayor Castillos første film nå blitt tenåringer og flyttet sammen med faren? Godt nyttår, Chile åpner med en bilscene, og Fridas fremste redskap for å komme seg vekk er å “låne” pappas bil. Bilen fanger i begge filmene en del av tidsånden, der det verken er så nøye med bilbelter, lappen eller fartsgrenser. De mellommenneskelige forholdene er litt som samfunnet de utspiller seg i, og også som det chilenske samfunnet i dag: i omstilling.

 

Forfattere: Veslemøy Waage og Mari Wesenberg. Oversatt til spansk av Mari Wesenberg.

 

 

LEE ESTE ARTÍCULO EN ESPAÑOL

 

Emneord: Ñorsk, Chile, Tarde para morir joven, Godt nyttår Chile, Mar, De jueves a domingo, Thursday till Sunday, Dominga Sotomayor Castillo, Film fra Sør, Cine del Sur, Arthaus, Latinamerikansk Forening, Cine latinoamericano, Latinamerikansk film, Filmfestival, Festival de cine, Spansktalende, Hispanohablante, Spansk, Español, Latin-Amerika, Latinoamérica, América Latina Av Veslemøy Waage, Mari Wesenberg
Publisert 26. nov. 2019 15:32 - Sist endret 26. nov. 2019 15:32