Ingrid Smette

Image of Ingrid Smette
Norwegian version of this page
Username
Visiting address Gaustadalléen 21 Forskningsparken 0349 OSLO
Postal address Postboks 1093 Blindern 0317 OSLO

Academic interests

My research interests are parenting and childhood in a culturally diverse welfare state. I am interested in the relationship between parenting and social inequalities, but also parenting as an entry point to studying generational change and relationships between family and state. As part of this, I research how ideals of young people’s autonomy and gender equality influence relationships between minorities and the state in Norway. In my post.doc. project in Living the Nordic Model I will study how parents in differently positioned families come to embrace or distance themselves from values embedded in the welfare state’s childhood institutions. The project will build on interviews and fieldwork among parents raised in refugee families in Norway. As part of the project I will also draw on interviews with parents from the Ungdom i endring study (Inequality in youth).  I have previously studied young people’s learning across family, school and leisure activities in KnowMo. My PhD project, part of the Educational Pathways project was a study of culturally diverse secondary schools and how different school culture shaped relationships in and around school: The final year: A study of community in two secondary schools in Oslo, Norway.

 

Background

PhD in social anthropology, University of Oslo (2015).

Appointments

Editor in chief Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning

Positions held

Researcher, Norwegian Social Research (NOVA), OsloMet

 

 

Tags: parenting, young people, childhood, minorities, refugee families

Publications

  • Stefansen, Kari; Smette, Ingrid & Dullum, Jane Vibeke (2020). The ‘psychological turn’ in self-help services for sexual abuse victims: Drivers and dilemmas. International Review of Victimology.  ISSN 0269-7580. . doi: 10.1177/0269758020918797
  • Smette, Ingrid (2019). Ethics and access when consent must come first: consequences of formalised ethics for ethnographic research in schools, In Hugh Busher & Alison Anne Fox (ed.),  Implementing ethics in Educational ethnography. Regulation and practice..  Routledge.  ISBN 978-1-138-58023-7.  4.  s 51 - 63
  • Smette, Ingrid; Bredal, Anja & Stefansen, Kari (2019). Fra kamp til konsensus? Sivilsamfunnets rolle i framveksten av voldsfeltet, I: Kristin Skjørten; Elisiv Bakketeig; Margunn Bjørnholt & Svein Mossige (red.),  Vold i nære relasjoner: Forståelser, konsekvenser og tiltak.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-03233-7.  8.  s 143 - 158 Show summary
  • Stefansen, Kari; Smette, Ingrid & Strandbu, Åse (2018). Understanding the increase in parents’ involvement in organized youth sports. Sport, Education and Society.  ISSN 1357-3322.  23(2), s 162- 172 . doi: 10.1080/13573322.2016.1150834 Full text in Research Archive. Show summary
  • Erstad, Ola & Smette, Ingrid (2017). Sammenhenger mellom læringsarenaer - utfordringer og muligheter, I: Ola Erstad & Ingrid Smette (red.),  Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  Kapittel 9.  s 151 - 161
  • Hegna, Kristinn & Smette, Ingrid (2017). Parental influence in educational decisions: Young people's perspectives. British Journal of Sociology of Education.  ISSN 0142-5692.  38(8), s 1111- 1124 . doi: 10.1080/01425692.2016.1245130 Full text in Research Archive. Show summary
  • Løvgren, Mette; Stefansen, Kari; Smette, Ingrid & Mossige, Svein (2017). Barn og unges utsatthet for fysisk vold fra foreldre. Endringer i mild og grov vold fra 2007 til 2015. Tidsskriftet Norges Barnevern.  ISSN 0800-1014.  94(2), s 110- 126 . doi: 10.18261/issn.1891-1838-2017-02-04
  • Silseth, Kenneth & Smette, Ingrid (2017). Utviklingssamtalen. Elevens ansvar mellom skole og hjem, I: Ola Erstad & Ingrid Smette (red.),  Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  Kapittel 6.  s 94 - 112
  • Smette, Ingrid (2017). Enhetsskolens ulike lærerblikk. Norsk sosiologisk tidsskrift.  ISSN 2535-2512.  1(4), s 317- 331 . doi: 10.18261/issn.2535-2512-2017-04-04
  • Smette, Ingrid & Erstad, Ola (2017). Elevers læring på tvers av skole og fritid, I: Ola Erstad & Ingrid Smette (red.),  Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  Kapittel 1.  s 11 - 21
  • Smette, Ingrid; Stefansen, Kari & Silseth, Kenneth (2017). Å koble seg på elevers livsverden - betraktninger fra lærere, I: Ola Erstad & Ingrid Smette (red.),  Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  Kapittel 2.  s 23 - 36
  • Smette, Ingrid; Stefansen, Kari & Strandbu, Åse (2017). Den lille og den store selvstendigheten - ungdoms fortellinger om å lære selvstendighet, I: Ola Erstad & Ingrid Smette (red.),  Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  Kapittel 8.  s 136 - 149
  • Stefansen, Kari; Strandbu, Åse & Smette, Ingrid (2017). Foreldre som "bakkemannskap" for ungdomsskoleelever: klasserelaterte forskjeller, I: Ola Erstad & Ingrid Smette (red.),  Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  Kapittel 7.  s 113 - 132
  • Strandbu, Åse; Stefansen, Kari; Smette, Ingrid & Sandvik, Morten Renslo (2017). Young people’s experiences of parental involvement in youth sport. Sport, Education and Society.  ISSN 1357-3322.  24(1), s 66- 77 . doi: 10.1080/13573322.2017.1323200 Full text in Research Archive. Show summary
  • Stefansen, Kari; Smette, Ingrid & Strandbu, Åse (2016). "De må drive med noe": Idrettenes mening i ungdomstida, fra foreldrenes perspektiv, I: Ørnulf Nicolay Seippel; Mari Kristin Sisjord & Åse Strandbu (red.),  Ungdom og idrett.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-44967-4.  8.  s 154 - 172 Show summary
  • Strandbu, Åse; Stefansen, Kari & Smette, Ingrid (2016). En plass i jevnalderfellesskapet. Idrettens betydning i ungomdstida., I: Ørnulf Nicolay Seippel; Mari Kristin Sisjord & Åse Strandbu (red.),  Ungdom og idrett.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-44967-4.  6.  s 113 - 132 Show summary
  • Stefansen, Kari; Smette, Ingrid & Bossy, Dagmara (2014). Angrep mot kjønnsfriheten: Unge jenters erfaringer med uønsket beføling. Tidsskrift for kjønnsforskning.  ISSN 0809-6341.  38(1), s 3- 19 Full text in Research Archive.
  • Skilbrei, May-Len Østbye; Smette, Ingrid & Stefansen, Kari (2013). Seksuell vold - en introduksjon. Sosiologi i dag.  ISSN 0332-6330.  43(4), s 5- 14
  • Hegna, Kristinn; Dæhlen, Marianne; Smette, Ingrid & Wollscheid, Sabine (2012). ”For mye teori” i fag- og yrkesopplæringen – et spørsmål om målsettinger i konflikt? Europeiske utdanningsregimer og den norske modellen. Tidsskrift for samfunnsforskning.  ISSN 0040-716X.  53(2), s 217- 232
  • Smette, Ingrid; Stefansen, Kari & Mossige, Svein (2009). Responsible victims? Young people's understandings of agency and responsibility in sexual situations involving underage girls. Young - Nordic Journal of Youth Research.  ISSN 1103-3088.  17(4), s 351- 373 . doi: 10.1177/110330880901700402
  • Vestel, Viggo Jan & Smette, Ingrid (2007). Fritidsklubben som forebyggende arena - har den "gått ut på dato"?. Tidsskrift for ungdomsforskning.  ISSN 1502-7759.  7(1), s 77- 102
  • Mossige, Svein; Torgersen, Leila & Smette, Ingrid (2006). Seksuell lavalder: til besvær eller beskyttelse?. Tidsskrift for ungdomsforskning.  ISSN 1502-7759.  6(2), s 7- 24
  • Smette, Ingrid & Stefansen, Kari (2006). "Det var ikke en voldtekt, mer et overgrep..." Kvinners fortolkninger av seksuelle overgrepserfaringer. Tidsskrift for samfunnsforskning.  ISSN 0040-716X.  47(1), s 33- 57
  • Hegna, Kristinn & Smette, Ingrid (2005). Om å holde seg for god subjekt-perspektiv på ungdom som bruker seksuelle tjenester som byttemiddel. Sosiologisk Tidsskrift.  ISSN 0804-0486.  (Årg. 13, nr 3), s 287- 308

View all works in Cristin

  • Erstad, Ola & Smette, Ingrid (red.) (2017). Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  159 s.

View all works in Cristin

  • Andersen, Patrick Lie; Smette, Ingrid & Bredal, Anja (2019). Ungdoms voldserfaringer i et mangfoldsperspektiv.
  • Bakken, Anders; Smette, Ingrid; Bredal, Anja & Rosten, Monika (2019). Parents’ use of integrity violating sanctions in a Norwegian context  .
  • Dyb, Halvard Naterstad; Rosten, Monika & Smette, Ingrid (2019, 28. mars). Minoritetsforeldre sier nei til autoritær barneoppdragelse.  Forskning.no.
  • Rosten, Monika & Smette, Ingrid (2019). Pious,pragmaticand or pissed-off? Muslim girls in Norway dealing with chastity norms and social control.
  • Smette, Ingrid (2019, 29. september). Minoritetsforeldre endrer oppdragelse av egne barn. [Radio].  P4.
  • Smette, Ingrid (2019, 09. august). Opplevde negativ sosial kontroll - men Taghrid (26) vil gjere sine eigne val.. [Radio].  NRK Sogn og Fjordane.
  • Smette, Ingrid; Kruse, Elise & Rosten, Monika (2019, 27. mars). Minoritetsforeldre under press.  Vårt Land.
  • Smette, Ingrid & Rosten, Monika (2019). Et iakttatt foreldreskap. Om å være foreldre og minoritet i Norge. NOVA Rapport. 3.
  • Smette, Ingrid & Rosten, Monika (2019). Å være foreldre og minoritet i Norge.
  • Smette, Ingrid & Rosten, Monika (2019). Å være foreldre og minoritet i Norge.
  • Smette, Ingrid & Rosten, Monika (2019). Å være foreldre og minoritet i Norge.
  • Smette, Ingrid; Murdoch, Jake & Lorcerie, Françoise (2018). Integration of migrant children in schools: A comparative analysis of French and Norwegian approaches and notions of equality.
  • Backe-Hansen, Elisabeth; Smette, Ingrid & Vislie, Camilla (2017). Kunnskapsoppsummering. Vold mot barn og systemsvikt. NOVA Rapport. 4/17.
  • Smette, Ingrid (2017). Child death review in Norway? A case study of the Norwegian inquiry of child deaths in light of international debates on child death review systems..
  • Smette, Ingrid (2017). Ethics and access when consent must come first..
  • Smette, Ingrid (2017, 29. november). Her får incestoffer hjelp etter overgrep. Tilbodet er langt frå like godt andre plassar. [Internett].  NRK.
  • Smette, Ingrid (2017, 29. november). Lansering av evaluering av sentrene mot incest og seksuelle overgrep.. [Radio].  NRK.
  • Smette, Ingrid (2017). Presentasjon av boka Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.
  • Smette, Ingrid (2017, 29. november). Sentre mot incest og seksuelle overgrep i Oslo og Akershus. Intervju i forbindelse med lansering av evalueringsrapport om sentrene.. [Radio].  NRK Østlandssendingen.
  • Smette, Ingrid (2017). Sentrene mot incest og seksuelle overgrep. Presentasjon av resultater av NOVAs evaluering..
  • Smette, Ingrid & Backe-Hansen, Elisabeth (2017). Hva kan vi lære av Barnevoldsutvalget?. Bergens Tidende.  ISSN 0804-8983.
  • Smette, Ingrid; Stefansen, Kari & Dullum, Jane Vibeke (2017). Evaluering av arbeidet ved sentrene mot incest og seksuelle overgrep.
  • Smette, Ingrid; Stefansen, Kari & Dullum, Jane Vibeke (2017). Sentrene mot incest og seksuelle overgrep. En evaluering av sentrenes arbeid og rammevilkår.. NOVA Rapport. 16. Show summary
  • Smette, Ingrid; Stefansen, Kari & Dullum, Jane Vibeke (2017). Sentrene mot incest og seksuelle overgrep. Presentasjon av resultater fra NOVAs evaluering av sentrenes arbeid og rammevilkår..
  • Smette, Ingrid & Wollscheid, Sabine (2017). Effects of instructional programs for second language learners. Results from a rapid review..
  • Smette, Ingrid & Wollscheid, Sabine (2017). Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere. Resultater fra en systematisk kunnskapsoversikt..
  • Stefansen, Kari & Smette, Ingrid (2017). Raising boys and girls: Exploring cultivational parenting through a gender lens.
  • Wollscheid, Sabine; Flatø, Martin; Hjetland, Hanne Næss & Smette, Ingrid (2017). Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt. NIFU-rapport. 30. Show summary
  • Smette, Ingrid (2016, 23. november). "Mitt eget valg?". [Radio].  NRK.
  • Smette, Ingrid (2016, 06. desember). Ny studie: Elever lærer bedre hvis forholdet til læreren er godt.  Aftenposten.
  • Smette, Ingrid (2016, 09. februar). Syv tips til hvordan skape de viktige fristundene i familien i 2017.  Stavanger Aftenbald.
  • Smette, Ingrid; Stefansen, Kari & Strandbu, Åse (2016). Personhood and gendered risks Parents narratives of teenage children’s development.
  • Smette, Ingrid; Stefansen, Kari; Strandbu, Åse & Lavold, Hallvard (2016, 09. juli). Hvorfor har dagens foreldre blitt så idrettsgale?. [Internett].  HiOA Podcast.
  • Stefansen, Kari; Smette, Ingrid & Dyb, Halvard Naterstad (2016, 14. april). Derfor engasjerer foreldre seg i barneidretten.  forskning.no.
  • Hegna, Kristinn & Smette, Ingrid (2015). Parents' role in Young people's Educational Decision-making in the Context of Autonomous Choice and Individualisation. Show summary
  • Smette, Ingrid (2015, 21. mai). Drikkepress, popularitet og fellesskap på ungdomsskolen.. [Radio].  Østlandssendingens.
  • Smette, Ingrid (2015, 09. februar). Fritidsaktiviteter - stress eller status.  Stavanger Aftenbladet og Aftenposten Oppvekst.
  • Smette, Ingrid (2015, 02. mai). Stor forskjell på hva som gir status. [Internett].  NRK Super.
  • Smette, Ingrid (2015, 09. mai). Tenåringene som liker foreldrene .  ADRESSEAVISEN.
  • Smette, Ingrid (2015). The Final Year. An Anthropological Study of Community in Two Secondary Schools in Oslo, Norway. Show summary
  • Smette, Ingrid (2015, 28. april). Å være skoleflink gjør deg ikke populær overalt. [Tidsskrift].  forskning.no.
  • Smette, Ingrid; Stefansen, Kari & Strandbu, Åse (2015). Teenage Boys' Struggles with School and Social Relationships. Understanding Parental Expectations and Approaches.
  • Stefansen, Kari & Smette, Ingrid (2015, 14. april). På denne arenaen nekter foreldre å gi slipp.  Aftenposten.
  • Stefansen, Kari; Smette, Ingrid & Gilje, Øystein (2015). Parents’ regulation of teenagers’ screen-time in Norway.. Parenting for a Digital Future Research Blog.
  • Strandbu, Åse; Smette, Ingrid & Stefansen, Kari (2015). Parents' involvement in organised youth sport. Beyond harmful pressure and "the optimal push".
  • Strandbu, Åse; Smette, Ingrid & Stefansen, Kari (2015). Young people's views on the ideal parenting in youth sport.
  • Bakketeig, Elisiv; Stang, Elisabeth Gording; Madsen, Christian; Stefansen, Kari & Smette, Ingrid (2014). Krisesentertilbudet i kommunene. Evaluering av kommunenes implementering av krisesenterloven. NOVA Rapport. 19.
  • Smette, Ingrid; Hegna, Kristinn & Lyng, Selma Therese (2014). Introduksjon. Temanummer Skole. Sosiologi i dag.  ISSN 0332-6330.  44(4), s 5- 9
  • Bakken, Anders; Smette, Ingrid & Dæhlen, Marianne (2013). Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet. Sluttrapport fra en følgeevaluering. NOVA Rapport. 11.
  • Skilbrei, May-Len Østbye; Smette, Ingrid & Stefansen, Kari (2013). Ingen satser på kunnskap om seksuell vold. Forskning.no.  ISSN 1891-635X.
  • Skilbrei, May-Len Østbye; Stefansen, Kari & Smette, Ingrid (2013). Den seksuelle volden rammer ikke bare kvinner. Aftenposten Vitenskap.  ISSN 2464-3033.
  • Smette, Ingrid (2013). "We must create memories": Symbolising community in a Norwegian lower secondary school.
  • Bakken, Anders; Dæhlen, Marianne; Haakestad, Hedda; Sletten, Mira Aaboen & Smette, Ingrid (2012). Ett år med arbeidslivsfaget. Læreres og elevers erfaringer med arbeidslivsfaget på 8. trinn. NOVA Rapport. 1.
  • Lyng, Selma Therese; Smette, Ingrid & Stefansen, Kari (2012). Redaksjonelt. Sosiologi i dag.  ISSN 0332-6330.  42(3-4), s 5- 12
  • Smette, Ingrid; Strandbu, Åse & Dæhlen, Marianne (2011). Ungdomsskolelevers meninger om skolemotivasjon. NOVA Rapport. 4/11.
  • Hegna, Kristinn & Smette, Ingrid (2010). Educational horizons: The role of agency, class and gender in the choice of upper secondary education.
  • Smette, Ingrid (2010). Skuletid. Vennskap, makt og utvikling. Anmeldelse av Nilsen, H.B., Bartholdsson, Å. & Aretun, Å.: "Skoletid. Jenter og gutter fra 1. til 10. klasse"; "Den vänliga maktutövningens regim - om normalitet och makt i skolan" & "Barns "växa vilt" och vuxnas vilja att forma.". Tidsskrift for ungdomsforskning.  ISSN 1502-7759.  10(1), s 105- 117
  • Smette, Ingrid (2010). “Work hard now or regret it in the future!” Meanings of education and motivation for schooling among 10th graders in Oslo, Norway.
  • Smette, Ingrid (2008). Anmeldelse av Jackson, C.: "Lads and Ladettes in School: Gender and a Fear of Failure". Tidsskrift for ungdomsforskning.  ISSN 1502-7759.  8(1), s 95- 101
  • Smette, Ingrid (2008). Betydningen av klasse for forestilte og erfarte felleskaper blant elever på 10. trinn.
  • Smette, Ingrid (2008). Educational pathways of young people in Norway: Intersections of gender, ethnicity and social class.
  • Smette, Ingrid (2005). Løysingsfokusert samtaleteknikk (LØFT) i fritidsklubbar. Rapport frå eit forprosjekt om fritidsklubbar og rusførebygging. NOVA Rapport. 12.
  • Smette, Ingrid (2004). Ansvar i grenseland. 16-åringers forståelse av seksuell utnytting. NOVA Rapport. 04.
  • Smette, Ingrid (2003). Den seksuelle slavestand? Ein rapport om kundar i prostitusjonen. (Sexual Slavery? Report on clients in prostitution).
  • Smette, Ingrid (2001). Managing Hearts, Bodies and Beauty. Young Dakar Women's Construction of Selves.

View all works in Cristin

Published Oct. 15, 2019 4:13 PM - Last modified Sep. 24, 2020 9:31 AM