WUXIA Slippfest: Tema Iran, filmvisning og poesi

WUXIA tidsskrift for filmkultur inviterer, i samarbeid med Kunstnernes Hus Kino, til slippfest for nyeste nummer med fokus på poesi, kyborger og estetikk i iransk film. Temaredaktører for dette nummeret er filmregissør Kaveh Tehrani og kunsthistoriker og medieviter Sara R. Yazdani. Kveldens program vil bestå av en visning av den iranske poeten Forough Farrokhzads eneste film THE HOUSE IS BLACK (Khaneh syah ast, 1962), og en diktopplesning ved Mazdak Shafieian. Arrangementet er gratis.

Program:

19:00 Lansering av WUXIA: Tema Iran og vin til de første
19:30 Velkommen ved redaktørene og opplesning ved Mazdak Shafieian (obs! dørene stenger 19:30)
20:00 Visning av THE HOUSE IS BLACK (Forough Farrokhzad, 1962, 20 min)

 

Om filmen:

Den korte dokumentaren THE HOUSE IS BLACK anses ofte som begynnelsen på den iranske nybølgefilmen, og ble den eneste filmen den iranske poeten Forough Farrokhzad fikk laget før hun døde i ung alder. Filmessayet følger beboerne i en leprakoloni i sine daglige gjøremål. De voksne går på markedet, strikker, røyker, og spiller brettspill, mens barna går på skole. Noen er tydelig preget av sykdommen, mens andre tilsynelatende ser friske ut. Over bildene leser Farrokhzad sine egne tekster, iblandet sitater fra Bibelen og Koranen.

Mazdak Shafieian (f. 1980 i Iran) er forfatter og poet bosatt i Oslo. Han debuterte i 2006 med diktsamlingen Dyregravsmørke og har siden gitt ut diktsamlingen Antwerpen (2011) og essaysamlingen Det urgamle eplet (2015). Han har i tillegg vært medredaktør i skriftserien Au petit garage og for tidsskriftet Teologi, og har sittet i redaksjonen i Vinduet.

Mer informasjon om slippfesten på Facebook-eventet her.

 

Om nummeret:

Det nyeste nummeret av WUXIA tidsskrift for filmkultur handler om iransk film, et av verdens ledende filmland i den globale kunstfilmkulturen. Temaredaktørene har åpnet opp for en diskusjon rundt kunstnerisk filmpraksis og potensialet som er iboende i filmmediet – i møte med dagens Iran – en situasjon hvor politikk, teknologi, aktivisme, økonomi, feminisme, natur og samfunn tilsynelatende er i radikal forandring. Til tross for at kunstpraksis og -historie offisielt sett ble fjernet etter revolusjonen, og har blitt holdt under streng kontroll av Den islamske republikk Iran siden, har kunstnere holdt frem med å lage kunst som reflekterer og fører politiske og sosiale diskurser både innenfor og utenfor landets grenser. Sentrale spørsmål i temanummeret er: Hva er iransk film? Hvorfor har filmen historisk sett vært så viktig for kunstnere og filmskapere i Iran? Og hvorfor fortsetter det å være så viktig?

Utenfor det iranske filmvevet har bladet også tekster om minnearbeidet til den danske videokunstneren Tinne Zenner, Anne Haugsgjerds Livet på Frogner (1986) og filmkulturen rundt den amerikanske blockbusteren.

Bidragsytere til Tema Iran: Ali Asgari, Sina Ataeian Dena, Annie Fee, Mirak Jamal, Negar Mottahedeh, Kaveh Tehrani, Sara R. Yazdani, Banahsheh Ranju, Roolah Sepandarand, Övül Ö. Durmusoglu.

Øvrige bidragsytere: Martin Greenberger, Sara Li Stensrud, Aksel Kielland.

Published Sep. 12, 2018 12:09 PM - Last modified Apr. 6, 2020 12:01 AM