Screen Cultures er et helt nytt og tverrfaglig masterprogram. Det passer for alle som interesserer seg for skjermkulturer, omkring kino, TV, computer eller smarttelefon.
Over 12 000 medieoppslag er laga om Eirik Jensen-saka. Juniorforskar Guro Torget har analysert pressedekninga og meiner ho liknar på korleis media dekte Orderud-saka.
Student Anders Emblem har laget spillefilmen «Skynd deg sakte» som del av sin masteroppgave.
Fem grunner til å bruke sosiale medier blant unge som har opplevd terror. Elisabeth Staksrud har forsket på sosiale medier etter Utøya-terroren.
Mange har nå vært på Facebook i over 10 år. Men det er ikke sikkert at innholdet du postet på Facebook i 2008 passer med hvordan du opplever deg selv i 2018. Hvordan opplever vi å ha en årelang historie på sosiale medier? Dette var utgangspunktet for studiet til seniorforsker Petter Bae Brandtzæg ved Sintef Digital og førsteamanuensis Marika Lüders ved Insitutt for medier og kommunikasjon. Studiet er presentert i artikkelen Time Collapse in Social media: Extending the Context Collapse, som nylig ble publisert i tidsskriftet Social Media + Society.
Masteroppgave er et forskningsprosjekt. Vis den fram til andre!
For syvende år på rad er Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO rangert som et av de 50 beste universitetsmiljøene i verden på sitt felt.