Lunsj med faglig påfyll (for studenter og ansatte): Global natives? Er unge ‘innfødte’ i en global mediekultur

Mediehverdagen til norske tenåringer domineres i stor grad av globale plattformer som YouTube, Snapchat, TikTok og Netflix. Ser vi konturene av en «tapt» generasjon for norske medier? Hva betyr i så fall det for unge selv, mediebransjen og den politiske styringen av mediene? Nytt forskningsprosjekt skal studere global ungdomskultur og globale underholdningsmedier.

Tenåring spiller dataspill. 

20 oktober 2021 inviterer Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) til kaffe, muffins el. og kick-off av det nye forskningsprosjektet ‘Global natives? Serving young audiences on global media platforms’. Arrangementet er åpent for alle og vil blir strømmet.

Program:

  • 12:00-12:05:  Velkommen! Instituttleder Eiri Elvestad ønsker velkommen

  • 12:05-12:20:  Unge som innfødte i en global mediekultur? Nytt forskningsprosjekt ved IMK. Professor Marika Lüders og forsker Vilde Schanke Sundet (begge IMK) presenterer nytt forskningsprosjekt om global ungdomskultur og globale underholdningsmedier
  • 12:20-12:40:  Hvordan lage godt innhold for barn og unge - på globale plattformer? Fagdirektør Ivar Steen-Johansen og kreativ leder Stian Barsnes-Simonsen (begge Nordic Screens) forteller hvordan de jobber for å lage godt innhold for unge på YouTube
  • 12:40-12:50: Dette er viktig for meg! Hva forskere og produsenter egentlig burde fokusere på. Studentpanel bestående av BA og MA studenter ved IMK gir innspill på hva de mener er sentrale problemstillinger og gode og dårlige eksempler på ‘globalt ungdomsinnhold’
  • 12:50-13:00: Spørsmål og kommentarer

Mer om Global natives

Publisert 7. okt. 2021 14:54 - Sist endret 15. okt. 2021 13:35