Aina Nessøe blir ny administrativ leder på IMK

– Aina Nessøe fikk jobben i konkurranse med mange andre høyt kvalifiserte søkere, men hun pekte seg ut, sier instituttleder Terje Rasmussen.

Påtroppende administrativ leder Aina Nessøe (foto: PluriCourts)

Nessøe kommer til IMK fra SFF-senteret PluriCourts som tilhører det juridiske fakultet. Hun har tidligere vært avdelingsleder både ved Institutt for Offentlig rett og Institutt for klinisk medisin, og tiltrer 1. september 2016.

Før dette har Nessøe blant annet jobbet som administrativ leder for konsulentselskapet Brusselkontoret A/S i Brussel, som økonomikonsulent i regnskapsseksjonen ved UiO, og som prosjektkoordinator ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Nessøe har en mastergrad i European Studies fra University of Sussex, og en Cand.Mag. fra UiO og Agder distriktshøgskole i offentlig administrasjon og fransk.

Dynamisk og fremtidsrettet institutt

– IMK virker som et dynamisk og fremtidsrettet institutt med mange spennende forsknings- og undervisningsområder og mange flinke ansatte, sier Nessøe om sitt nye arbeidssted.

Jeg regner med å bruke litt tid på å bli kjent med den nye organisasjonen, og håper at jeg får benyttet både min internasjonale erfaring samt erfaring fra forskjellige miljøer ved UiO.  Ved PluriCourts har satsningsområdene vært på ekstern finansiering og ekstern kommunikasjon som jeg har inntrykk av er viktige også for IMK.

Selv om hun er plassert i administrasjonen, er hun opptatt av å ha god kjennskap til kjernevirksomheten. – Jeg gleder meg til å få innblikk i alt som skjer på instituttet, understreker Nessøe.

Internasjonalt orientert med interesse for mediefeltet

– Hun har bred erfaring fra både privat sektor og fra universitetsadministrasjonen, sier Rasmussen om Nessøe. Hun er internasjonalt orientert og også vært med på å bygge opp et SFF. Ikke minst er Aina Nessøe en person med interesse for mediefeltet som vil støtte IMKs store ambisjoner om å yte enda bedre forskning og undervisning. Også er Aina en veldig hyggelig person som kommer til å like seg på IMK, og som vi vil trives veldig godt med!

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 17. aug. 2016 15:16 - Sist endret 18. aug. 2016 11:09