Kjetil Rødje er tilsatt som lektor på IMK

Rødje bor til daglig i København, og skal jobbe 50% fra september ut året. Fra nyttår tiltrer han i full stilling, og skal undervise i flere fag.

Kjetil Rødje (foto: privat)

Opprinnelig kommer Rødje fra Haugesund, og ble student ved UiO på 90-tallet. Han har en tverrfaglig og internasjonal bakgrunn som cand.polit fra UiO (hovedfag i sosiolog, medievitenskap og idehistorie som støttefag).

Han avla doktorgraden ved School of Communication, Simon Fraser University, Canada, og har vært tilsatt som postdoktor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet, hvor han de siste årene har arbeidet med undervisning.

Rødje har arbeidet mye med film og audiovisuelle medier, som blant annet var fokus for hans doktoravhandling. Avhandlingen er utgitt som bok med tittelen ”Images of blood in American cinema: The Tingler to The Wild Bunch” (Ashgate/Routledge 2015).

Gleder seg til å møte studentene

– Jeg skal først og fremst undervise i en rekke fag, noe jeg ser fram til, sier Rødje. Hva jeg særlig liker med å undervise i medievitenskap, er muligheten for å tenke og arbeide på tvers av humanistiske og samfunnsvitenskapelige tilnærminger og fagtradisjoner. Ellers gleder jeg meg til å møte studentene ved IMK.

Hva liker du å gjøre når du ikke er på jobb?

– Jeg bor med min familie i København. Jeg er privilegert som kan kombinere jobb og fritidsinteresser: film, tv-serier og bøker, avslutter Rødje.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 13. sep. 2017 10:00 - Sist endret 8. feb. 2018 10:28