English version of this page

Medier og religion i samfunnskonflikter (CoMRel) (avsluttet)

CoMRel studerte hvordan religion i samfunnskonflikter tematiseres i mediene, for så å bli brukt i samhandling og samtale mellom mennesker.

Bildet kan inneholde: rød, kryss, symbol, font.
Religiøs stensil.
Illustrasjon: Murdelta på Flickr, modifisert versjon av Matthew Fearnley. Creative Commons (CC) lisens.

Prosjektet ble avsluttet 30.08.2018:

Sammendrag av resultatene.

Prosjektets hovedside er på engelsk.

Om prosjektet

Prosjektet studerte forholdet mellom medier og religion i aktuelle konflikter i Norge og de andre skandinaviske landene.

Framstillingen av religion i mediene kan være både kilde til konflikter og ressurs til å bearbeide motsetninger.

Dette ble studert på offentlige arenaer der det oppstår spenninger om religiøse symboler, gjenstander og saker som blir synliggjort i mediene:

• I allmenkringkasting i radio og tv
  • I lokalsamfunn med sammensatt befolkning
  • I klasserom i videregående skole med elever fra ulik religiøs bakgrunn.

Les mer i den utfyllende prosjektbeskrivelse på norsk (lenke til en PDF-fil)

CoMRel sluttkonferanse

31.05.2018 holdt CoMRel sin sluttkonferanse på Litteraturhuset i Oslo hvor forskerne presenterte og reflekterte rundt sine funn.

Humoristisk forskningsformidling

CoMRel stod i spissen for ’Le eller Dø: verdens første arrangement om humor, frykt og religion på norsk’, som ble arrangert på Sentralen 4. Mai 2017.

Le eller Dø bestod av en fortreffelig  kombinasjon av humoristiske populærvitenskapelige fremstillinger om religion, humor og frykt – og skreddersydde opptredener fra håndplukkede satirikere, improvisasjonsskuespillere og standupkomikere.

Vi nevner i fleng: Are Kalvø, Jonis Josef, All Makt, Tante Ping, The Real Frp, og Lausungene. Initiativtaker Mona Abdel-Fadil ledet Le eller Dø og utviklet konseptet i samarbeid med en rekke unge og engasjerte forskere med sans for både humor og underholdende forskningsformidling.

Le eller Dø er muligens den mest humoristiske formen for forskningsformidling som Forskningsrådet har finansiert til dags dato.  Gikk du glipp av Le eller Dø? Fortvil ikke, arrangementet ble profesjonelt filmet og nå kan du se alle videoene.

Le eller Dø inngår i forskningsformidlingsprosjektet The New Public Outreach Strategies for Research on Religious Controversies som består av et samarbeid med GOBA (TF) og Muslim Publics (Fafo) og er finansiert av forskningsrådet.

Prosjektperiode

Prosjektet varte fra 1. oktober 2014 til 30. august 2018.

Prosjektet var finansiert av SAMKUL-programmet i NFR.

Prosjektpartnere

En gruppe på over ti mennesker.
CoMRel deltakere fra venstre til høyre: Audun Toft, Marie Gillespie (referansegruppe), Knut Lundby, Birgit Meyer (referansegruppe), Liv Ingeborg Lied, Mia Lövheim, David Herbert, Mattias Pape Rosenfeldt, Linnea Jensdotter, Mona Abdel-Fadil, Maximilan Broberg, Haakon H. Jernsletten og Stig Hjarvard. Pål Repstad og Louise Lund Liebmann var ikke til stede.
Publisert 27. okt. 2020 11:54 - Sist endret 8. aug. 2022 11:27