Eiri Elvestad

Bilde av Eiri Elvestad
English version of this page
Telefon +47-22850405
Mobiltelefon 97528696
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 Forskningsparken 0349 OSLO
Postadresse Postboks 1093 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Mediesosiologi, politisk kommunikasjon, politisk interesse, lokale medier og lokaldemokrati, nyhetsmediebruk, digitalt foreldreskap, barn og mediebruk.

Bakgrunn

Eiri Elvestad er instituttleder ved Institutt for medier og kommunikasjon og professor i sosiologi med spesialisering i mediesosiologi. Hun har tidligere arbeidet ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU (hvor hun tok sin doktorgrad i sosiologi i 2008) og ved Universitetet i Sørøst-Norge hvor hun ble professor i 2018. I 2014-15 var hun gjesteforsker ved UC Berkeley i California, USA. Hun har hatt  flere verv og er nå blant annet medlem i Kringkastingsrådet og siden oktober 2018 har hun vært leder i Norsk medieforskerlag. Elvestad har skrevet bøker, bokkapitler og en rekke vitenskapelige fagfellevurderte artikler i norske og internasjonale tidsskrifter. Hennes siste bok heter Misunderstanding News Audiences. Seven Myths of the Social Media Era, (Routledge, 2018) og er skrevet sammen med Angela Phillips ved Goldsmiths University, London.

Emneord: Mediesosiologi, politisk kommunikasjon, politisk interesse, lokale medier og lokaldemokrati, nyhetsmediebruk, digitalt foreldreskap

Publikasjoner

  • Elvestad, Eiri & Johannessen, Marius Rohde (2017). Facebook and local newspapers’ effect on local politicians’ popularity. Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook.  ISSN 1601-829X.  15, s 34- 50 . doi: 10.1386/nl.15.1.33_1 Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri; Phillips, Angela & Feuerstein, Mira (2017). Can Trust in Traditional News Media Explain Cross-National Differences in News Exposure of Young People Online?. Digital Journalism.  ISSN 2167-0811.  6(2), s 216- 235 . doi: 10.1080/21670811.2017.1332484 Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri & Shaker, Lee (2017). Media Choice Proliferation and Shifting Orientations Towards News in the United States and Norway, 1995-2012. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  38(2), s 33- 49 . doi: 10.1515/nor-2016-0390 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Aalberg, Toril; Elvestad, Eiri & Skogerbø, Eli (2015). Demokrati og offentlighet, I: Øyvind Ihlen; Eli Skogerbø & Sigurd Allern (red.),  Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215024585.  2.  s 22 - 33
  • Elvestad, Eiri; Aalberg, Toril & Skogerbø, Eli (2015). Politisk kommunikasjon i norsk samfunnsvitenskap, I: Øyvind Ihlen; Eli Skogerbø & Sigurd Allern (red.),  Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215024585.  4.  s 49 - 63
  • Aalberg, Toril; Blekesaune, Arild & Elvestad, Eiri (2013). Media Choice and Informed Democracy: Toward Increasing News Consumption Gaps in Europe?. The International Journal of Press/Politics.  ISSN 1940-1612.  18(3), s 281- 303 . doi: 10.1177/1940161213485990 Vis sammendrag
  • Blekesaune, Arild; Elvestad, Eiri & Aalberg, Toril (2012). Tuning out the World of News and Current Affairs. An Empirical Study of Europe’s Disconnected Citizens. European Sociological Review.  ISSN 0266-7215.  28(1), s 110- 126 . doi: 10.1093/esr/jcq051 Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri (2009). Introverted Locals or World Citizens? : A Quantitative Study of Interest in Local and Foreign News in Traditional Media and on the Internet. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  30(2), s 105- 123 Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri & Blekesaune, Arild (2008). Newspaper Readers in Europe - A Multilevel Study of Individual and National Differences. European Journal of Communication.  ISSN 0267-3231.  23(4), s 425- 447 . doi: 10.1177/0267323108096993 Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri (2007). Ressurs eller flukt? Unge norsk-vietnameseres bruk av "hjemlandsmedier". Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  14(1), s 4- 26
  • Elvestad, Eiri (2006). Lokal, kosmopolitt eller frakoblet? En analyse av stedstilknytning og bruk av lokalaviser. Tidsskrift for samfunnsforskning.  ISSN 0040-716X.  47(4), s 545- 573 Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Elvestad, Eiri & Phillips, Angela (2018). Misunderstanding News Audiences : Seven Myths of the Social Media Era. Routledge.  ISBN 9781138215184.  180 s.
  • Aalberg, Toril & Elvestad, Eiri (2012). Mediesosiologi. Det Norske Samlaget.  ISBN 978-82-521-8073-2.  164 s.
  • Elvestad, Eiri & Fogt, Anne (2010). Trenger vi aviser når vi har Facebook? : barn og unges forhold til avis under omstilling. IJ-forlaget.  ISBN 978-82-7147-334-1.  172 s.
  • Elvestad, Eiri & Aalberg, Toril (2005). Mediesosiologi. Det Norske Samlaget.  ISBN 82-521-6571-0.  148 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Elvestad, Eiri & Johannessen, Marius Rohde (2018). Lokalpolitiske debatter i nye medieomgivelser.
  • Elvestad, Eiri & Phillips, Angela (2018). News media exposure and political engagement in high trust and low trust societies..
  • Johannessen, Marius Rohde; Berntzen, Lasse; Godbolt, James & Elvestad, Eiri (2018). Research proposal: Activism vs parliamentary strategies for influencing political decision making -A case study of two different approaches..
  • Elvestad, Eiri & Phillips, Angela (2017). The role of news media in high trust and low trust Societies.
  • Elvestad, Eiri (2015). Barn av informasjonsrike omgivelser. En studie av norske elever og studenter sitt forhold til nyheter i tradisjonelle og sosiale medier.
  • Elvestad, Eiri; Aalberg, Toril & Blekesaune, Arild (2015). Changing TV-Consumption, Changing Political Interest? Estimating short and long term effects using a pseudo panel approach covering 35 European countries from 2002 – 2012. Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri; Phillips, Angela & Feuerstein, Mira (2015). Can trust in traditional news media explain differences in news exposure of young people online? A comparative study of trust in news and online news exposure in Israel, Norway and the UK.
  • Elvestad, Eiri & Shaker, Lee (2015). Shifting Orientations Toward Local, National and International News in the United States and Norway, 1995-2012.
  • Feuerstein, Mira; Phillips, Angela & Elvestad, Eiri (2015). Beyond the platform: Young people's news engagement in a social networking society.
  • Tvedten, Sigrunn; Solem, Birgit Andrine Apenes; Elvestad, Eiri & Thorkildsen, Are (2015). Vestfoldbibliotekene - en merkevare i prosess: Evaluering av et synliggjøringsprosjekt for folkebibliotekene i Vestfold. Skriftserien fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold. 11. Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri; Blekesaune, Arild & Aalberg, Toril (2014). The Polarized News Audience? A Longitudinal Study of News-Seekers and News-Avoiders in Europe.
  • Aalberg, Toril; Blekesaune, Arild & Elvestad, Eiri (2013). Media Choice and Informed Democracy: Toward Increasing News Consumption Gaps in Europe?.
  • Aalberg, Toril; Blekesaune, Arild & Elvestad, Eiri (2013). Media choice and informed democracy. Towards increasing news consumption gaps in Europe.
  • Aalberg, Toril; Blekesaune, Arild & Elvestad, Eiri (2012). Media choice and informed democracy : an empirical study of increasing information gaps in Europe. Vis sammendrag
  • Danielsen, Arild & Elvestad, Eiri (2012). Arts and culture at work for inclusion.
  • Borgen, Jorunn Spord & Elvestad, Eiri (2010). Arts and cultural experiences among employees in workplaces. An empirical study of prospects, challenges and obstacles for combining welfare policy and economic efficiency of arts and cultural projects in Norwegian workplaces.
  • Elvestad, Eiri (2010). Har avisene blitt flinkere til å behandle ungdom?.
  • Fogt, Anne & Elvestad, Eiri (2010). Har avisene blitt flinkere til å behandle ungdom? En studie av avisenes valgdekning i perioden 1959-2009.
  • Fogt, Anne & Elvestad, Eiri (2010). Ungdom kan gi avisene en fremtid. Bergens Tidende.  ISSN 0804-8983.  s 38- 38
  • Elvestad, Eiri (2009). Lokalmedier, lokaldemokrati og kjønnslikestilling i en ny tid : en kunnskapsstatus om lokale mediers rolle for lokaldemokrati i et kjønnsperspektiv.
  • Elvestad, Eiri & Aalberg, Toril (2007). Når metodekunnskapene svikter. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  14, s 188- 191
  • Elvestad, Eiri; Blekesaune, Arild & Aalberg, Toril (2007). Reading about politics and current affairs. Newspaper use in a cross-national perspective.
  • Elvestad, Eiri (2006). Stedstilknytning og mediebruk blant norske vietnamesere i Norge. Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri (2006). The concepts of ‘Locals’ and ‘Cosmopolitans’ related to Media Use in Processes of Social Inequality. Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri & Blekesaune, Arild (2006). Hva forklarer europeernes varierende tid brukt på avislesing?En komparativ studie av avislesing i Europa. Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri & Blekesaune, Arild (2006). Newspaper reading and reading about politics and current affairs in Europe. A comparative study. Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri (2005). Utflytter og innflytter: Lokal tilknytning og bruk av lokalaviser.
  • Elvestad, Eiri (2004). Flytteres bruk av lokale medier.
  • Elvestad, Eiri (2003). Valgkampens søppelkasse. "Valgkampens søppelkasse", kronikk i Dagbladet om leserbrevspaltens rolle i forhold til den lokale valgkampen. Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri (2001). Leserbrevskribenter - en studie av dem som skriver leserbrev i lokalaviser. Vis sammendrag
  • Tjora, Aksel & Elvestad, Eiri (2000). 7 sosiologer forteller om sitt arbeid. [Video /  VHS].
  • Elvestad, Eiri (1999). Aviskonkurransens betydning for leserbrevspalter. Vis sammendrag
  • Elvestad, Eiri (1999). Kommunikasjon mellom mennesker i media - en analyse av lokalavisenes leserbrevspalter.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 7. mars 2019 13:07 - Sist endret 6. sep. 2019 13:47